Avverkning (slutavverkning)

Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

59 inlägg 48799 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Seb macahan  
#378362
Tåndemåla skrev:Om skogsbruksplanen är från 2002 och inte uppdaterad är planen inte aktuell.
De är fsc certifierade för det vet jag så är det en avikelse om planen inte är aktuell.
Någon skulle kanske göra en skogsrevision på berörd fastighet.


Är det inte vettigt att agera lite proffsigt i ett sånt här läge. NSF står med byxorna nere och näven i syltburken på samma gång. Det är väl inte o vara för drastisk o säga att det är två intresse grupper (vi och dom). Börjar man jävlas för mycket så häller man mer bränsle på elden. Detta är nog min åsikt och en frågan till oss som skriver i tråden (som förmodligen kommer att läsas av "dom"). Visst kan väl man väl ha överseende med "vissa" brister?
Vi vet ju redan att vi kan sköta våra skogar på ett mer tillfredsställande sett gällande naturvård. Då ska vi lära ut till NSF istället för o smutskasta. Det är inget pedagogiskt lärande i det. :wink:
De kanske vill veta hur vi kan sköta våra "NS & NV-områden" utan o behöva finansiera det med nerhugget kapital, så som vi får göra t ex?
Ja detta är ju bara spekulationer men jag tror det kanske kan vara bra i det långa loppet att inte inta rollen som "Rickard Rättrådig". Däremot ska fakta fram

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

isteskog  
#378368 Håller med Seb :smile: Fakta ska fram, det är viktigast. Sen kan ju den som är perfekt kasta första stenen ..... Jag sitter i ett glashus, så jag ligger lågt .... :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378370
Vilsten skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Bild

Bildtext Det här beståndet (avd 11) bakom en gammal inäga avverkades 2003 och planterades och röjdes sedan att bli ett rent granbestånd.

Noterade just jakttornet, intressant. Trodde nog att Naturskyddsföreningen var jaktmotståndare men jag kanske hade fått det om bakfoten?



Jag reagerade också på den bilden men det som fångade min uppmärksamhet var den igenväxande inägan, sa de inte att pengarna gick till att bevara det brutna småbrukarlandskapet?
Planteringarna är ju bättre röjda än inägan.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Chainsaw Charlie  
#378384 Skogsbruk är de ju duktiga på, det är väl de flesta här eniga om men hur är det med naturvårdsbestånden?
En snabb fjärranalys med hjälp av skogsbruksplanen, skogens pärlor och flygbilder ser ut som följer:

Avd 2: 2,7 ha hällmarksskog och bergbrant varav 1,1 ha är klassat som biotopskydd och får därmed inte ingå i certifiering. Kvar till certifiering 1,6 ha.

Avd 5: 0,6 ha Smal kantzon mot sjö 40 m som bredast och 10 m som smalast. Tveksamt om den är bred nog att bilda ett eget NS-bestånd med dagens regler. Ska troligtvis ingå i avd 3 som generell hänsyn. Kvar till certifiering 0 ha.

Avd 6: 2,5 ha varav nordöstra delen mot sjön på 1,1 ha är biotopskydd och den sydvästra delen ser ut att vara slutavverkad! Kvar till certifiering ? ha.

Avd 34: 3 ha tallskog. Ingår i naturvårdsavtal och får därmed inte ingå i certifiering. Hela naturvårdsavtalet är på 6,5 ha och inkluderar bland annat del av avd 38 (myrimpediment) och avd 39 (kalhygge). Kvar till certifiering 0 ha.

Avd 41 och 44: 3,1 ha hagmarksskogar. 3,1 ha till certifiering.

Produktiv skogsmark enligt plan minus biotopskydd och naturvårdsavtal= 73,8 ha.
Areal NO och NS= 4,7 ha.
4,7/73,8= 6,4 % avsatt för naturvård.

Även här ligger man alltså helt i linje med hur övriga certifierade skogsägare brukar sin skog.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378386
Vilsten skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Bild

Bildtext Det här beståndet (avd 11) bakom en gammal inäga avverkades 2003 och planterades och röjdes sedan att bli ett rent granbestånd.

Noterade just jakttornet, intressant. Trodde nog att Naturskyddsföreningen var jaktmotståndare men jag kanske hade fått det om bakfoten?


Att det skulle vara ett jakttorn, har du nog fått om bakfoten. Det ser ju varenda miljömupp att det är ett fågeltorn. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378399
Niking skrev:
Vilsten skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Bild

Bildtext Det här beståndet (avd 11) bakom en gammal inäga avverkades 2003 och planterades och röjdes sedan att bli ett rent granbestånd.

