Traktorer och processorer

Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

169 inlägg 65955 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#378629
Seb macahan skrev:Nu har vi lockat fram 2st forna Valtra/valmet ägare som har sett sanningen. Roligt!! Men nu har ni yppat något som inte är positivt om Valtra så nu är ni för alltid fördömda av the holy church of Lantmännen.
Jag tycker absolut att Valtra har sina fördelar som skogstraktor. Men hytten är helt miserabel. Precis det scenario som beskrivs av @Benny Nilsson gäller för samtliga modeller (förutom N4). Deras A75 och A93 med vändbar stol från fabrik är faktiskt lite skrattretande. Jag tror inte min dotter som är 9år kan sitta vettigt i den. Och absolut ingen fullvuxen mer än max 5-10min. Sen får ni rosa deras fabriksbygda stol hur mycket ni vill.
De fabrikat som jag tycker verkar ha mest rymlig och välplanerad hytt av nya maskiner är Valtra N4 (bäst hittils), NH t6 (näst bäst) & t5 riktigt bra för sin storlek , Deutz Fahr ,tror den heter 5D serie som är riktigt fin hytt. Detta är maskiner jag suttit i med skogshytt.
Sen ska ju Kubota ha någon också men inget jag vet nått om. och jag kan ha glömt nån (ingen valtra :lol: )

Nu har jag ingen aning hur dagens Ursus är i hytt. Den jag härleder till är en 80-talare. Men du får plats med fikakorgen framför fötterna när stolen är vänd. Ursus hade faktiskt sitt passagerare säte ställt på tvären bakom förarstolen. Det som är fint med denna är att den är så oöm. Allt är så rejält att det "nästan" är omöjligt o köra sönder. Lätt o skruva i och bra markfrigång och urstarka. Kanske kan se lite klumpiga ut, men är smidigare än vad de ser ut o vara. Man kan hitta dessa rätt vettigt i pris från 60-90tsk. Om ingen polen-firma hittar dom först o trailrar tillbaka dom.
Den nyare versionen kan heta 1224. Deras nya maskiner har samma steglösa transmission som JD, Case, NH.


Ursus 1224 verkar ligga på 120hk och är därmed onödigt stor för min del. Ligger en Ursus 385 på blocket nu men det är 2wd modellen och det är inte intressant. Detta är också den enda Ursusen som finns på blocket, känns som en rätt ovanlig traktor som man inte får tag på i första taget..

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Jim_90  
#378630 Vår ferguson 3060 med skogshytt kan man snurra åt båda hållen. Minns det var bekvämt att ha stolen lite snett till höger vid jordbrukning. Exv plogning,harvning ellet slå gräs.. att vända stolen vid skogskörning krävs inget speciellt bara snurra.

Min far är nästan 2 meter lång och när han skulle välja traktor valde han mellan valmet 805 och ferguson och han valde ferguson av anledningen att han fick mer i byte mot en ny ferguson än en valmet plus att ferguson var bekvämare..

tycker själv ferguson är bättre än valmet komfortmässigt men slitmässigt hade jag valt valmet, inte för att vi har haft problem annat än dålig start vid kyla men har hört om andra med växellådshaveri.

Min svärfar har 6300 å den är eländig att slippa runt med men när man väl är där är det mycke rum..

Dont think outside the box cut yourself out of the box, fram med vinkelslipen alla märken går att bygga om som man vill ha dom :grin:

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#378631
Seb macahan skrev:Jag tror det är Zetor Crystal 12045 som är "samma" traktor som Ursus 1224 & 1204. Dessutom har Zetor en "tvilling" till Ursus 385. Ta inte dessa betäckningar för givet 100% men jag kan ta reda på vilka modeller Zetor och Ursus har samma maskin. Det jag menar är att bara för att inte Ursus har ett fint reservdelslager i Sverige så kan man handla av Zetor i stället. Sen är mina erfarenheter att de går aldrig sönder. Den gård jag jobbade på körde Ursus 2st. Det enda som gjordes genom åren var o byta cylinderfoder 1gång. Och det tog knappt en dag för en gubbe vill jag minnas. Därav mina väldigt positiva erfarenheter. Och detta var inte på en gård där man var pedant med skötsel på något vis, utan helt vanligt som det brukar vara. Dessa märken slog aldrig som Valmet och Volvo och fick givetvis inte samma uppmärksamhet. Det var väl lixom lantbrukets "cheap an nasty". På den tiden var man kung om man körde JD och var man lite mer ekonomisk körde man Valmet eller MF.


