Föryngring

Försöksodling av gran i köket.

59 inlägg 42977 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Ängagärdet  
#378181 Ni måste ju skyddsdika!

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378190
machonisti skrev:Lite lera är väl bra för fukthållningen.


Ja, lera håller fukten väldigt bra, men här är ju problemet snarare syrebrist.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

machonisti  
#378191 OK!

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

niotre  
#378789 i äggkartong

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

niotre  
#378792 Jag har använt P-jord hela vägen.
Det är liten volym i varje äggfack. Frekvent vattnig krävs alltså. Morgon och kväll. Man måste vabba de små liven :lol:

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Lajodi  
#378795 Kul Niotre! Hur har du tänkt med nästa steg? Du skrev tidigare att tanken var att plantera ut dom i sina äggkartonger, -en planta per äggkupa antar jag? Satsar du på detta redan denna säsong eller får det bli 2017?

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

niotre  
#378797 De som är omskolade ner i äggkartonger tänkte jag sätta ut i vår på slutlig växtplats (hygge).
Jag har läst en kort rapport från försök hos Holmen 2003 i Färila. Miniplantorna verkar mkt känsliga för frost. Jag får beakta det.

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378800
niotre skrev:De som är omskolade ner i äggkartonger tänkte jag sätta ut i vår på slutlig växtplats (hygge).
Jag har läst en kort rapport från försök hos Holmen 2003 i Färila. Miniplantorna verkar mkt känsliga för frost. Jag får beakta det.


Det är väl som med blommor att dom måste avhärdas innan man planterar ut dom. Gulla med dom så de vänjer sig vid uteklimatet.

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

niotre  
#380475 Rapport från köket:

Det verkar vara alldeles för liten tillgänglig jordvolym i äggkartong. Mkt svårt att hålla lagom fukt nivå nu när vårluften är torr.
Vidare så är rötterna på groddplantorna rätt djupa. Känns som att de hämmas i för små odlingskärl.
Har samlat lite tomma kaffemuggar. Såna man får vid kaffeautomater. Gratis är ju en del av konceptet :)
Dessa erbjuder ju en helt annan möjlighet vad gäller rotutveckling.

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

Umea  
#380497 Granodling kanske skulle kunna fungera med avklippta mjölkförpackningar med hål i botten.

Och med en bricka under för att undvika fuktskada på underlaget.

Blir riktigt inspirerad av era växtförsök !!!

Lev och Må !!

Bästa hälsningar
från Umeå

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

Umea  
#380758 Blev så inspirerad av denna tråd så i går la jag gran frön i kaffefilter för att kolla groddbarheten på fröna.

Jag har både svarta granfrön och en variant av bruna granfrön som jag blev tveksam till om de kommer att gro.

Har någon av er testat att odla tallfrön ?

Om ni har gjort det hur har ni då gått tillväga ?

Ha en Trevlig dag !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

jannee  
#380764 Har du problem med att hålla jorden lagom fuktigt, lösningen kan vara att plasta in alltihop = lufttätt.
Bygg en en ställning, täck den med cellofan eller någon annan ljusgenomsläpplig plast, i.o.m. detta bygge får du ett varmt och fuktigt drivhusklimat.
Frugan förgror alla sommarblommor först inomhus, när sedan fröna grott och växt någon centimeter åker det ut på altanen (pensionärskuvösen). Där har vi en ställning som är täckt med tunn genomskinlig målarplast. Reservvärme med termostatstyrd fläkt. De tidigaste plantorna åker ut redan i februari, fylls på i efterhand med fler förgrodda fröer.
Bevattnas ytterst sällan eftersom klimatet under plasten blir VÄLDIGT fuktigt = lättskött.
Självfallet måste vatten tillsättas då och då eftersom plantorna växer men behovet är litet.
Kanske något att fundera över :?:
Finns en viss risk för mögel - om man har det FÖR fuktigt.

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Tokslut  
#404585 Hur går det här då? hehe

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

Umea  
#404627 Rapport från Umeå :

Här har det gått bara bra.

La i våras både bruna och svarta granfrön i ett Melitta kaffefilter som jag höll blött.

Därefter tog jag de förgrodda gran fröna och satte ned dem i jorden.

Det var ingen skillnad i groddbarhet mellan de bruna och svarta fröna.

Tall fröna satte jag direkt i jorden inomhus.

Satte både tall frön som jag blött bort vingen på och de som fick ha vingen kvar på fröet.

Tallfrön utan vinge kom upp ur jorden först och 4 dagar senare kom fröna som sattes i jorden med vinge.

Dessa pyttesmå gran och tall plantor kom i marken i maj.

Ha det så bra och hoppas ni alla får en fin och trevlig höst.

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Lajodi  
#404631 Kul att höra! Vi gillar ju alla bilder också om du har möjlighet till det! :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).