Noterade just jakttornet, intressant. Trodde nog att Naturskyddsföreningen var jaktmotståndare men jag kanske hade fått det om bakfoten?


Att det skulle vara ett jakttorn, har du nog fått om bakfoten. Det ser ju varenda miljömupp att det är ett fågeltorn. ;-)
/Niklas


Det ena utesluter inte det andra. 8)

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Göt  
#378416 Det här kanske påvisar att det inom snf finns olika åsikter om hur skogen skall brukas och det finns de som har en liknande syn som många vanlig skogsbrukare har och man därför sköter fastigheten efter det.

et kan ju vara bra om man blir samstämmig med dem

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Fredrik Reuter  
#378659 Hej,
Tack så mycket för alla kommentarer, det är riktigt intressanta spörsmål som kommer upp och det ska bli spännande att följa detta.
Som ni redan skrivit så tycker jag också att det är viktigt att fakta kommer fram. Sedan vore det ju riktigt bra om vi genom denna och de andra trådarna kanske kan få större förståelse för skogsbruk och inkomster. Kanske kan vi på sikt komma närmre varandra!

Vilsten skrev:Har ni påtalat detta för ATL? De kanske är intresserade av att ställa några följd frågor till ordföranden nu.


ATL tar upp detta ikväll: http://www.atl.nu/skog/stubbhult-har-huggits-13-ganger

Tyvärr har de inte fått något svar från SNF lokalt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Hugin  
#378700 Journalistik i högsta aktuella och sakliga klass! Väl faktaavägt och utan osakliga påhopp, men ändå vasst. Utan att vi tidigare insett det, visas här något vi tidigare inte var medvetna om.

Det är grävande journalistik!

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Lindianerna  
#379299 ATL fortsätter följa er "granskning".
http://www.atl.nu/skog/vi-har-tagit-fler-hyggen

Bra jobbat!!!!

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Tosca  
#379309
Chainsaw Charlie skrev:Produktiv skogsmark enligt plan minus biotopskydd och naturvårdsavtal= 73,8 ha.
Areal NO och NS= 4,7 ha.
4,7/73,8= 6,4 % avsatt för naturvård.

Även här ligger man alltså helt i linje med hur övriga certifierade skogsägare brukar sin skog.

"Han pekar dock på att 16,6 procent av arealen har ett skydd, i form av frivilligt skydd, biotopskydd eller naturvårdsavtal.

– Och det är mer än vad en vanlig bonde skyddar. Vi tycker nog att det sköts på ett naturvårdsvänligare sätt än skogarna i gemen inom det enskilda skogsbruket i Hultsfreds kommun."
Utdrag ur artikeln i Atl (http://www.atl.nu/skog/vi-har-tagit-fler-hyggen)

Har man på fötterna att påstå sig vara mycket bättre på naturvård än andra skogsägare i närområdet?

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379325 Knappast! Om man räknar bort arealen biotopskydd och naturvårdsavtal, hur mycket NO och NS återstår då egentligen. Dessutom hur är boniteten på dessa NO/NS-områden jämfört med övriga fastigheten? Förmodar att de gör som de flesta och sätter av lågproduktiva områden och tekniska impediment i första hand.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Bosse1  
#379376 "Vanlig bonde" tycker att 100% +balkonglådan vore rimligt för Roy.
Sen bryr sej "vanlig bonde" inte om Roys tyckande om bondeskogen :smile:

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Chainsaw Charlie  
#379388 Bildande av biotopskydd styr inte markägaren över, vare sig naturskyddsföreningen eller en vanlig bonde. Naturvårdsavtalet kan ha kommit till på initiativ av föreningen men det innehåller som sagt både ett kalhygge och ett impediment.

Både biotopskydd och naturvårdsavtal är också något som markägaren får betalt för.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

Tosca  
#379418
Chainsaw Charlie skrev:Bildande av biotopskydd styr inte markägaren över, vare sig naturskyddsföreningen eller en vanlig bonde. Naturvårdsavtalet kan ha kommit till på initiativ av föreningen men det innehåller som sagt både ett kalhygge och ett impediment.

Både biotopskydd och naturvårdsavtal är också något som markägaren får betalt för.

Vad kan de göra för att öka sin naturvårdsvänlighet, som de ju verkar vilja?
Har man målsättningen att ligga i framkant av genomsnittsmarkägaren kan det ju vara bra att veta hur man ska göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).