Motorsåg och handhållet

Fällsax från skogma ??

63 inlägg 23914 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Jeep  
#378743 Jag har använt Skogma's fällsax och ett 6m Bacho skaft till ett dussin stora aspar nu i vinter och bortsett från att det blir lite svajigt med skaftet utdraget fullt så har det funkat grymt bra. Använder riktig vinchlina och kastblock samt ett spakblock att dra med. Asparna har lutat bakåt och haft nästan alla grenarna på den sidan också men det har fungerat fint, skulle inte vilja vara utan den utrustningen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Peteflamingstar  
#378755 Köpte min 5,8-meters Bahcostång från Nima (numer en del av Swedol) för under tusenlappen om jag inte missminner, bra mkt billigare än Skogma i alla fall. Som Jeep säger vinglar det lite vid fullt utskjuten stång, men det är en vanesak. Man får vara noga att sätta fast saxen så rakt som möjligt i förhållande till dragriktningen, det är så besvärligt att justera när saxen väl sitter på plats... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378770
Kroken3 skrev:Och jag som tyckte det såg kul ut... \M/ ! Vilken stångsåg ska man ha, en Silky på 6,3 meter? Har läst Nikings utvärderingar någonstans.



Jag börjar med stången! en sak som många som inte provat dessa kanske inte tänker på är att man ska välja en stång som är så pass kort ihopskjuten så att man kan ha den lodrätt framför sig och skjuta upp sektion för sektion rakt upp på ett bekvämt sätt! så stångens ihopskjutna längd styrs ju av eran egna längd! är stången för lång för detta så får man hala ut den på marken för att sedan hiva upp hela rasket i ett svep! vilket kan vara en "ryggknäckare" eller praktiskt ogenomförbart! :???: detta gäller vid användning med vinchrep och framförallt med fällsaxen! och såklart beroende på stångens längd. Har man bara en kvistsåg på stången så är det oftast inga problem! men även om man ska kvista av tex en risig gran före exvis vinchning för att få upp linan så vill allafall jag kunna stå vid stammen och hala upp stången bit för bit och kvista mig upp! Kan vara jäkligt trixigt att få in stången i bushen annars! ( det där lät inte bra, jag vet, men ändå :wink: )svårt att förklara med ord hur jag menar,men jag hoppas du/ni förstår hur jag tänker! :smile:

När det gäller kastlina med kast påse för att få upp ett vinchrep så är jag inget stort fan av detta som sagt! jag har ett komplett eldrid kit liggandes här hemma med 60m lina,påse och väska! tror att jag använt det 2 ggr på 6-7 år! 8) ett betydligt enklare/bättre sätt är att kasta upp vinchlinan direkt! naturligtvis beroende på hur högt upp man vill ha repet, gör tex en "dubbelåtta" i änden av repet, och sätt dit ett skapligt tungt Schackel eller en karbinhake i stål i öglan å kasta upp runt lämplig gren från ett håll, lirka ner schackel/rep för att sedan kasta upp runt en annan gren/kvist från andra hållet, lirka ner och bind ihop å dra åt! :smile: detta är såklart också lite trassligt ibland beroende på hur trädet ser ut, så man får kasta om några gånger ibland! att man tar bort kvistar/grenar som är ivägen med stångsågen innan man kastar så att man får fram lämpliga grenar att kasta vinchrepet runt hoppas att du/ni förstår :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).