Skogsmiljö och Trädlära

Mycket barkborrar i Medelpad

16 inlägg 6026 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mycket barkborrar i Medelpad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340676 Växande hot från barkborrar http://www.lantbruk.com/skog/vaxande-ho ... barkborrar
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353466 Mycket barkborrar som angriper skog http://www.atl.nu/skog/granbarkborrar-angriper-skog
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375810 Fler barkborrar efter stormarna http://www.atl.nu/skog/norrskog-varnar- ... -stormarna
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

jannee  
#378046 Skogsägarna i Medelpad med omgivning måste vara väldigt rika :grin:
Enligt skogseko ligger det närmare 3.4 miljoner m3sk stormfälld skog kvar, sedan förra vintern.
Vilka är ägarna till allt detta, bolag eller privat :?:
VILKET SLÖSERI 😈

Avatar Fallback

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

husqvarna_med_sthil  
#378049 Ja inte ligger det då på mitt, längre... tog tid att få reda på allt men nu är det bara något enstaka träd i nån bergsluttning inte jag eller någon annan når. En fläck lejde jag bort till bolag eftersom det blev för mycket att göra åt själv, resterande har jag tagit reda på själv dels till sågning, dels till ved men kvar i skogen är det iaf inte :) ... Jag har virke till att snickra mig leds framöver samt ved för flera år. Inge mera storm nu, tack !

Avatar Fallback

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

axwell  
#378069 Jag har ju inte större skogsskifte än att jag tror mig ha koll på ev. vindfällen, så är det lugnt.
Körde idag en slinga med bogserad snöplog över stubb och sten.
Precis där jag i höstas tog ner några ofräscha träd vid val av vägsträckning hade hackspett varit på ett flertal granar.

Jag måste ha misstagit mig på vilka som skulle vara kvar, nu blir det ved av dom hackade.

Lite genant att "Hacke" har bättre koll än jag. :oops:

Rårannen i nordväst håller nu på att ta reda på vindfällen från främst Dagmar + en del från Ivar, det känns inget vidare att en sån granne.

Avatar Fallback

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

jannee  
#378077 Min erfarenhet säger mig att ni i Medelpad med omnejd kommer att få ett rent helvete nu några år framåt.
Här i Södra Sverige hade vi först Gudrun och de flesta fick det mesta upparbetat innan Juli månad. Något år efter kom Per och tog ca 30 % till, detta upparbetades snabbt av skogsägarna ändå har mer eller mindre alla fått flera utbrott av granbarkborren.
M.a.o. hur duktiga, en del av oss varit, har ändå granbarkborren förökat sig ohämmat.
Nu 10 år efter är allt återigen i normal nivå.

Avatar Fallback

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

husqvarna_med_sthil  
#378080 Det är bara att göra vad man kan, men roligt är det inte att det blivit som det blivit men det hade varit värre om man helt hjälplös vore.

Avatar Fallback

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

Umea  
#378107 Vem ansvarar och håller ett vakande öga på och åtgärdar barkborre angripet virke / skog i naturreservaten ?


Hoppas ni alla får en fin och trevlig vår.

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

jannee  
#378112 Naturreservat och liknande är tydligen undantagna - allt ska ju vara naturligt 😈
En verklig nagel i ögat var 1:17 skifte 4 som ligger strax norrut där väg 126 möter väg 30 (Bredhult)
Där låg Gudrunträden kvar i flera år :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

sundelius  
#378192
jannee skrev:Naturreservat och liknande är tydligen undantagna - allt ska ju vara naturligt 😈
En verklig nagel i ögat var 1:17 skifte 4 som ligger strax norrut där väg 126 möter väg 30 (Bredhult)
Där låg Gudrunträden kvar i flera år :mrgreen:


Jag gränsar till ett reservat,där ringbarkade Länsstyrelsen granarna. Flyger man över det området idag är det inte grönt utan rött :surp:
Självklart har vi efter det kämpat med barkborrar.
Farsan hade ute direktörena på Länsstyrelsen och de slog bara ifrån sig.
Heder åt representant från Skogsstyrelsen dock, han var med och stöttade far vilket störde höjdare storligen

Användarvisningsbild

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

Seb macahan  
#378201 När ni letar borrar, synar ni varje stam efter mjöl och hål eller går ni o tittar övergripande på kronor mm?
Jag tycker alltid jag hittar dom för sent. När trädet är dött. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

sundelius  
#378236
Seb macahan skrev:När ni letar borrar, synar ni varje stam efter mjöl och hål eller går ni o tittar övergripande på kronor mm?
Jag tycker alltid jag hittar dom för sent. När trädet är dött. :oops:


Håller med, det är väldigt svårt att hitta dom i tid.
Då jag använder barkborreträden till pallar bryr jag mig inte så mycket utan tar ett svep varje år där jag har flest angrepp.
De träd som är döda och på väg dithän åker ned

Avatar Fallback

Re: Mycket barkborrar i Medelpad

jannee  
#378241 När jag hittat en röd(död) gran kontrollerar jag "noga" runt omkring efter gnag (mjöl). Ser jag något träd som inte ser ut att må bra avverkas detta också. Oftast är det stora och redan nedsatta träd som inte klarar ett borreangrepp. Vädret har också en stor betydelse, ett regnrikt år minskar risken radikalt.
Borren verkar inte flyga så långt (i alla fall i mängder) oftast är det inom en 50 meters radie man kan hitta nya angrepp och inte sällan i den vanligast förekommande vindriktningen.
Det går fort, från att en gran sett frisk ut tills den är mer eller mindre helröd kan gå på bara några veckor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).