Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskaligt bättre i skogen

46 inlägg 16142 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378632
svampbob skrev:Hur många har råd att gallra manuellt och småskaligt. Har du tillräckligt lite skog så hinner du göra det själv om du är idog. Men att missa arbetsinkomst för att istället vara ute och första gallra är det inte många som har råd med i någon större utsträckning.

Jag har alltid kört förstagallring med Järnhäst till basväg. Visserligen tar det lite mer tid men för oss som inte har hundratals hektar är det nog det bästa alternativet om vi inte vill ha sönderkörda marker med påföljande skador på resten av skogen.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

jannee  
#378649 På den gamla "goda" tiden bedrevs mer eller mindre allt skogsbruk småskaligt. De rekommendationer som styrande (skogsstyrelsen) ger bygger endast på gamla rön och uppfattningar.
Plantera tätt, minst 2500 plantor/ha bygger troligtvis på regelbundna röjningar och även flera manuella gallringar, kanske vart 10 år eller något ditåt.
Idag när allt, förutom röjning än så länge ska skötas med endast maskiner bör nog förståsigpåarna tänka om. Vi bör också ha i åtanke den klimatpåverkan vi utsätts för, bl.a genom mildare vintrar och flera kraftiga väderomslag som för med sig x antal stormar och täta snöfall med blötsnö.
3 gallringar ser på pappret bra ut men resultatmässigt har detta inneburit rena katastrofen för en del skogsägare. Bl.a hade jag själv 2 år innan Gudrun inträffade gjort en sista maskingallring, och ja på skogsstyrelsens inrådan, resultatet blev att 95% av resterande skog på de gallrade ha blåste omkull. De områden jag inte gallrat blåste kanske 15% av skogen kull och 8 träd av 10 var rötskadade.
Jag kommer ALDRIG mer att gallra skog äldre än 40 år.

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

machonisti  
#378650 Tänkvärt!
Mycket tänkvärt Jannee!

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

tyke  
#378671
jannee skrev:På den gamla "goda" tiden bedrevs mer eller mindre allt skogsbruk småskaligt. De rekommendationer som styrande (skogsstyrelsen) ger bygger endast på gamla rön och uppfattningar.
Plantera tätt, minst 2500 plantor/ha bygger troligtvis på regelbundna röjningar och även flera manuella gallringar, kanske vart 10 år eller något ditåt.
Idag när allt, förutom röjning än så länge ska skötas med endast maskiner bör nog förståsigpåarna tänka om. Vi bör också ha i åtanke den klimatpåverkan vi utsätts för, bl.a genom mildare vintrar och flera kraftiga väderomslag som för med sig x antal stormar och täta snöfall med blötsnö.
3 gallringar ser på pappret bra ut men resultatmässigt har detta inneburit rena katastrofen för en del skogsägare. Bl.a hade jag själv 2 år innan Gudrun inträffade gjort en sista maskingallring, och ja på skogsstyrelsens inrådan, resultatet blev att 95% av resterande skog på de gallrade ha blåste omkull. De områden jag inte gallrat blåste kanske 15% av skogen kull och 8 träd av 10 var rötskadade.
Jag kommer ALDRIG mer att gallra skog äldre än 40 år.

Kloka ord. Dagens vinst med gles gallring är morgondagens huvudvärk med vindfällen och toppbrott. Ska man vara ärlig så ska man nog inte ha mer skog än man klarar sköta med motorsåg ,traktor och huggarvagn. Jag förespråkar mer att det alltid ska finnas lite men färskt ris på backen varje höst och vinter.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

bjed0001  
#378732
jannee skrev:Plantera tätt, minst 2500 plantor/ha bygger troligtvis på regelbundna röjningar och även flera manuella gallringar, kanske vart 10 år eller något ditåt.


Mycket jobb att plantera tätt och röja ofta men det är ju ett säkert kort. Dom där stackars plantorna man trycker ner ska ju överleva både torka och frost, sorkangrepp och sedan år av älgbete. På en det trakter är det nog svårt att få upp ett slutet bestånd med 2500 satta plantor per ha.

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

Peteflamingstar  
#378742
Anton k skrev:Diskussionen drar iväg som att det är bättre med breda stickvägar, då kan följdfrågan bli. Gallrar man för skogen eller för maskinen? Jag står startgropparna att gallra med små maskiner för att få ett högre kubikinnehåll i framtiden. Tyvärr vill inga skogsbolag ha småmaskiner så det är svårt att få tag i dom.


