Motorsåg och handhållet

Fällning sammanvuxna träd

53 inlägg 19013 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

anersimyra  
#378347
cruisern skrev:Jag har själv inte tagit ner någon alm , men kanske blir det så en dag. Hur går man tillväga för att försäkra sig om att stammen inte är ihålig. Om den är det, hur gör man då?
Stammen är alltså inte ihålig, det är två tätt sammanväxta stammar där enbart barken gör att det ser ut som en homogen stam. Det blir en minst sagt " stjärtig " överraskning när en stor jävla alm delar sig i två stora jävla almar som faller dit de inte skulle.. :surp:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

tallen100  
#378348
anersimyra skrev:Ett lodrät instick ska vi kanske poängtera.. :-BD

Det har du rätt i :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378351 Om man nu med det lodräta insticket märker att trädet är ganska ihåligt. Hur gör man sedan om trädet skall ner? Risken är att det blir svårt att få till en bra brytmån?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378352 Sorry. Missade de två tidigare inläggen att stammen inte var ihålig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

svampbob  
#378353 Denna bild hör egentligen inte riktigt hit. Såg stockarna idag. Jag tänkte får man inte lära sig kvista på säker skog. Då fällskäret är på börjat strax under molnen så drog jag slutsatsen att denna björk är fälld av en självutnämnd mästerfällare med säker skog i ryggen.
Jag undrar vad han som fick slänga av stockarna från inmatningen till renseriet tyckte om yrkekunnandet.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378355 Man kan inte förutse allt. Man kan hoppas, tro och försöka sig på att gardera sig så mycket det bara går.

Vad det gäller "osynligt" delad stam som alm exemplet beskriver så känns det ibland när man skär.
Ibland varken ser, hör eller känner man det. Då är det bra att ha lina i och bra flyktväg förberett.

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

tallen100  
#378357
svampbob skrev:Denna bild hör egentligen inte riktigt hit. Såg stockarna idag. Jag tänkte får man inte lära sig kvista på säker skog. Då fällskäret är på börjat strax under molnen så drog jag slutsatsen att denna björk är fälld av en självutnämnd mästerfällare med säker skog i ryggen.
Jag undrar vad han som fick slänga av stockarna från inmatningen till renseriet tyckte om yrkekunnandet.

:lol: :lol: :lol: Ja så ska det se ut nu när huggarna är utbildade och fått körkort :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378363 Skall man då vid almfällning, för att öka säkerheten, företrädesvis använda några spännband/kättingar runt stammen samt uppspänd lina eller motsv. Händer det att almen kan "jävlas" redan när man håller på med rikt- och fällskär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378364 Någon som har en bild på en fallen alm som "jävlats"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

Amatörhuggare 62  
#378369 Dubbelträd är LURIGA !

Var med om ett otäckt tillbud, för några år sedan.

En Dubbelgran som såg ut att sitta ihop 2 m över mark.
Stod vid en rågång mot åker.
Upp med Stalpen och förspände den.
Riktskär och fällskär, i med kil.
Allt såg ut att gå bra.
Men !!! när stora granen föll så for lilla granen bakåt, med
Stalpen som hävstång, Upp i luften.

Med blotta förskräckelsen och kallsvetten Rinnande
Så hann jag precis undan. Med 50 cm tillgodo.

Använder nuförtiden alltid spännband, eller fäller varje del för sig.
Jag ryser än när jag såg denna tråd !

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378373 Om man skall fälla varje del för sig så måste man sannolikt såga högt. Jag sågar aldrig högre än brösthöjd. Risken är att man har dålig kontroll på fällningen och sågar man t.ex fast sågen så finns det inte mycket reservalternativ. Hur högt sågar ni som max?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

JensSkoog  
#378375
cruisern skrev:Om man skall fälla varje del för sig så måste man sannolikt såga högt. Jag sågar aldrig högre än brösthöjd. Risken är att man har dålig kontroll på fällningen och sågar man t.ex fast sågen så finns det inte mycket reservalternativ. Hur högt sågar ni som max?

Inga träd är likadana, så det kan variera hur högt man vågar såga, men brösthögd är definitivt en gräns.
Om jag kommer borti fall som Amatörhuggare 62 berättar om, säkrar jag alltid med spakblock och wire och spänner saman med grova stramband. Några fall går ochså att fixa på avstånd med teleskopsågen. Reknar som så att det är bättre att den går till helsike än att jag gör det :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

tallen100  
#378376
cruisern skrev:Hur högt sågar ni som max?

Risken är stor att man blir idiotförklarad om man talar om det, här ska allt göras enligt säkerskogs rekomendationer :YMDEVIL: ;))

Man ska inte såga högre än att man känner att man har skaplig kontroll över allt, så det kan ju variera från gång till gång.

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

Carlfritidshuggare  
#378382 Har fällt några dubbelbjörkar men de har ju varit tydliga och delningen relativt långt ner. Vill inte gärna såga högre än strax under midjan. Eftersom jag bara är 170 lång så tar jag ju inte direkt en dubbel redwood med den inställningen :).

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

machonisti  
#378398
Amatörhuggare 62 skrev:Dubbelträd är LURIGA !

Var med om ett otäckt tillbud, för några år sedan.

En Dubbelgran som såg ut att sitta ihop 2 m över mark.
Stod vid en rågång mot åker.
Upp med Stalpen och förspände den.
Riktskär och fällskär, i med kil.
Allt såg ut att gå bra.
Men !!! när stora granen föll så for lilla granen bakåt, med
Stalpen som hävstång, Upp i luften.

Med blotta förskräckelsen och kallsvetten Rinnande
Så hann jag precis undan. Med 50 cm tillgodo.

Använder nuförtiden alltid spännband, eller fäller varje del för sig.
Jag ryser än när jag såg denna tråd !

Tuff tillställning amatörhuggaren!
Man skall inte ta någonting för givet vid trädfällning!
Jag erkänner; det är lätt att säga men....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).