Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskaligt bättre i skogen

46 inlägg 16152 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Småskaligt bättre i skogen

hfab  
#378552
Anton k skrev:Diskussionen drar iväg som att det är bättre med breda stickvägar, då kan följdfrågan bli. Gallrar man för skogen eller för maskinen? Jag står startgropparna att gallra med små maskiner för att få ett högre kubikinnehåll i framtiden. Tyvärr vill inga skogsbolag ha småmaskiner så det är svårt att få tag i dom.

Spännande! Vad blir det för maskiner i din gallring?

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

Anton k  
#378553 Gissningsvis kan det bli en H8, skotningen vet jag inte än, ett traktorekipage borde kunna funka. Om man inte hittar nån rolig mindre skotare. Om jag skulle ha full körning skulle en entracon skotare vara intressant.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

alias  
#378555
Anton k skrev:Diskussionen drar iväg som att det är bättre med breda stickvägar, då kan följdfrågan bli. Gallrar man för skogen eller för maskinen? Jag står startgropparna att gallra med små maskiner för att få ett högre kubikinnehåll i framtiden. Tyvärr vill inga skogsbolag ha småmaskiner så det är svårt att få tag i dom.


Hur mycket högre kubikinnehåll räknar du med per hektar i slutavverkningsbeståndet?
Hur många fler stammar lämnar du i gallringen och hur många stammar skall vara kvar till slutavverkning?

Jag frågar utifrån de studier jag har sett (tror det var på Tönnersjöhedens försökspark som man testat att glesplantera gran - vill minnas att man på ca 1000 stammar/ha), där man fann indikationer på att den totala virkesproduktionen inte sjönk nämnvärt (har för mig att man talade om ca 50 m³sk under en omloppstid), däremot vet jag inte hur denna skog står sig kvalitetsmässigt. Frågan är hur mycket extra nettoinkomster dessa extrastammar tillför under en omloppstid.

Jag har själv varit inne på att försöka få upp stamtäta slutavverkningsbestånd tidigare, men har faktiskt tänkt om lite. Det är nog bättre att röja tidigt och gallra tidigt och inte för försiktigt.

Visst skär det i hjärtat att ta ett extraträd för att räta upp en stickväg eller bredda den lite, men i skenet av eftertankens kranka blekhet så har jag tvingats inse att man, i många fall, skulle ha tagit bort dessa tveksamma träd tidigare - antingen för att man underskattat ekipagets utrymmeskrav och bläckar träden på bägge sidor om maskinen när man försöker ta sig mellan dem, eller för att man inte kommer förbi vid nästa gallringstillfälle när träden vuxit till sig och man kommer med större maskin (när man då tvingats fälla de träd som tidigare sparats så har jag ofta hittat röta i dessa - kanske för att man varit för nära rothalsarna och kasat vid föregående gallring).

Det är inte lätt att veta vad som är rätt eller fel i skogen - facit får man så långt fram i tiden (om man inte strukit med dessförinnan) och det som är rätt på ett ställe för en markägare kan vara lika fel hos någon annan med andra förutsättningar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

jannee  
#378580 Håller HELT med Alias, man ser resultatet efter alla stormar.
Flera sena förstagallringar är delvis helt förödda efter senaste stormen. Någon s.k. sistagallring och då även ta upp något större vägar skulle jag i alla fall inte ge mig på.
En tidig förstagallring med en beståndsgående H 8 och även en andra gallring som också få bli med en H 8 och även då med en liten skotare, sedan få resten stå kvar (av det som inte blåser omkull :mrgreen: )
Det är på den eventuella slutavverkningen jag ska göra storkovan 😈

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

Anton k  
#378595 Det har ju så mycket med bonitet o trädslag hur mycket det ska va kvar till slutavverkning, men säg om det skulle vara mellan 50-150 m3 mer kvar om man slopa stickvägarna, så då kan det ju va ide' att fundera i dom banorna iaf. Jag har inga bevis för det här så ta mig inte på orden. Men det är intressant att diskutera.

