Sågverk (mindre)

Linjelaser till sågverket

28 inlägg 16603 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Linjelaser till sågverket

jakobn  
#377534 Hej på er, har inte blivit färdig att beställa ännu, men det är på gång.
Man får ha i åtanke att en linjelaser inte är i närheten av lika farlig som en punkt laser(med lika effekt), det säger sig själv att om man koncentrerar energin till en liten punkt är den mycket farliga än när den är utspridd. Man får väl ändå ha risken i åtanke eftersom linsen på linjelasern faktiskt kan trilla av.
Jag kommer tända lasern med återfjädrande knappar för att den bara ska vara igång när man står på ett säkert ställe, en vid såghuvudet och ett vid ventilpaketet.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Linjelaser till sågverket

skogshasse  
#377535
jakobn skrev:Hur använde du din laser?
Jag behöver skjuta en linje längs med stocken på bandsåg, helst 7 meter, Tänkte montera lasern på såghuvudet . Behövs en del effekt för det vad jag förstått.


hur har du tänkt har du möjligen någon bild eller skiss

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

gonzzos  
#378258 Jag kör med en vanlig x laser som sitter monterad på väggen mitt emot stocken och d funkar fint

Avatar Fallback

Re: Linjelaser till sågverket

Träförädlare  
#379042 vad har du för såg. jag har en serra bandsåg o behöver ha han på såghuvet.

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

Mossebo  
#754479 Väcker en gammal tråd. Vad finns d för linjelaser alternativ nuförtiden?
Jag ska lika som trådskaparen använda den för att se var klingan kommer att gå på ett gammalt sågverk. Klingsåg. Får jag en laserlinje på några meter så skulle det förenkla betydligt när man lägger upp stocken har jag fått för mig.

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

rokon  
#754503
Mossebo skrev:Väcker en gammal tråd. Vad finns d för linjelaser alternativ nuförtiden?
Jag ska lika som trådskaparen använda den för att se var klingan kommer att gå på ett gammalt sågverk. Klingsåg. Får jag en laserlinje på några meter så skulle det förenkla betydligt när man lägger upp stocken har jag fått för mig.

Kan tänka mig att specifika sådana laser kostar en del.
Själv skulle jag montera upp en baklampa avsedd för cykel med 2 röda laser streck, köpte ny cykel för några år sedan och på den satt en baklampa av den typen.
Bara googla finns säkert flera, nedan en för 249 Kr
https://www.sparnet.se/sport-fritid/cyk ... -med-laser
"Cykellampa bak med laser
Laser-baklyktan är en ny trend som ger ökad säkerhet i trafiken. Lyktan har flera lampor för god synlighet, men den är även utrustad med en laser som projicerar två röda streck bakom cykeln. Du ställer enkelt in på ett knapptryck om du vill visa laser-streck bakom cykeln eller om du enart vill använda den som en vanlig baklykta med fast, rött sken."

När jag jobbade på Plywoodfabriken i Ljusne som formatsågare av hela plywoodskivor så siktade vi efter skuggan av en tråd som satt i en avlång armatur av aluplåt med lysrör i. Rekordet för sågad plywood jag hade på ett 8 timmars skift var 54 M3 Det funkade mycket bra det med, men runtombelysningen var rätt dålig där sågen stod.

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

Mossebo  
#754508 Känner att en lampa med tråd kommer att vara i vägen... Men cykellampan ska jag undersökavidare. Tack för tipset

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

rokon  
#754529 Jo nog blir en lysrörsarmatur med tråd ivägen när det gäller stocksågning.
Baklampan jag har på cykeln med laserstrecken fästes mot röret som håller sadeln på plats, så det passar nog bra med rör för att hålla den på plats vid sågen.

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

victorg777  
#754532 Den här kanske kan vara något?
https://www.ebay.com/itm/142822008061?_ ... %3A2332490

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

rokon  
#754582 victorg777 Den såg ju också prisvärd ut, nu vet jag ej så mycket om laser, men läste i spec
Opeartion Temperature: 10-35(°C)

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

victorg777  
#754585 Ja jag har också sett detta. Konstigt med så högt som 10 grader som lägsta arbetstemp. Men är ju inte så många kronor, så kan ju vara värt att testa kanske.

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

Camaro1969  
#754767 hur läser man specifikationerna egentligen?

är svårt att googla på sånt man inte vet vad det är, borde finnas en hel del på amazon.se antar jag

Användarvisningsbild

Re: Linjelaser till sågverket

Klyv Bixby  
#754771
Camaro1969 skrev:hur läser man specifikationerna egentligen?

är svårt att googla på sånt man inte vet vad det är, borde finnas en hel del på amazon.se antar jag


Jag såg på Sawing with Samdy. Han har en grön laser till sitt bandsågsverk å det verkar riktigt smidigt. Så jag köpte en billig laserpekare/linje på jula (279) men den var röd så den syns inte i dagsljus nå bra.
Ang specifikationerna så vet jag inte mer än 30 och 50 mW är styrkan på strålen/lasern, jag hade valt den starkaste min budget medger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).