Gallring

60-årig gran skog med lava.

36 inlägg 16920 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

60-årig gran skog med lava.

Umea  
#378703 60-årig gran skog med lava.

Vi har mycket snö i Umeå. Därför blev det i dag en inspektions tur på skidor i skogen.

I den 60-åriga gran och tallskogen som gallrades för 10 år sedan upptäcktes det i dag lava på mängder av granar.

Det har inte funnits lava på dessa granar tidigare.

Jag har uppfattat att lava på granar i södra Sverige inte är någon större katastrof.

Men i norra Sverige har jag uppfattat att det är ett dåligt tecken med lava på granar.

Det är inte helt enkelt att se hur träden i sin helhet verkar må när det är så mycket snö på grenarna.

Ska jag avverka granarna eller vågar jag avvakta ?

Vad hade ni gjort om ni haft skog i Umeå ?

Jag hoppas att mina två bilder lyckas komma med i inlägget, får se om det lyckas.

Ha det så bra !

Vänliga hälsningar från Umeå



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378706 Hänglavar gör ingen som helst skada på skogen som sådan. Däremot kan de göra stor skada på den enskilde skogsägarens ekonomi om miljömuppar får för sig att dessa lavar är skyddsvärda (ursäkta svordomen). 😈 😈
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

hfab  
#378717 Många lavar är eftertraktat ren bete. Umeå ligger inom renbetesområde. Vill du avverka kan hänglav vara ett dåligt tecken...

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378719 Aha, där uppe kan alltså lapparnas renar vara lika skadliga för ekonomin som miljömuppar. Tänkte inte på det :mrgreen:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#378728 2;a gallrade ett område med massor av hänglav på granarna och dom flesta var rötangripna. Finns inga körskador där. Inga tunga maskiner har kört där så jag funderar om det är någonting i marken som orsakar rötan. Synd att Skogsforskare försvann från forumet, han/hon hade kanske kunnat gett en förklaring.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

svampbob  
#378745 Roligt att det är fler än jag som har märkt att det är mycket snö i skogen nu. Det var ett väldigt plumsande igår då jag högg :grin:

Ja det ser lite konstigt ut. Laven brukar man hitta i gamla och ofta sjuka granskogar. Du får plumsa i snön du också och fälla ett par stycken.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

Peteflamingstar  
#378753 Olika arter av hänglav (Usnia spp) innebär inte annat än att luften är av bra kvalité då dessa inte trivs om det är föroreningar. Det är lite konstigt om de bara dykt upp sådär i och med att de inte växer så snabbt, men passa på att dra djupa andetag därute vetja!

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#378769
Peteflamingstar skrev:Olika arter av hänglav (Usnia spp) innebär inte annat än att luften är av bra kvalité då dessa inte trivs om det är föroreningar. Det är lite konstigt om de bara dykt upp sådär i och med att de inte växer så snabbt, men passa på att dra djupa andetag därute vetja!


Delvis rätt TROR jag. För dom områden jag haft med MYCKET hänglav har det också varit mycket röta tyvärr.
Grannskiftet bredvid blev maskingallrat samtidigt som mitt och med lite lav och lite röta. Förbryllande minst sagt.
Det här området blev helt sönderblåst vid stormen 1954. En gammal skogvaktare sa en gång till mig; Rötbrunnar kallar jag det för och du måste byta till tall om du vill ha skog där.

Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

axwell  
#378779
halvproffs skrev:2;a gallrade ett område med massor av hänglav på granarna och dom flesta var rötangripna. Finns inga körskador där. Inga tunga maskiner har kört där så jag funderar om det är någonting i marken som orsakar rötan. Synd att Skogsforskare försvann från forumet, han/hon hade kanske kunnat gett en förklaring.

Några år sedan lade jag in några bilder på liknande hänglav, finns på gran, tall och björk i den skogen.
"Skogsforskaren" här forumet menade att det inte påverkade träden negativt.

Grundvattnet står högt, dålig avrinning pga svag lutning.

Blev tvungen att ta bort "snabel-a" för att kunna posta.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

Peteflamingstar  
#378781
halvproffs skrev:
Peteflamingstar skrev:Olika arter av hänglav (Usnia spp) innebär inte annat än att luften är av bra kvalité då dessa inte trivs om det är föroreningar. Det är lite konstigt om de bara dykt upp sådär i och med att de inte växer så snabbt, men passa på att dra djupa andetag därute vetja!


Delvis rätt TROR jag. För dom områden jag haft med MYCKET hänglav har det också varit mycket röta tyvärr.
Grannskiftet bredvid blev maskingallrat samtidigt som mitt och med lite lav och lite röta. Förbryllande minst sagt.
Det här området blev helt sönderblåst vid stormen 1954. En gammal skogvaktare sa en gång till mig; Rötbrunnar kallar jag det för och du måste byta till tall om du vill ha skog där.


Nu har jag tittat igenom dels litteratur om lavar och mossor samt en bok om skador på barrträd. I den första nämns skägg- och hänglavar som ett tecken på att det är bra luft och lång kontinuitet. I boken om skador omnämns inte dessa lavar någonstans, däremot en försvarlig mängd andra skadedjur, svampar och luftföroreningar som orsakar skador. Så ganska rätt tror jag att jag har :wink:

Den röta man brukar mena vid granröta orsakas av rottickan som sprider sig vegetativt mellan granar via rotsystemen, då flera på samma plats drabbas kallas detta bl.a för "rötbrunnar". Således inget dokumenterat samband med hänglavar.

Ett "samband" mellan röta och lavar skulle kunna förklaras med att lavarna främst (inte alltid) bildas på gamla granar, detta samtidigt som rötrisken ökar ju äldre granarna blir.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#378790 Som sagt, självföryngrat efter stormen -54. 1:a gallrat av mig runt -90 och vad jag kommer ihåg fann det ingen röta då. 2:a gallring -13 och massvis med röta. Med facit i hand skulle man tagit ner all gran sparat lite av tallen som fanns och planterat tall. Tallen blir fin i det här området.
Svårt att komma till skiftet, stenigt och ganska långt till väg med sjö mellan .

Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

Bosse1  
#378806 Myllrande liv i gallringsskogen positivt för ett aktivt skogsbruk,där ser man vilka värden som skapas av skogsägarne tom hyggen är ju en typ av "biotop" :-BD

Avatar Fallback

Re: 60-årig gran skog med lava.

Umea  
#379517 Tack för alla era svar !

Jag kommer till att börja med ta ut några av granarna som står nära skotarvägen som användes för 10-år sedan när

gallringen genomfördes och se hur de granarna mår.

Men tyvärr måste jag vänta till snömängden minskat annars får jag simma i snön.

Det som är positivt är att tallen växer väldigt bra på samma område.

Än en gång Tack för all kunskap som finns här på skogsforum.


Va rädd om er och hoppas ni alla får en Fin och Trevlig vår !

Bästa hälsningar från Umeå

   TS
Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

halvproffs  
#379521 Verkar vara samma förhållande i skogen som för mig. Hoppas att dina granar inte är lika rötskadade som mina. Blir intressant att höra hur det är med granen sen.

Användarvisningsbild

Re: 60-årig gran skog med lava.

Skogshuggarn  
#380466 Har inte kunnat konstatera att riklig lavväxt har något samband med ökad andel rötskador i slutavverkningsbestånd av gran. (snarare tvärtom).

Södra Norrbottens Kustland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).