Skördare

Dieselförbrukning - slutavverkningsskördare [delad tråd]

36 inlägg 14141 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
masterchief  
#37179 Det är en jäkla skillnad på att hugga klen slutavverknig och normal, vad nu är normal??
Hugger jag med 5005an kring 0,4 finkvistig åkerplantering så ligger man på 0,5 liter per fub, men normal slutavverknig i mina traker , låt säga 0,7 så ligger man på ca 1 liter per fub.
Egna erfarenheter med en halvklen slutavverkare

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37188 Med detdär "lilla" aggregatet och i gallring så kan den säkert dra så llite.
En kompis kör åxå en 911.3,vill då ha 2-3 liter mer än 1270n de hade förut...

zeaflower skrev:intressant att se 1470 i gallring, inte varje dag=) föraren körde mjuk i fint iofs men 12 l/h är för mg helt obegriplit. som engstrand skrev så låg han runt 17-18 och han kör 1470 eller?

valmet 890: vad jag har hört så är jd snåla (skördare alltså), men samtidigt säger vissa att valmet ska vara snåla också och jag kör en 911.3 nu och vet inte riktigt om jag kan hålla med om det. Dock VET jag att gremo-skördarna är törstiga små rackare av egen erfarenhet :shock:

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37228 våran 911a brukar alltid ligga mellan 12-15 lit/tim, och då man pratar med tex min farbror dom har ju en 1270D som är ett år och den ligger alltid nån liter högre i timmen och dom kör inom precis samma område som vi och har likvärdig skog. Samma sak den 1270 vi provade i sommar, nog tog den iaf ett par liter mer än våran 911.

Men nu fick jag höra förra veckan av några som hade en nyare 911 och den låg visst på 17-18 liter så det kan ha blivit sämre med dom nya :cry:

Ska kolla upp och jämföra bara vi får prova en .4a nån gång.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37864 Det vore kul med en liten film på 590 när du har fått den :D

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#37866 Skuille nog tro att Ezzelino fixar det , med lite tjuvfilmning :roll:

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37867
Engstrand skrev:En kompis kör åxå en 911.3,vill då ha 2-3 liter mer än 1270n de hade förut...


Inte så konstigt nu raslar det garanterat igenom bra mycket mera kubik :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).