Bilar

Bil Sweden tror på rekordmånga nya bilar 2016

5 inlägg 3058 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bil Sweden tror på rekordmånga nya bilar 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Bil Sweden tror på rekordmånga nya bilar 2016

Hema  
#378216
Sänkta utsläpp

Enligt branschorganisationen innebär den ökande nybilsförsäljningen även att utsläppen från vägtrafiken sänks.

– Ökad nybilsförsäljning och en förnyelse av bilparken är bra både ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Nu gäller det att vi får snurr på förnyelsen av den svenska bilparken så att miljöpåverkan kan fortsätta att minska och trafiksäkerheten fortsätta att öka. Regeringen skulle kunna stödja en högre omsättningstakt mot nyare renare fordon genom att stimulera till utskrotning av äldre, smutsigare och osäkrare bilar, säger Bertil, och tillägger:

– Det är mycket glädjande att samtidigt som bilförsäljningen ökar så minskar utsläppen. Under 2015 sjönk de totala koldioxidutsläppen från vägtrafiken med hela 3,3 procent, och koldioxidutsläppen från nya personbilar minskade markant med 5 gram per kilometer till 126 gram per kilometer. Nyregistreringarna av laddbara bilar fördubblades för femte året i rad under 2015.

Vilken ren o skär dynga! Det går åt betydligt mycket mer utsläpp att tillverka en ny bil, samt att skrota ut fungerande bilar är ren o skär kaptialförstöring! Samt batteribilarna har de inte kunnat räkna ut att de skule vara bättre om man gör en totalräkning med livstiden på batterierna osv. Hela artikeln borde vara stämplad som reklamannons! 😡

Avatar Fallback

Re: Bil Sweden tror på rekordmånga nya bilar 2016

tallen100  
#378314 Rent skitprat i vanlig ordning, miljön och miljön och miljön :roll: , det är aldrig tal om vad flygtrafiken spyr ut för där sitter miljömupparna själva. Vad gäller trafiksäkerheten så tror jag att jag hellre skulle vilja krocka i en gammal bil som det ännu var riktig plåt i och som inte fick bulor av en hagelskur, trots avsaknad av krockkuddar.

Men det där löser sej självt tids nog, dagens bilar är nämligen inte gjorda för att hålla i 30-40 år.

Användarvisningsbild

Re: Bil Sweden tror på rekordmånga nya bilar 2016

BjörkenPer  
#378322
tallen100 skrev:dagens bilar är nämligen inte gjorda för att hålla i 30-40 år.

Bild

Kan tänka mig att det är betydligt miljövänligare att byta till en elmotor i en äldre bil. Bilen kommer att förbrukar energi som en "konventionell" elbil men, man slipper energikostnaden och miljöpåverkningar från själva biltillverkningen.
(Man kanske bör slänga på nytt rostskydd också :roll: )

Avatar Fallback

Re: Bil Sweden tror på rekordmånga nya bilar 2016

tallen100  
#378339 Nu är ju vedeldning också farligt för miljön :mrgreen: ( folk har väl bara eldat med ved några tusen år :mrgreen: )
Men annars så skulle det väl med dagens teknik kunna gå att få gengas effektivt och bra, så kanske det kunde få upp vedpriserna och bli lite mer fart i skogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).