Motorsåg och handhållet

Fällning sammanvuxna träd

53 inlägg 19015 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378225 I måndags så tog jag ner en tall som bestod av 3 sammanväxta tallar. En kraftigare del som lutade något åt vänster över en syrenhäck, en mellan som lutade åt höger mot en elledning och en mindre del som lutade i en perfekt fallriktning snett fram. Sammantaget blev tyngpunkt-rikning i en perfekt fallriktning snett över en väg. Jag funderade först om jag skulle ta delarna var för sig. Jag hade då måst såga drygt 1 meter upp med dålig kontroll på fällningen så jag övergav detta alternativ snabbt och valde att göra fällningen i ett svep. Jag sågar normalt med ett 15” svärd men eftersom trädet var grövre hade jag satt på ett 18” svärd. Även med 18” svärdet så kom jag inte igenom stammen men det fixade sig ändå. Jag fick till ett perfekt riktskär och brytmån på 3 cm. Jag skalade av barken på sidorna så att jag tydligt kunde se instick och tjocklek på brytmån. När jag släppte på säkra hörnet så gjorde de inslagna kilarna ett bra jobb och trädet föll perfekt. När trädet slog i backen så delade det sig som syns på bilderna.

Nu till mina funderingar. Jag visste att det var ett sammanvuxit träd. Emellertid så såg jag inte alls några tecken på att trädet var delat inne i roten. Det syntes inte vid brytmånen. Jag hade skalat av barken på några ställen men inte heller här syntes några tecken på att trädet var delat. Jag frågade mig själv då: Kunde fällning gått snett? Efter att studerat trädet lite närmre så tror jag inte det. Längden på den del som delat sig är 90 cm och jag tror att det fanns en tillräckligt sammanhållande kraft.

Några funderingar och andra erfarenheter? Finns det några trädslag som man skall vara extra försiktiga med om de är sammanvuxna?

1456989680_img_1025.jpg


1456989672_img_1024.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

Göt  
#378238 Har lärt mej här på skogsforum att man skall sätta ihop träden med spännband innan man sågar ikull dom

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378244 Ja om man vet eller misstänker att det finns en delning. Som jag skrev så fanns inga synliga tecken på att en delning fanns inne i stammen. Det såg mycket gediget ut upp till drygt 1 meter från marken. Emellertid så kan man dra lärdom framöver att alltid använda ett kraftigt stämband vid liknande situationer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

machonisti  
#378248 Stämbanden kommer säkert till användning om man gör misstag på gårdar med hus och ledningar.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378250 Noterade att jag skrev stämband i ställer för spännband. Kraftigt stämband kan dock vara bra om man skall varna andra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

axwell  
#378251
cruisern skrev: Kraftigt stämband kan dock vara bra om man skall varna andra.


Det också men några rejäla band på stammarna hjälper, dvs stamband. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378254 Svårt att se när det ligger ner, men nog ser det ut som om barken går in hela vägen ner, kanske några dm kvar bara? Jag hade nog fegat och fällt de separat, alternativt fällt vinkelrätt mot sprickan.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

Göt  
#378260 Det jag har brukat se när jag fällt såna träd är att delningen går längre ner än vad man ser. Jag har brukat innan jag lärde mej att använda spännband och inte varit i situationen att man måste fälla åt rätt håll försök att dela på dom och fälla åt varsitt håll.

Det gick ju bra. Bra att du delar med dej av dina erfarenheter

Stavfel och språkliga missförstånd tycker inte jag är något problem.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378266 Jag funderade först att dela på dom men då hade jag fått göra detta strax under brösthöjd. Jag kände mig inte bekväm med detta och ansåg att jag inte fick bra kontroll på fällningen. Nedan är en tidigare bild på trädet från ett annat håll. Bilden som är beskuren är kanske inte den allra bästa men man kan se konturerna.

1457003610_img_0496_(1).jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

jannee  
#378269 Det gick ju bra, i detta fall gjorde du HELT rätt, men som tidigare sagts, är man det minsta osäker kan det vara bra att spänna ihop stammarna med något, spännband eller kätting.
Nu räddade du både syrenhäcken och elledningen, vilket kanske varit svårare om du tagit en stam åt gången - allt från fall till "fall".

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378288 Tänk på att det är lurigt fast de är ihopspända med två eller fler band/kättingar.
Mycket kan hända, klämrisker ökar även om band sitter rätt.

Är det inte två band eller fler så finns risken att det band som sitter blir gångjärn och skapar en ännu farligare situation än utan.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

anersimyra  
#378301 Alm kan vara lurig då en flera meter hög stam kan vara helt cylindrig och se ut att vara homogen men i själva verket vara tvådelad.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378303 Jag har själv inte tagit ner någon alm , men kanske blir det så en dag. Hur går man tillväga för att försäkra sig om att stammen inte är ihålig. Om den är det, hur gör man då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

tallen100  
#378341 Gör ett instick.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

anersimyra  
#378343 Ett lodrät instick ska vi kanske poängtera.. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).