Traktorer och processorer

Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

169 inlägg 65963 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Benny Nilsson  
#378531
Førland skrev:Jag snurrar sitsen i et varv i min valmet 6400,jag er 185cm.funker kanon for mig.



I min verkar de då inte funka!
Sitter luftstol i min om de spelar nån roll. Annars gör jag fel på nåt vis.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sv: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#378546
Seb macahan skrev:Nu har vi lockat fram 2st forna Valtra/valmet ägare som har sett sanningen. Roligt!! Men nu har ni yppat något som inte är positivt om Valtra så nu är ni för alltid fördömda av the holy church of Lantmännen.
Jag tycker absolut att Valtra har sina fördelar som skogstraktor. Men hytten är helt miserabel. Precis det scenario som beskrivs av @Benny Nilsson gäller för samtliga modeller (förutom N4). Deras A75 och A93 med vändbar stol från fabrik är faktiskt lite skrattretande. Jag tror inte min dotter som är 9år kan sitta vettigt i den. Och absolut ingen fullvuxen mer än max 5-10min. Sen får ni rosa deras fabriksbygda stol hur mycket ni vill.
De fabrikat som jag tycker verkar ha mest rymlig och välplanerad hytt av nya maskiner är Valtra N4 (bäst hittils), NH t6 (näst bäst) & t5 riktigt bra för sin storlek , Deutz Fahr ,tror den heter 5D serie som är riktigt fin hytt. Detta är maskiner jag suttit i med skogshytt.
Sen ska ju Kubota ha någon också men inget jag vet nått om. och jag kan ha glömt nån (ingen valtra :lol: )

Nu har jag ingen aning hur dagens Ursus är i hytt. Den jag härleder till är en 80-talare. Men du får plats med fikakorgen framför fötterna när stolen är vänd. Ursus hade faktiskt sitt passagerare säte ställt på tvären bakom förarstolen. Det som är fint med denna är att den är så oöm. Allt är så rejält att det "nästan" är omöjligt o köra sönder. Lätt o skruva i och bra markfrigång och urstarka. Kanske kan se lite klumpiga ut, men är smidigare än vad de ser ut o vara. Man kan hitta dessa rätt vettigt i pris från 60-90tsk. Om ingen polen-firma hittar dom först o trailrar tillbaka dom.
Den nyare versionen kan heta 1224. Deras nya maskiner har samma steglösa transmission som JD, Case, NH.


Sånt här tycker jag är intressant, ska kika lite närmare på Ursus! Hur är det med reservdelar, inga problem att få tag på i Sverige? Det råkar inte finnas någon fakta späckad Ursus hemsida, på Svenska eller Engelska?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Førland  
#378551 Sitter luftstol i min med.dock tror jag det er en john deer stol,om det kan ha nån betydning. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#378566 Ursus har reservdelslager i Sverige. Läste jag på nån sida för ett tag sen.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

axwell  
#378572 http://www.farmtrade.se/?id=2
Reservdelar

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#378581 Jag tror det är Zetor Crystal 12045 som är "samma" traktor som Ursus 1224 & 1204. Dessutom har Zetor en "tvilling" till Ursus 385. Ta inte dessa betäckningar för givet 100% men jag kan ta reda på vilka modeller Zetor och Ursus har samma maskin. Det jag menar är att bara för att inte Ursus har ett fint reservdelslager i Sverige så kan man handla av Zetor i stället. Sen är mina erfarenheter att de går aldrig sönder. Den gård jag jobbade på körde Ursus 2st. Det enda som gjordes genom åren var o byta cylinderfoder 1gång. Och det tog knappt en dag för en gubbe vill jag minnas. Därav mina väldigt positiva erfarenheter. Och detta var inte på en gård där man var pedant med skötsel på något vis, utan helt vanligt som det brukar vara. Dessa märken slog aldrig som Valmet och Volvo och fick givetvis inte samma uppmärksamhet. Det var väl lixom lantbrukets "cheap an nasty". På den tiden var man kung om man körde JD och var man lite mer ekonomisk körde man Valmet eller MF.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

alias  
#378583
Seb macahan skrev:Jag tror det är Zetor Crystal 12045 som är "samma" traktor som Ursus 1224 & 1204. Dessutom har Zetor en "tvilling" till Ursus 385. Ta inte dessa betäckningar för givet 100% men jag kan ta reda på vilka modeller Zetor och Ursus har samma maskin. Det jag menar är att bara för att inte Ursus har ett fint reservdelslager i Sverige så kan man handla av Zetor i stället. Sen är mina erfarenheter att de går aldrig sönder. Den gård jag jobbade på körde Ursus 2st. Det enda som gjordes genom åren var o byta cylinderfoder 1gång. Och det tog knappt en dag för en gubbe vill jag minnas. Därav mina väldigt positiva erfarenheter. Och detta var inte på en gård där man var pedant med skötsel på något vis, utan helt vanligt som det brukar vara. Dessa märken slog aldrig som Valmet och Volvo och fick givetvis inte samma uppmärksamhet. Det var väl lixom lantbrukets "cheap an nasty". På den tiden var man kung om man körde JD och var man lite mer ekonomisk körde man Valmet eller MF.


Har själv kört Zetor 6045 från -84/-85 ett tag. Kan instämma om att det är en enkel och robust traktor och hytten är som en mindre punschveranda.

