Skotare

Servohydraulik Valmet 832

27 inlägg 11618 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#377829 Har en gammal skotare Valmet 832 Med EHC och Monsun Tison hudraulsystem. Problem uppstod häromdagen då
kran lyften tappade styrka och lyfthastighet. De övriga funktionerna går normalt. Tvångskörning på elservoventilen fungerar heller inte. Har jag felet inne i ventilsliden? Är det mycket skruva och komplicerad operation? Har sluppit rota däri under de tio år jag haftmaskinen. :P



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

bgl  
#377848 Hur mycket lyftkraft har försvunnit? Finns proportionaliteten kvar eller har den förskjutits?
Samma fråga om lyfthastigheten. Hur gör den vid sänkning? Du har väl ingen skadad axeltapp?

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#377942 Tack bgl.
Lyftkraften och har minst halverats och det som finns kvar kräver varv för att komma ut, hastigheten mer än halverad. Sänkningshastigheten är normal, så jag tror inte det sitter i skadad tapp. Hur menar du med proportionaliteten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

ulfgustav  
#377956 Skulle tro att det är en schockventil som har gett upp eller som det t.ex hamnat en bit gummi i så att den är otät

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#378025
1456910087_lyftventil_832_img_1580.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

ulfgustav  
#378066 Ja precis

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#378243 Tack Ulfgustav! :smile: Har rotat runt en del i systemet men inte hittat chockventilen externt, lyft på locken på ovansidan lyftens ventilblockssektion(bilden) men där är, som jag förstår, bara backventiler. Kan den chockventil du syftar på finnas inuti/under blocket? Blocket är av typen HV09
Jag är av den typen som föredrar veta vad jag gör innan demontering i småbitar :cry:

   TS
Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378249 Chocken sitter normalt i ventilen

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#378256 Ok, och då innebär det ner och isärplockning av ventilpaketet förstår jag :sad: ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378265 Kan inte svar för hv09, brukar var en A port och en för B porten men den sitter nog under elstyrningsventilen, mellan slidet och porten.
Googla lite!

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

Yrdas  
#378534 Jahaja, har kollat chockventilen nu, inget synbart fel, skiftat om med en ventil från annan funktion men problemet kvarstår. Ingen ork i lyften. frågan är då om problemet sitter inne i sliden ändå ?! Kanske bara är att spotta i nävarna och plocka ner och isär paketet, alltid roligare om man känner sig säker på sin sak innan en stor operation. Tar tacksamt emot goda ideer och råd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

ulfgustav  
#378588 Hej
Blir oljan betydligt varmare nu än tidigare?
Även om det inte var vanligt så hände det att ventilhusen sprack, det var vanligast när man hade konstant trycksystem, men av den del av schemat som du lagt ut så verkar det vara sk rundpumpning.
Blir oljan mycket varmare nu än förr så kan det vara spricka,

Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

Tosca  
#378597 Det kan vara så enkelt att kolvpackningen gett upp, ibland händer det plötsligt.
Kolla med handen om kolven känns varmare än andra kolvar, det kan vara ett tecken.

Användarvisningsbild

Re: Servohydraulik Valmet 832

machonisti  
#378648 Är det inte chocken blir det knepigt!
Tror inte på sliden.
Spricka i ventilhus har jag aldrig hört om på valmets monsun tisonsystem. Behöver inte betyda något.
Söndriga kolvpackningar har åstadkommit att funktioner kunnat uppföra sig konstigt.
Glöm inte att meddela felet då du hittat det.
Tips!
Gå igen funktionssekvensen mycket grundligt.
Fast flera gånger.
Fundera.
Gör det igen.
Till slut brukar felet lokaliseras.

Avatar Fallback

Re: Servohydraulik Valmet 832

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378664 Tänkte lite apropå chocken, de är i olika storlekar så hade du otur kunde du provat med en med lägre tryck!
Jag vände A o Bport på min och den orkade knappt lyfta bommen utan grip vid ventilbytet till elstyrd ventil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).