Motorsåg och handhållet

Fällning sammanvuxna träd

53 inlägg 19004 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

anersimyra  
#378519
valtra mega skrev:
halvproffs skrev:Är det inte bättre att röja rejält så slipper ni dessa farliga fällningar. Själv har jag ALDRIG haft ett sånt träd på min mark :surp: :wink: :D

Vad skall man göra om man inte ägde skifte eller ens var född då röjningen skulle blivit utfört
Fällde en tall i förra veckan som var 21m långt blev en stock och 13 st 3 meters massa bitar
Då var ju tallen minst 40 meter hög.. :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

machonisti  
#378573 Kanske räknar valtra mega såhär?
Sammanvuxna träd = 40m / 2st stammar.

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

valtra mega  
#378582 Var egentligen inte två sammanväxta träd var en stam till 4,5 m där det delades till två stammar och båda de stammarna delade sig också till två så det blev fyra stammar totalt

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

svampbob  
#378591
machonisti skrev:Jag har köpt mina skiften under snart 20 år. Köpte billigare ogallrade skiften så upphängda träd har hänt och ofta. Nu är det mesta genomgånget så upphängningarna har minskat rejält. Tycker värsta upphängningen är när större gran går in i fläskig asp.


Jag skulle säga att björkar som har kommit underifrån i hårt gallrade granskogar är värst. Vi har ett skifte som AMS gallrade kring 1970 och sedan har det stått orört. Så när jag var där förra hösten så hade björkarna blivit rejält stora och armerat in sig ofta med flera björktoppar i granarna. Skiftet borde väl slutavverkas men i väntan på det så var jag där och hämtade björkmat åt vedmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#380566 Fick av en kollega en utredning där fällning av en dubbelstammad ask orsakade ett dödsfall. Vet ej om rapporten tidigare presenterats på forumet. Rapporten är "trist" att läsa samtidigt som den är mycket lärorik. Märkligt att en entreprenör med både utbildning och erfarenhet ger sig in i dylikt fällande.

utredning-olycka-inom-skogsbruk-falkoping-2010-djupstudie.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

550  
#380603
cruisern skrev:Fick av en kollega en utredning där fällning av en dubbelstammad ask orsakade ett dödsfall. Vet ej om rapporten tidigare presenterats på forumet. Rapporten är "trist" att läsa samtidigt som den är mycket lärorik. Märkligt att en entreprenör med både utbildning och erfarenhet ger sig in i dylikt fällande.

utredning-olycka-inom-skogsbruk-falkoping-2010-djupstudie.pdf


En bra utredning att läsa, jag tycker att amv borde göra liknande djupstudier varje år.

Som jag uppfattade det var det dock inte bara att trädet var sammanvuxet som var orsaken. Visserligen starkt bidragande, eftersom han förmodligen inte hade kontroll på brytmånen och fällskäret för att han sågade för högt. Båda blev mycket fel. Det står att man hellre ska såga fällskäret över det undre riktskäret, för då spjälkar det nedåt istället för uppåt!

Den stora lärdomen att dra är att vara ytterst försiktig med att förspänna vajern. Det är totalt livsfarligt att sätta ett träd i spänn innan brytmånen är färdigsågad, och säkra hörnet är kapat. Det gäller särskilt med trädslag som lätt spjälkar, i det här fallet ask. I rapporten nämns att man har klättrat och satt vajern ca 15 m upp, då får man en väldigt lång hävarm. Det är det inte tydliggjort att det är extra viktigt att man då inte sätter trädet i spänn.

Det är bättre att samma person sköter vinsch och fällning. Man börjar dra först efter att allt är färdigsågat och man har gått undan.

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

röjar kalle  
#380608 Ask är ett bökigt trädslag har själv råkat ut för samma scenario,men han bara såga igenom halva trädet.När det spjälkade 6 meter upp och gick av och hamnade på en sjöbod. Numer tar jag alltid ner ask i bitar.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

JensSkoog  
#380648
cruisern skrev:Fick av en kollega en utredning där fällning av en dubbelstammad ask orsakade ett dödsfall. Vet ej om rapporten tidigare presenterats på forumet. Rapporten är "trist" att läsa samtidigt som den är mycket lärorik. Märkligt att en entreprenör med både utbildning och erfarenhet ger sig in i dylikt fällande.

utredning-olycka-inom-skogsbruk-falkoping-2010-djupstudie.pdf

Tack @cruisern . Djupt tragiskt, och en påminning om hur snabbt trädfällning kan gå fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).