Komfortmässigt så är ju Valmets X05-serie från samma tid klart bättre (och dyrare), både gällande placering av växelspakar m.m. och om man vill kunna sitta bakvänd och köra kran med vettig kroppsställning (vi hade en snurrplatta under stolen på Zetorn så man kunde vrida den upp till ca 90 ° moturs, men skulle man svängt runt helt så hade man fått göra en utbyggnad bakåt samt flyttat spaken till hitchen, kraftuttaget och handbromsen).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#378585
Benny Nilsson skrev:
Førland skrev:Jag snurrar sitsen i et varv i min valmet 6400,jag er 185cm.funker kanon for mig.



I min verkar de då inte funka!
Sitter luftstol i min om de spelar nån roll. Annars gör jag fel på nåt vis.

Det er luftstol i min 6400 ochså, och visst går det svänga rundt i ett varv, men trångt er det.(jag er 177cm)
Har man stolen högt upp och inte för langt bak, så går den rundt i ett varv, men det er lite trångt för benen.
Kunne mycket vel vore 5cm bredare, så hadde det gått mycket smidigare.
Sen sitter man ju fint när man väl er kommit rundt.

@Førland: Har den vanlige stolen noe med John Deere å gjøre??
Det er vel passagersete som er fra John Deere tror jeg.

Annar verkar det som hyttstorleken räknas på olika vis här.
För någon verkar snakka om hyttens totala storlek(då måste vel Zetor vinna med råge), medan min mening med stor hytt, handler om hur man kan snurra sitsen och komforten/praksisen rundt detta.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Førland  
#378598 @stegmaster,jeg mener stolen som føreren sitter i.om den er ulik en orginal valmet stol har jeg ikke sjekket,men det er en grammer stol.har bare sett noen john derr på finn.no med samme stol ,derfor antar jeg at den er fra en deer..

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Benny Nilsson  
#378599
stegmaster skrev:
Benny Nilsson skrev:
Førland skrev:Jag snurrar sitsen i et varv i min valmet 6400,jag er 185cm.funker kanon for mig.



I min verkar de då inte funka!
Sitter luftstol i min om de spelar nån roll. Annars gör jag fel på nåt vis.

Det er luftstol i min 6400 ochså, och visst går det svänga rundt i ett varv, men trångt er det.(jag er 177cm)
Har man stolen högt upp och inte för langt bak, så går den rundt i ett varv, men det er lite trångt för benen.
Kunne mycket vel vore 5cm bredare, så hadde det gått mycket smidigare.
Sen sitter man ju fint när man väl er kommit rundt.

@Førland: Har den vanlige stolen noe med John Deere å gjøre??
Det er vel passagersete som er fra John Deere tror jeg.

Annar verkar det som hyttstorleken räknas på olika vis här.
För någon verkar snakka om hyttens totala storlek(då måste vel Zetor vinna med råge), medan min mening med stor hytt, handler om hur man kan snurra sitsen och komforten/praksisen rundt detta.


Ja men ska man då måsta justera på höjden så blir det väl inte bättre! En snurrstol ska inte behöva justeras enligt mig.

Hur som..... Tycker det är ett skämt. Helst när man läser på diverse forum mm som säljargument att Valmet har så stora hytter. Men de är ju upp till var och en att bedöma.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Benny Nilsson  
#378600 Skulle för övrigt vara kul att provsitta en ombyggd hytt av Andersskördare eller liknande!

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#378603 @Førland:
Ja det der må være en John Deere stol du har, men det er vel ikke standardluftstolen, eller??
Min ser slik ut. (her ser man også passagerstolen som er fra John deere)
En sak til, har någon av er andra tatt bort setebeltet???
Misstänker att det kan vara ivägen när man ska vända stolen. :???:

1457117237_44_1758877697_xl.jpg

1457117237_44_1472376749_xl.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#378608
Benny Nilsson skrev:[Hur som..... Tycker det är ett skämt. Helst när man läser på diverse forum mm som säljargument att Valmet har så stora hytter. Men de är ju upp till var och en att bedöma.

Hytten i sig er vel inte större eller mindre enn andra traktorer vid denna tiden, er vel ganska normal storlek.
Skillnaden från andra märken er ju att man forsökt få til en hytt som går att sitta bakvändt i.
Med plant golv, alla spaker/hendlar på höger sida(förutom handbromsen) och 180 grader snurrsits.
Det som er fel, tycker jag som sagt er att stolen svänger fel väg, och att man skulle klart trycka ut hytten med 5cm til, så hadde det blivit rett bra, och i samma veva flytt even handbromsen til höger sida som på 05 serien.
Att fiksa detta er säkert inte så svårt om man vil, men nu snakker vi traktorer som dom kommer från fabrik.

Och som jag sagt tidligare så er jag ingen märkesfreak, så om någon annan traktortillverkare har nåt bättre att bjuda på så provar jag gärna.

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Erre  
#378613 Moster har en valtra 6850.
När man ska snurra runt i den måste ratten vara fullt utdragen och ställde i högsta läget. Sen får man börja snurra och korrigera stol bak en gång å fram en gång för att till slut sitta vänd bakåt.
Smidigt? Nej!!!
Funkar det? Jo det gör det väl.
Men när jag kör den vänder jag mig inte om för att plocka upp en eller två grip.

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Erre  
#378615 Anledningen till att den snurrar åt "fel" håll är väl för att det är en jordbrukstraktor. När man kör med redskap är det rätt skönt att sitta i första läget åt sidan. Då behöver man inte vrida huvudet så mycket för att se bakåt på redskapet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).