Traktorer och processorer

Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

169 inlägg 65967 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#378231 Ursus 385, Fantastiskt rymlig och slitstark traktor. Inget tjafs utan bara tjockt gjutjärn överallt. Skulle jag köpa en billig begagnad så hade jag letat efter den. Sen är ju Slurfi o jag NH-fierade. Men faktum kvarstår att få traktorer i den storleksklassen är så rymliga i hytten som NH-5000 eller då nu den nya NH-t5.
Annars är faktiskt en del av Same´s traktorer rymliga i hytt också. Frågar du mig har inte Valtra, valmet, Volvo gjort någon traktor än mer är den nya N4 som är värda att kallas rymliga inne i hytten. Men från och med nu kommer jag ju vara hatad av 85-90% av medlemmarna på forumet :lol:
Fast jag föddes ju inte med ett BM-emblem stämplat i pannan utan försöker se på saker hyfsast objektivt...Oj.. :oops: :oops: Nu blir det nog krig Ni får försöka se det med en :wink:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#378240
Seb macahan skrev:. Men faktum kvarstår att få traktorer i den storleksklassen är så rymliga i hytten som NH-5000 eller då nu den nya NH-t5.

Men endå inte så stor att man forsökte få til en snurrstol från fabrik. :wink:
Jag er ingen märkesfreak egentlig, men valet med valmet/valtra er enkelt, då just dom er dom enda som finns med vändbar stol här i Norge. (Vi har ingen Olmstad smide att skicka iväg traktoren til).
Men att säga att Valmet/valtra 6000 serien t.eks inte har stor hytt, fatter jag helt enkelt inte. :surp:
Att dom sen er släta/höga under och har dieseltanken i ramen er ju heller ingen näckdel.
Så even om jag gärna kunne tänkte mig en Fendt nån gång, så kommer det aldrig komma nåt annat en Valmet/valtra här hos mig, då jag stort sett bara kör skogsrelatert.
Nu börjar det vel komma någrå andra märken som Zetor, som har skogshytt som tillval, men annars ingen va jag vet.
Men nya traktorer er för mig uteslutet oavsett.
Kommer leta en en finare begagnad från valtra 6050 serie, eller den ramstyrda xm, när det blir dags att byta 665`n.
Det som er bra nu, er att jag har 2 bra valmet, så byte er inget som har brottom, så det er roligare och leta då.
(får gärna ta 5år om så behovs för att hitta rett objekt) 8)

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378247 Utan att ta in skogshytten med takfönster så är sikten sämre i 6xxx och de är trängre att vända runt i än i 505-905.
Bytt från 805 till 6550 så jag vet men allt annat uppväger detta rätt lätt i synnerhet med twin trac och hi tech modellen

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378293
Seb macahan skrev:Sen är ju Slurfi o jag NH-fierade. Men faktum kvarstår att få traktorer i den storleksklassen är så rymliga i hytten som NH-5000 eller då nu den nya NH-t5.

Vi har sett ljuset, de andra kommer efter och de är inte sämre för det.
T5000-seriens efterföljare T5 är inte lika rymlig men den har ändå passagerarstol
och går att få med skogshytt, så den dagen jag har råd så ska jag spana efter en sån.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

alias  
#378299
Seb macahan skrev:Ursus 385, Fantastiskt rymlig och slitstark traktor. Inget tjafs utan bara tjockt gjutjärn överallt. Skulle jag köpa en billig begagnad så hade jag letat efter den. Sen är ju Slurfi o jag NH-fierade. Men faktum kvarstår att få traktorer i den storleksklassen är så rymliga i hytten som NH-5000 eller då nu den nya NH-t5.
Annars är faktiskt en del av Same´s traktorer rymliga i hytt också. Frågar du mig har inte Valtra, valmet, Volvo gjort någon traktor än mer är den nya N4 som är värda att kallas rymliga inne i hytten. Men från och med nu kommer jag ju vara hatad av 85-90% av medlemmarna på forumet :lol:
Fast jag föddes ju inte med ett BM-emblem stämplat i pannan utan försöker se på saker hyfsast objektivt...Oj.. :oops: :oops: Nu blir det nog krig Ni får försöka se det med en :wink:


Nähä då, vi kommer att ha samma överseende med dig som med Slurfi och andra förvirrade själar! :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378300 Bra plass i valtra 6200

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#378308
gnisten83 skrev:Utan att ta in skogshytten med takfönster så är sikten sämre i 6xxx och de är trängre att vända runt i än i 505-905.