Ja det vore intressant att veta vad Zetor tvillingen till Ursus 385 heter? Ursus 12xx är lite onödigt kraftiga maskiner för min del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#378639
Pe_Er_79 skrev:
Seb macahan skrev:Jag tror det är Zetor Crystal 12045 som är "samma" traktor som Ursus 1224 & 1204. Dessutom har Zetor en "tvilling" till Ursus 385. Ta inte dessa betäckningar för givet 100% men jag kan ta reda på vilka modeller Zetor och Ursus har samma maskin. Det jag menar är att bara för att inte Ursus har ett fint reservdelslager i Sverige så kan man handla av Zetor i stället. Sen är mina erfarenheter att de går aldrig sönder. Den gård jag jobbade på körde Ursus 2st. Det enda som gjordes genom åren var o byta cylinderfoder 1gång. Och det tog knappt en dag för en gubbe vill jag minnas. Därav mina väldigt positiva erfarenheter. Och detta var inte på en gård där man var pedant med skötsel på något vis, utan helt vanligt som det brukar vara. Dessa märken slog aldrig som Valmet och Volvo och fick givetvis inte samma uppmärksamhet. Det var väl lixom lantbrukets "cheap an nasty". På den tiden var man kung om man körde JD och var man lite mer ekonomisk körde man Valmet eller MF.


Ja det vore intressant att veta vad Zetor tvillingen till Ursus 385 heter? Ursus 12xx är lite onödigt kraftiga maskiner för min del.


Ser nu att enligt annonsen som ligger på Blocket, så ska Ursus 385 ha en tvilling vid namn Zetor 8011. Någon som kan bekräfta detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#378640
Pe_Er_79 skrev:
Pe_Er_79 skrev:
Seb macahan skrev:Jag tror det är Zetor Crystal 12045 som är "samma" traktor som Ursus 1224 & 1204. Dessutom har Zetor en "tvilling" till Ursus 385. Ta inte dessa betäckningar för givet 100% men jag kan ta reda på vilka modeller Zetor och Ursus har samma maskin. Det jag menar är att bara för att inte Ursus har ett fint reservdelslager i Sverige så kan man handla av Zetor i stället. Sen är mina erfarenheter att de går aldrig sönder. Den gård jag jobbade på körde Ursus 2st. Det enda som gjordes genom åren var o byta cylinderfoder 1gång. Och det tog knappt en dag för en gubbe vill jag minnas. Därav mina väldigt positiva erfarenheter. Och detta var inte på en gård där man var pedant med skötsel på något vis, utan helt vanligt som det brukar vara. Dessa märken slog aldrig som Valmet och Volvo och fick givetvis inte samma uppmärksamhet. Det var väl lixom lantbrukets "cheap an nasty". På den tiden var man kung om man körde JD och var man lite mer ekonomisk körde man Valmet eller MF.


Ja det vore intressant att veta vad Zetor tvillingen till Ursus 385 heter? Ursus 12xx är lite onödigt kraftiga maskiner för min del.


Ser nu att enligt annonsen som ligger på Blocket, så ska Ursus 385 ha en tvilling vid namn Zetor 8011. Någon som kan bekräfta detta?


Zetor 8045 heter den tydligen om man vill ha 4wd..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Førland  
#378697 @stegmaster.jeg har ikke det passasjersetet på sjermen som du har,kun det bak.orginal stolen ble byttet av forige eiger pga sprekt understell,dette var også en luftstol,den la han ut på finn.no den kjøpte jeg (billig)å hadde i en fiat i ca 2 år .så ser jeg en valmet på finn .no (2 år etter stol kjøpet)reiser til nærbø å ser på den ,når jeg kommer fram sier jeg til selgeren:her har jeg vært før å kjøpt en luft stol:så viste det seg at den stolen jeg kjøpte hadde stått i den valmeten jeg nå har...hehe

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#378701
Erre skrev:Anledningen till att den snurrar åt "fel" håll är väl för att det är en jordbrukstraktor. När man kör med redskap är det rätt skönt att sitta i första läget åt sidan. Då behöver man inte vrida huvudet så mycket för att se bakåt på redskapet.