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

loppan  
#378604 Om vi nu leker lite med tanken hur ett optimalt skogsbruk skall bedrivas utan tanke på maskiner.
Enligt mig så är det att huvudstammarna skall gynnas optimalt med lagom stor yta för varje individ.
Det som gallras bort är undertryckta och missgynnade stammar och en och annan varg som tagit för sig för mycket.
Hela tiden gynna huvudstammarna som producerar maxima volym.

Det är ju frågan om att ha optimal yta för varje stam i förhållande till dess tillväxtförmåga från planteringstidpunkt
utan att det blir för stor grenmassa.

Hur kommer man så nära detta drömcenario som möjligt då?
Genom att gallra från 4 meters stickväg vart tjugonde år eller i beståndet vart åttonde år?
Synpunkter mottages gärna.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

isteskog  
#378607 Tror Jannee var inne på ett sätt ... rätta mig om jag har fel.
Planta 1500 stam. Röj lövslyet när det konkurrerar och ställ ut ett förband på ca 1000 stam/ha och gallra EJ. Låt stå till slutavverkning om ca 60 år.
Tänkvärt iaf! Jag ska prova det på min avverkning jag gjorde i höstas (Avverkning i besvärlig terräng) :smile:

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

machonisti  
#378610 Då kan du ju avverka om 60 år, då iste :lol:

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378611 Fast var det inte rätt brant där, Isteskog. För är det brant, borde väl man kunna ha mer träd än om det är plant, bl.a. med tanke på rörligt grundvatten?

Personligen tror jag mer på Jannees idé när det är plant, men jag kan ju ha fel.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

halvproffs  
#378612
isteskog skrev:Tror Jannee var inne på ett sätt ... rätta mig om jag har fel.
Planta 1500 stam. Röj lövslyet när det konkurrerar och ställ ut ett förband på ca 1000 stam/ha och gallra EJ. Låt stå till slutavverkning om ca 60 år.
Tänkvärt iaf! Jag ska prova det på min avverkning jag gjorde i höstas (Avverkning i besvärlig terräng) :smile:


Tror också att det är rätt men enbart på svagare marker som ditt berg bör vara. På bördiga marker gäller det att nyttja näringsämnena maximalt för att undvika grovkvistiga och krokiga träd som ofta blir dåligt betald massaved.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

isteskog  
#378616 Niking, Får jag ner 1500 plant/ha i det där stenröset så blir jag förvånad. Jag har tänkt mig att röja hårt ett par gånger och köra gallringsfritt. Skogen som stod där var ju ca 100 år och varken röjd eller gallrad. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

svampbob  
#378618
isteskog skrev:Niking, Får jag ner 1500 plant/ha i det där stenröset så blir jag förvånad. Jag har tänkt mig att röja hårt ett par gånger och köra gallringsfritt. Skogen som stod där var ju ca 100 år och varken röjd eller gallrad. :smile:


Hur länge planerar du att jobba i skogen? Till 80+?

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

isteskog  
#378620 Halvproffs, Om du tänker lövet som beskuggande (ej piskande) så blir väl kvaliteten hyfsad. OBS! Gran!!
För tall tror jag man får sköta bestånden med gallringar, gäller även lövskogen.
Synpunkter så här på fredagskvällen? :smile:

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

isteskog  
#378623 Svampbob, Skogsvård är rena medicinen för en sliten kropp .... iaf i lagoma mängder :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Småskaligt bättre i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378625
isteskog skrev:Niking, Får jag ner 1500 plant/ha i det där stenröset så blir jag förvånad. Jag har tänkt mig att röja hårt ett par gånger och köra gallringsfritt. Skogen som stod där var ju ca 100 år och varken röjd eller gallrad. :smile:


Ok, då förstår jag. Se upp med stenarna i röjningen bara... ;-)
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).