Jodå, der er helt rett.
Har en kompis som har en 705 som jag provkörte lite innan jag köpte 6400`n.
Det bäste er ju dessutan att stolen snurrar riktig väg på dessa 05 modeller.( Motsols)
Men förutom detta så er 6000 serien bättre på alt annat. tycker jag. (hydraulik, turbin,växellåda................)
Sen sitter man bättre i en 6000 enn en 05, när man väl er kommit rundt, men lite trångt er det när stolen er på tvärran.
Dessutan er det svårt att hitta vettiga eksemplar av 05 serien, då dom börjar bli rett gamle nu.
Senast redigerad av stegmaster tor 03 mar 2016, 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378309 Riktningen på stolen går att ändra med lite pyssel, gjorde jag :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#378318
alias skrev:
Seb macahan skrev:Ursus 385, Fantastiskt rymlig och slitstark traktor. Inget tjafs utan bara tjockt gjutjärn överallt. Skulle jag köpa en billig begagnad så hade jag letat efter den. Sen är ju Slurfi o jag NH-fierade. Men faktum kvarstår att få traktorer i den storleksklassen är så rymliga i hytten som NH-5000 eller då nu den nya NH-t5.
Annars är faktiskt en del av Same´s traktorer rymliga i hytt också. Frågar du mig har inte Valtra, valmet, Volvo gjort någon traktor än mer är den nya N4 som är värda att kallas rymliga inne i hytten. Men från och med nu kommer jag ju vara hatad av 85-90% av medlemmarna på forumet :lol:
Fast jag föddes ju inte med ett BM-emblem stämplat i pannan utan försöker se på saker hyfsast objektivt...Oj.. :oops: :oops: Nu blir det nog krig Ni får försöka se det med en :wink:


Nähä då, vi kommer att ha samma överseende med dig som med Slurfi och andra förvirrade själar! :lol:

MVH
Alias

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

SkogsBasse  
#378324 Jag är 2m. Valtra A75 funkar bra att köra framåt med men när man skulle använda griplastaren och vände sätet så satt man kasst.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Benny Nilsson  
#378378 Håller inte med om 6000 seriens överlägsenhet! Iså fall är andra märkens rymlighet fruktansvärd!
Har själv en 6200 twintrack och de är ju ett skämt att man ska måsta hålla på att runka stolen fram o tillbaka för att ta sig runt! Det tar i både vänster o höger sida. klädseln på vänster skärm är duktigt förstörd pga snurrandet.
Kommer om jag får tid över kapa bort skärmen på vänster sida o flytta ut den ca 4 cm , de verkar funka. Sen den bakre gaspedalen kan ju inte va tänkt för en människa som den är placerad. Traktorn i övrigt är jag nöjd med.
Med vänlig hälsning Benny

Avatar Fallback

Re: Sv: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#378387
Seb macahan skrev:Ursus 385, Fantastiskt rymlig och slitstark traktor. Inget tjafs utan bara tjockt gjutjärn överallt. Skulle jag köpa en billig begagnad så hade jag letat efter den. Sen är ju Slurfi o jag NH-fierade. Men faktum kvarstår att få traktorer i den storleksklassen är så rymliga i hytten som NH-5000 eller då nu den nya NH-t5.
Annars är faktiskt en del av Same´s traktorer rymliga i hytt också. Frågar du mig har inte Valtra, valmet, Volvo gjort någon traktor än mer är den nya N4 som är värda att kallas rymliga inne i hytten. Men från och med nu kommer jag ju vara hatad av 85-90% av medlemmarna på forumet :lol:
Fast jag föddes ju inte med ett BM-emblem stämplat i pannan utan försöker se på saker hyfsast objektivt...Oj.. :oops: :oops: Nu blir det nog krig Ni får försöka se det med en :wink:


