Massaved

En skvätt massaved kvar.

17 inlägg 22892 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En skvätt massaved kvar.

slynjolf  
#378292 Dom var och hämtade barrmassan här om dagen, men det vart ca 3fub kvar. Men dom lämnade inte någon stock med lapp på. Hur blir det med det då? De finns ju en hög med björkmassa kvar, 30-40fub, men dom kan väl inte blanda? Eller sätter chauffören på en lapp när han kommer? Både björken och barrmassan går tydligen till Skärblacka.
Kommer dom ta de och man får betalt för det ändå?
Kommer det få ligga kvar?
Eller kommer dom ta de men man får inte betalt för att det är så lite kvar?
Det är ju som sagt ingen lapp på barrmassan.
Eller är de bara försöka få fram en ny lapp och sätta på innan dom hämtar de sista?



   TS
Användarvisningsbild

Re: En skvätt massaved kvar.

Fredrik Reuter  
#378296 Hej,
Jag gissar att de inte fick plats med "slatten" som är kvar.

Blanda bör dom inte göra, men ibland vet jag om att chauffören rycker en extra lapp av lasset vid inmätningen och sparar denna för att kunna sätta på den lilla slatten när han eller hon hämtar den.

Men jag skulle också ringa kontakten du har hos köparen och påpeka detta så det inte missas.

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

Skogshuggaren83  
#378297 Lastbilarna brukar fixa sådana saker som lappar bra. Ofta har det med viktbegränsningen på lastbilen som avgör om det blir en klick ved kvar eller inte. Om de lägger barrmassa i botten på en stuv så drar de en linje med märkfärg på ändarna av alla de översta bitarna innan de fyller på med annat ovanpå.

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

uffejohan  
#378391 Exakt samma sak hände mej för ett par veckor sedan. Förra veckan hämtades björkmassan och den kvarvarande slatten barrmassa. Igår kom redovisningen från SDC med 18 fub björk och 3 fub barr. Du kan nog lita på åkaren....

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

Beavern  
#378404 Hände oss i fjol. Gallrade en talltrakt där det bara sorterats ut ca 20m3 granmassa på ca 550m3tallmassa.
När mätbeskeden kom så var allt innätt som tallmassa. Inga stora pengar men maskinerna har ju lagt ner tiden att sortera ut granen både i skogen och vid vägen. Men sedan har lastbilen blandat ihop det.

Användarvisningsbild

Re: En skvätt massaved kvar.

stackenas  
#378408 Kostnaden för sorteringen väger nog tyngre än att det blev inkört som barrmassa i det fallet!

Användarvisningsbild

Re: En skvätt massaved kvar.

Göt  
#378410 Jag har varit med om det där flera gånger, men det har blivit riktigt. Problemet tycker jag har varit att det har snöat in på slutet av en skogsbilväg och det är ingen höjdare

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

Beavern  
#378412 Om det blir ett eller två sortiment drabbar ju inte någon skogsägare. Dock drabbas hen av värdeförlusten.

Användarvisningsbild

Re: En skvätt massaved kvar.

stackenas  
#378439 Tänkte mest på avverkningskostnaden i det fallet, i övrigt absolut!

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378459 Känns inte bra att åkaren flyttar vältlappar. Ökar risken för misstag.

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

jannee  
#378463 Här görs inga fel :!:
Många många skogsägare har stenkoll på hur mycket virke de levererar. Visst det finns de som ingen aning har, men vilka :?:
Som chaufför har man ALLT att förlora om man gör ett misstag. Jag riskerar bli av med jobbet, åkaren kan bli av med körningen och sedan ryktet - de åkeriet ska du akta dig för - chaufförerna stjäl virke.
Tror att det är en utopi att det blir fel :mrgreen:
Södra inför troligtvis skördarmätning från halvårsskiftet, andra inköpare lär nog följa efter, vem ska sedan skogsägaren gnälla på :grin:
Sådan man själv är tror man oftast andra vara :oops:

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378468
jannee skrev:Här görs inga fel :!:


Inte ens chaufförer är felfria. Ju fler special, special man gör desto större risk att det blir fel.

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

jannee  
#378493 Nähä, chaufförer klankas det på titt som tätt, men blandar ihop olika kunders varor - det gör man bara inte. Lite yrkeskunskap/heder har vi dock, trots att vi kör som var dag vore den sista :grin: .
Förhoppningsvis har du/ni inte sett de stockar/massaved som läggs av intill parkeringsfickor :grin:
Vi är inga politiker vars löften bara är förhoppningar :mrgreen:
Har råkat ut för skogsägare som kommer och säger: I denna välta ligger det 2317 stockar och den där borta 793 o.s.v.
Förhoppningsvis stämmer antalet när snålf*n får mätbeskedet 😈

Avatar Fallback

Re: En skvätt massaved kvar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378494 Nej, det klankas inte. Det konstateras att chaufförer är människor som vi andra och ibland blir det misstag.

Användarvisningsbild

Re: En skvätt massaved kvar.

loppan  
#378495 I bland är jag förvånad över att det funkar så bra som det gör.
I år levererar jag ca 1100 fub fördelat på sju sorter.
Huvuddelen 650 fub är huggen av en entrepenör,200 av en liten maskin och resten har jag huggit själv.
Med andra ord så har jag inte en susning om hur mycket det är av varje sort och om det försvann ett lass
så vore det svårbevisat.

Dessutom så ligger virket utmed fyra olika vägar.
Senast redigerad av loppan fre 04 mar 2016, 11:45, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).