Skotare

Servohydraulik Valmet 832

27 inlägg 11662 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

machonisti  
#378678
gnisten83 skrev:Tänkte lite apropå chocken, de är i olika storlekar så hade du otur kunde du provat med en med lägre tryck!
Jag vände A o Bport på min och den orkade knappt lyfta bommen utan grip vid ventilbytet till elstyrd ventil

Mycket bra Point!

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

ulfgustav  
#378756 Godmorgon
Studerade schemat igen och lyften verkar vara enkelverkande, så skulle det vara kolvtätningen som felar, så testa genom att ta slang från kolvstångssidan till ett kärl och kör lyften kommer det då mycket olja är det kolvtätningen om inte så måste du söka i paketet

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#378857 Tack gnisten83, ulfgustav, machinisti.
Angående chockventilerna så var det mycket riktigt olika märkningar på dem jag skiftade. Felande kranlyftens är märkt 1,3 och den jag tog från stickan och satte på kranlyftens plats är märkt 0,9. Tänkte tanken att det kanske inte var riktigt bra så, men kändes ändå som, om siffrorna anger chockventilfjäderns motstånd så borde det ändå räcka till för att ge kranen normal lyfthastighet vid olastat ihopfällt läge, men icke. Hur kan fel indikeras på chocken förutom synbart fjäderbrott? Kan fjädern vara utmattad?

Funderar över ditt förslag ulfgustav, krancylindern håller sitt läge även med last och det är enkelverkande system. Skulle kolvtätningen vara defekt så borde den väl släppa förbi olja internt i cylindern och kranen sjunka även om man inte demonterar returslangen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378858 Utskjut in har iaf jag en chock för högt tryck, gripen är nog en plugg i chocken.
Går de se i hålet om sätet som chocken ska täta mot är rent?

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#378864 Hålet sitter djävligt till men jag har blåst det och kikat med inspektionsspegel, inge slangrest vad jag såg efter blåsning. Sätet såg helt ut men det var inte optimal sikt så går ej att säga till hundra %

   TS
Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

machonisti  
#378871 Är det helt säkert ett hydrauliskt fel. Jag har haft problem med spakarna men det ger ryckiga rörelser.

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#378878 Tvångskörning på elservoventilen ger heller ingen lyftkraft så jag uteslöt fel på den elektriska delen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

machonisti  
#378880 Ifall chocken är i ordning och packningen verkar vara hel då är det bara sliden, eller?
Vad händer om en fjäder går av runt slidventilen?
Kan det vara så att den kärvar? Då kanske magneten inte orkar trycka.

Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

ulfgustav  
#378891
machonisti skrev:Ifall chocken är i ordning och packningen verkar vara hel då är det bara sliden, eller?
Vad händer om en fjäder går av runt slidventilen?
Kan det vara så att den kärvar? Då kanske magneten inte orkar trycka.

Om centreringsfjädern felar på något sätt så borde man få kraften men inte farten eller hur?
Betr chockventilerna så står siffrorna för en tryckinställning, tyvärr så minns jag inte koderna det är mer än 20 år sedan jag laborerade med dessa ventiler, Själva schockventilen är så enkel konstruktion så då den är hel och ingen oringsbit som stör ja då verkar det närma sig sprucken ventil även om det är rätt så ovanligt.
En fråga har du kört upp lyften med last i gripen och den står någorlunda stilla (slidventil läker alltid) och inte faller som en sten?

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#381250 Blev av olika anledningar ett uppehåll i skruvandet men i går kväll tog jag tag i saken och rev isär ventilsliden och se vad jag fann :smile: ! En totalt havererad fjäder. Remmade i väg till Alftaprodukter och de hade så klart en hög med fjädrar till HV09 så nu är det fart på trotjänarn igen!
Tack alla ni som ställt upp och bollat ideer och lösningsförslag, ni är guld värda!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

machonisti  
#381376 Brukar vara skönt att hitta felet!
Nu är den snart igång igen :-BD

Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

ulfgustav  
#381392 Lite märkligt fel och att fjädern var så krossad är förvånande, fjäderbrott har ju förekommit, men ett sådant har jag aldrig upplevt eller sett tidigare.
Lycka till med maskien

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).