Hur ligger det till med Ursus, finns väl ingen svensk åf längre?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#378413 Nu har vi lockat fram 2st forna Valtra/valmet ägare som har sett sanningen. Roligt!! Men nu har ni yppat något som inte är positivt om Valtra så nu är ni för alltid fördömda av the holy church of Lantmännen.
Jag tycker absolut att Valtra har sina fördelar som skogstraktor. Men hytten är helt miserabel. Precis det scenario som beskrivs av @Benny Nilsson gäller för samtliga modeller (förutom N4). Deras A75 och A93 med vändbar stol från fabrik är faktiskt lite skrattretande. Jag tror inte min dotter som är 9år kan sitta vettigt i den. Och absolut ingen fullvuxen mer än max 5-10min. Sen får ni rosa deras fabriksbygda stol hur mycket ni vill.
De fabrikat som jag tycker verkar ha mest rymlig och välplanerad hytt av nya maskiner är Valtra N4 (bäst hittils), NH t6 (näst bäst) & t5 riktigt bra för sin storlek , Deutz Fahr ,tror den heter 5D serie som är riktigt fin hytt. Detta är maskiner jag suttit i med skogshytt.
Sen ska ju Kubota ha någon också men inget jag vet nått om. och jag kan ha glömt nån (ingen valtra :lol: )

Nu har jag ingen aning hur dagens Ursus är i hytt. Den jag härleder till är en 80-talare. Men du får plats med fikakorgen framför fötterna när stolen är vänd. Ursus hade faktiskt sitt passagerare säte ställt på tvären bakom förarstolen. Det som är fint med denna är att den är så oöm. Allt är så rejält att det "nästan" är omöjligt o köra sönder. Lätt o skruva i och bra markfrigång och urstarka. Kanske kan se lite klumpiga ut, men är smidigare än vad de ser ut o vara. Man kan hitta dessa rätt vettigt i pris från 60-90tsk. Om ingen polen-firma hittar dom först o trailrar tillbaka dom.
Den nyare versionen kan heta 1224. Deras nya maskiner har samma steglösa transmission som JD, Case, NH.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

alias  
#378516
Seb macahan skrev:Nu har vi lockat fram 2st forna Valtra/valmet ägare som har sett sanningen. Roligt!! Men nu har ni yppat något som inte är positivt om Valtra så nu är ni för alltid fördömda av the holy church of Lantmännen.
Jag tycker absolut att Valtra har sina fördelar som skogstraktor. Men hytten är helt miserabel. Precis det scenario som beskrivs av @Benny Nilsson gäller för samtliga modeller (förutom N4). Deras A75 och A93 med vändbar stol från fabrik är faktiskt lite skrattretande. Jag tror inte min dotter som är 9år kan sitta vettigt i den. Och absolut ingen fullvuxen mer än max 5-10min. Sen får ni rosa deras fabriksbygda stol hur mycket ni vill.
De fabrikat som jag tycker verkar ha mest rymlig och välplanerad hytt av nya maskiner är Valtra N4 (bäst hittils), NH t6 (näst bäst) & t5 riktigt bra för sin storlek , Deutz Fahr ,tror den heter 5D serie som är riktigt fin hytt. Detta är maskiner jag suttit i med skogshytt.
Sen ska ju Kubota ha någon också men inget jag vet nått om. och jag kan ha glömt nån (ingen valtra :lol: )

Nu har jag ingen aning hur dagens Ursus är i hytt. Den jag härleder till är en 80-talare. Men du får plats med fikakorgen framför fötterna när stolen är vänd. Ursus hade faktiskt sitt passagerare säte ställt på tvären bakom förarstolen. Det som är fint med denna är att den är så oöm. Allt är så rejält att det "nästan" är omöjligt o köra sönder. Lätt o skruva i och bra markfrigång och urstarka. Kanske kan se lite klumpiga ut, men är smidigare än vad de ser ut o vara. Man kan hitta dessa rätt vettigt i pris från 60-90tsk. Om ingen polen-firma hittar dom först o trailrar tillbaka dom.
Den nyare versionen kan heta 1224. Deras nya maskiner har samma steglösa transmission som JD, Case, NH.


Nu knackar de på din port och vill ha din själ @Seb macahan - du valde Kesla framför Moheda och trodde du var fri, men icke... :lol:

Lantmännen ny agent för Kesla i Sverige

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Førland  
#378520 Jag snurrar sitsen i et varv i min valmet 6400,jag er 185cm.funker kanon for mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).