Jag tror de flesta skogsägare hellre ser ett netto på sin förstagallring, därför finns inga småskaliga maskiner hos bolag och skogsägarföreningar. De blir för dyra. Ni intresserade och självverksamma skogsägare som hänger här på forumet är tyvärr inte representativa för det stora flertalet. Alla vill ha bra gallrat men få är redo att ta det som en kostnad.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

husqvarna_med_sthil  
#378765 Det är klart att det har betydelse hur man gallrar men efter stormen Ivar som passerade här var det inte gallringen eller frötall som blåste ner utan det som stod illa till i vindens riktning. Hade ett parti som stod oskyddat på ena sidan och andra sidan ett berg. Den marken var otillgänglig så den hade stått väldigt länge, allt åkte i princip omkull, jag har aldrig sett något liknande, gick inte att passera till fots.

Det jag tänker runt hur jag skulle välja gallra själv så tänker jag att det som står i skydd och bevisligen inte drabbades trots att det blåste som tusan är områden som kan passa för senare gallringar och om man gör mindre hyggen börjar i den ände som har bäst skydd och att man går mot vindens normala vanliga riktning.

Tänker jag fel och varför i så fall ?

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

macke  
#378772 Angående netto så går det att få med mindre maskiner i första gallring typ malwa och traktor utan göra för stora uttag.
Själv föredrar jag att manuell gallra själv men visst då får man inget netto idag men man får ett större netto i framtiden.
Bonus är att det blir mindre med vindfällor färre stamskador och inga körskador

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

jannee  
#378774 Du kan få ett litet hum om hur vindarna kan virvla runt om du tittat i ett litet dike med stenar. Se där hur vattnet bakom och runt stenar virvlar runt. Inte sällan det bildas en djuphåla precis bakom en sten. Bakom en kulle kan det lätt bli en virvel som gör att träden faller, i vårt tycke MOT vinden o.s.v. Dessutom kommer helt oförklarliga sidovindar in. Sedan är det INTE vinden som orsakar stormfällningen utan SUGET, p.g.a. det lägre luftrycket. Vinden är en bieffekt av det s.k. baksuget.
Det är ungefär så jag fått det förklarat för mig av en s.k. expert :oops:
Själv ser jag bara resultatet av elendet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378775 Då gäller det att få träden lite mer aerodynamiska. Så det inte blir ett sådant baksug. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

machonisti  
#378777 Växthusägare på slätmark kan få sina växthus förstörda av vinden. Det intressanta är att det är läsidan som lyfter om stenfoten är för lätt.
Helt klart suget eller undertrycket som jannee är inne på.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

husqvarna_med_sthil  
#378814 Jag lär bara av vad jag ser. Blåst västerifrån och på västsidan om bergknallen blåste allt ned och på östra sidan ingenting. Garaget tog också till väders när vinden vände och blåste in i öppningen. Dock så stämmer det med suget eftersom det är samma princip som gör att ett flygplan kan flyga men vad gäller Ivar som blåst ifrån väst blev det inte så. Jaja, går inte att dra några säkra slutsatser av vindriktningen trots allt alltså.

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

loppan  
#378870 Gamla bönder sa alltid att när stormen är som värst så skal man gå ut och öppna ladugårdsdörrarna på läsidan,då blåser inte ladugården ner.

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

Gräsmark  
#378965 Beträffande stormskador är det ett antal olika väderfenomen som orsakar dessa.
Det som drabbade delar av Värmland 2014-08-04 lär heta "fallvindar".
Slog hårt på såväl plana marker, som vind och läsida av sluttningar.
Många yngre och medelålders tallar knäcktes också.
Småskaligt eller ej spelade ingen roll den dagen.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

Hema  
#378968 Jag tror på småskaligt och jag tror även att framtiden med robotisering och automatiseringen kommer ge oss helt andra maskiner som minimerar markskador och gör att vi mer går åt ett blädning/kontiniutetsskogsbruk av skogen.

Vi får en jämnare uttag (vilket hjälper mot borttagandet av skogskontot) och får mindre "beskymmer" med SNF, då inga avverkningsanmälningar behöver göras. Samt att skogen inte längre får så stor förändring, så att några arter skulle ta skada av den minimala förändringen.

Det område som fortfarande behöver större maskiner, är nog snabbare skotning från mindre basväg till bättre basväg. Kanske att det blir vanligare att välja traktor & vagn, nu när de får gå i 50km/h.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).