Socialt (mer om oss)

En skogstoks funderingar

33 inlägg 12175 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En skogstoks funderingar

halvproffs  
#378510 Dricker kaffe o äter ett par mackor. Brer några till o häller kaffet i termosen. Javisst ja, saften inte att förglömma, lagom stark inte för söt för det är ju vattnet som jag behöver mest.
Klär på mig, tänker efter; är det lagomt mycket. Kollar termometern en femte gång. Blir nog bra.

Ut till verkstan där jag har alla huggargrejor. Plockar in dom i bilen. Står en stund och memorerar. Har jag fått med allt för det är inget värre än att glömma något viktigt just DÅ.

Kommer till skogen där jag ska förstagallra. Här släpps inga monster in. Inge fel med dom men inte i en förstagallring tänker jag. Sen om 50-60 år är dom mer än välkomna.

Tänder fotogenkaminen så till första rasten är det varmt och skönt. Tar med lillstihlen och begrundar en tät grandunge på 6-7 träd. Undrar hur monsterföraren har tänkt här tänker jag. Tillslut är det bara två fina granar kvar som sparas. Går därifrån och slänger en blick tillbaka och ser. Ridå, fan också den ena har ju dubbeltopp ser jag nu. 5meter upp, ja till nästa gallring blir det iaf en 5m fin granstock och dubbelt så mycket massaved går tanken.

Börjar bli rejält svettig nu. Köpte en billig jacka på granngården med reflexer kors o tvärs som nu börjar lossna både här o där. Trodde på säljaren som sa att den var vattenavvisande och nu står man blöt både inifrån och utefrån på grund av upplegan på träden.

Går till den varma huggarkojan där jag har lite extrakläder. Oerhört skönt att sätta på sig den gamla Husqvarnajackan som varken är tät eller har reflexer. Känner mig inte som en lagbrytare heller fast jag förstår ju att det är för ens bästa att ha reflexer. Javisst ja, har ju heller inget körkort för motorsåg men har man huggit i 40 år så .....

Törsten gör att man måste tvinga sig själv att avbryta saftdrickandet om den ska räcka hela dan. Tar en stor dubbelmacka med stekt ägg på som jag gjorde i ordning i morse. Smakar gudomligt, bättre än på något annat ställe i hela världen. Sköljs ner med jämna mellanrum av kaffe.

Nyvunna krafter sprids genom kroppen av mat o dryck så på med hjälm och tanka sågen. Fället några granar och tänker; vad ljust det blev. Även granar måste ha dagsljus, kan inte stå i mörker jämt. Man känner riktigt hur barren kommer att fördela näring till dom återstående träden så dom växer med ilfart mot höjd och bredd. Känner även dofter av nyavverkan gran när jag stannar sågen för tankning. Underbart. Vilket härligt pensionärsnöje. Håller muskler och balans igång även om det inte går en dag tror utan att falla som en fura.

Kommer hem efter dagsverket, trött, tar av mig alla kläder. Vrider på duschen och njuter av det lagomt varma vattnet som strilar ner för ens kropp. Fan va långt det har blivit till fötterna. Kan det vara så att min kropp har blivit lite mindre vig med åren?

Klär på mig och äter av älgsteken med potatisgratäng som min fru gjort. Smakar alldeles förträffligt så älgarna är förlåtna att dom brutit av ett antal tallar för mig. I alla fall just nu men när det var massaker på tallen av älgarna då var Halvproffs inte så förlåtande.

Så var det dags för soffan och teven med rapport. Hemska saker som händer här i världen handlar det mest om.
Och här sitter jag och njuter efter en dag i skogen och kroppen känns så där lätt som efter ett träningspass när man spelade fotboll. Knäpper på datorn och kollar in trådarna. En del trådar känner man mer för än andra. Några skribenter har en mycket rolig slagfärdighet i humorn som jag uppskattar.
Hoppas ni inte somnar om ni försöker läsa det här.

Varma hälsningar från en skogstok i Hedesunda!


Senast redigerad av halvproffs fre 04 mar 2016, 12:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

80-90  
#378511 Helt underbart skivet :-BD

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

80-90  
#378512 Blev så rörd att jag stava fel !! Mena skrivet \M/ \M/

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

Bröderna byman  
#378515 Nu har jag på grund av utlandsjobb inte kunnat vara i skogen på ett par år, har fått överlämna det till min bror. Nu till sommaren flyttar vi hem igen och din beskrivning är exakt sådana dagar jag drömmer mig bort till de dagarna då hemlängtan tränger sig på eller när man haft en tuff dag på jobbet.

Lukten av nyfälld gran, smaken av kaffe och smörgås och tystheten när man begrundar sitt dagsverke... Inte mycket som slår det!

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

isteskog  
#378527 Har nästan kunnat skriva samma som dig Halvproffs! Gör nog lite kortare dagar och frugan saknas, men annars så håller en annan skogstok med i det mesta... :smile:

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

machonisti  
#378571 Glest mellan tokarna, tror jag. Åtminstone om man lyssnar efter motorsågsljud. En glädjande nyhet är att jag denna vinter hört ljudet av två andra tokar.
Personligen är jag absolut en skogstok!
Som alla andra i Finland har jag en bastu, obeskrivligt skönt att sitta i när kroppen börjar styvna till efter dagspasset.

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

isteskog  
#378575 Konstigt nog så har motorsågsljudet varit vanligt i byn i år. På 6 fastigheter har det brummat, inga stora mängder virke men lite då och då. Så på hälften av fastigheterna har det varit verksamhet :smile:

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

machonisti  
#378577 Nog förstår jag att det kan vara si och så med lönsamheten i självverksamheten men det finns ofta många objekt som inte är intressanta ur virkesköparnas synvinkel.
Exempel rågångar, dikeslinjer, och små figurer finns säkert mycket mera.

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

Erre  
#378579 Fantastiskt skrivet halvproffs. Känner igen mig själv i din berättelse. Har alltid jordgubbssaft å kaffe med mig. :wink:

Är dock en sak jag fodrar till. Snus! :grin:

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

SHR  
#378586 Det är en trevlig sak med skogen, att de skapar eftertanke åt allt! Vi som får vara ute där och pyssla kan anse oss lyckligt lottade. Mycket fint skrivit!!

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

nattuggla86  
#378587 Bästa stället att rensa skallen. Golfbanan fungerar bra på sommaren men så är det resten av året kvar att huvudrensa också.

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

Umea  
#378679 Trevlig och mysig berättelse halvproffs !

Underbart att få berika livet med skogs upplevelser.

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Sv: En skogstoks funderingar

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378691 Härlig läsning:-)
Jag hade förmånen att i onsdags ha en dag ledigt från jobbet med fullt betalt, som man får en gång mitt i livet;-). Frugan o äldsta dottern drog till jobbet, dom 2 yngre till skolan. Vad göra? Packade in skogsgrejerna o drog till skogs såklart. Bästa 50årspresenten man kan få:-D

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

sundelius  
#378692 Grattis i efterskott :YMPARTY:

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

Hugin  
#378696 Njutningsläsning, med igenkännandefaktor! Antagligen något som få, generellt (tyvärr) känner igen sig i. - Stackars de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).