Nä tror inte det, för min valmet 665 snurrar åt både höger och vänster, men givetvis svänger man åt vänster när man ska helt rundt.
Det er just derför att jag behållt 665`n som dragare til huggarvagnen och inte 6400`n, då det er så mycket smidigare när man ska ut och inn hytten ofta.
I 665`n behovs det heller inte justeras något på sitsen i lengdriktningen för att kunna snurra.
Och er det mycket vinchning så jag måste ofta inn/ut av hytten så har jag bara sitsen vändt 90 grader, så man kan hoppa direkt inn och köra kranen eller flytta traktoren, utan at snurra på sitsen als.
Sen tycker jag inte als den er lika illa och sitta köra i som Seb sa i et inlegg tidligare i tråden.
Kör nästan 5-6 timar 2dager varje vecka, och har inga problem med det, even om golvet inte er helt plant.
Den stora 4+2 el on/off sentralen passer som en prikk i hålet i bakväggen til hytten, sen vilar jag armerna på låren när jag kör kranen, så det frästar inte als så mycket på kroppen som en kanske skulle tro.


@Førland: ha, ha, ja verden er ikke stor noen ganger. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Erre  
#378737
stegmaster skrev:
Erre skrev:Anledningen till att den snurrar åt "fel" håll är väl för att det är en jordbrukstraktor. När man kör med redskap är det rätt skönt att sitta i första läget åt sidan. Då behöver man inte vrida huvudet så mycket för att se bakåt på redskapet.

Nä tror inte det, för min valmet 665 snurrar åt både höger och vänster, men givetvis svänger man åt vänster när man ska helt rundt.
Det er just derför att jag behållt 665`n som dragare til huggarvagnen och inte 6400`n, då det er så mycket smidigare när man ska ut och inn hytten ofta.
I 665`n behovs det heller inte justeras något på sitsen i lengdriktningen för att kunna snurra.
Och er det mycket vinchning så jag måste ofta inn/ut av hytten så har jag bara sitsen vändt 90 grader, så man kan hoppa direkt inn och köra kranen eller flytta traktoren, utan at snurra på sitsen als.
Sen tycker jag inte als den er lika illa och sitta köra i som Seb sa i et inlegg tidligare i tråden.
Kör nästan 5-6 timar 2dager varje vecka, och har inga problem med det, even om golvet inte er helt plant.
Den stora 4+2 el on/off sentralen passer som en prikk i hålet i bakväggen til hytten, sen vilar jag armerna på låren när jag kör kranen, så det frästar inte als så mycket på kroppen som en kanske skulle tro.


@Førland: ha, ha, ja verden er ikke stor noen ganger. :grin:

Kan man snurra åt båda hållen är det ju en sak.
Men om man som traktortillverkare väljer att stolen bara ska gå att snurra åt ett håll. Då borde det väl rimligtvis vara åt det hållet där du har reglagen? Å inte bort från dom.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Robertberg  
#378782 Jag var nyss ute i 6300an och filmade lite:


Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378835 Kul med film, du drar bak stolen lite, snurrar, drar fram stolen lite?

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Erre  
#378845
Slurfi skrev:Kul med film, du drar bak stolen lite, snurrar, drar fram stolen lite?

Så måste jag med göra. Bak i början för att få plats mellan sidovägg å stol. Sen fram så fort man kommer förbi det annars tar ryggstödet i ratten.
Nu har @Robertberg magisk snits på det!!
Snyggt!

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378862 De är orginal bra glid i stolen fram/bak med en plastskena" som glid

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#378883 Ja, med rett teknik så funkar det helt ok, som syns.
Själv har jag sitsen mycket högre upp, så det underletter ochså. (Ungefär som när den i filmen er utan förare er min med förare).
Kul att du tog dig tid att göra en video. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Erre  
#378885 Vore kul med fler filmer.
Ifrån en New Holland exempelvis.
@Seb macahan :wink:
För bättre måste finnas.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Chuck Norris  
#378897 Jag har kört mycket valtra 6350 och när man snurrar den stolen (originalstol) så behöver man inte jucka stolen fram och tillbaka, det är bara att snurra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).