Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Aktiv Kvicken

21 inlägg 12961 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378041 Har för mej att i broschyren jag har liggande att den var bestyckad med B21 eller D24 o M40 växellåda från Volvo, tror den var från slutet av 70 talet.
Där satt även kranen på den lilla pallen bak
Ser ut som 440x22,5 på bilderna på vagnen från blocket igår.
Annars var priset lågt i annonsen men tänker som seb, lite långt iväg

Användarvisningsbild

Re: Aktiv Kvicken

halvproffs  
#378052 Tyckte att det var en intressant liten maskin när jag såg den på tuben. En tystare hytt och med en nyare dieselmotor så kanske det är ett alternativ till för oss mindre skogsbrukare? Undrar om det är krångligt att ta av och sätta på banden för vägkörning/förflyttning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378070 Det kan jag lova dig Halvproffs, att det tröttnar man på.
Blir till att ha vagn och transporttraktor.
Förresten så sluta ÖSA med band på 60 talet, av en anledning och satte dit hjul.

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378074 Mm o på boggin läggs band..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378095
gnisten83 skrev:Har för mej att i broschyren jag har liggande att den var bestyckad med B21 eller D24 o M40 växellåda från Volvo, tror den var från slutet av 70 talet.
Där satt även kranen på den lilla pallen bak
Ser ut som 440x22,5 på bilderna på vagnen från blocket igår.
Annars var priset lågt i annonsen men tänker som seb, lite långt iväg


Motor är "volvos" diesel D24 som dom lånade från Volkswagen. Tror den även satt i LT31 lätta lastbilar. Den kom i Volvo 240 med M46 overdrive låda. Troligen så använde dom M45 låda i Aktiven. Precis som en M46 men utan överväxel. M40 hängde med till -76 i 240 L modellen med B20. Drivlinan med motor och låda känns säker. Satt det någon mer låda för att får rätt utväxling till drivhjulen?

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

tallen100  
#378099
halvproffs skrev:Tyckte att det var en intressant liten maskin när jag såg den på tuben. En tystare hytt och med en nyare dieselmotor så kanske det är ett alternativ till för oss mindre skogsbrukare? Undrar om det är krångligt att ta av och sätta på banden för vägkörning/förflyttning?

Smidiga verkar dom, har sett någon på "riktigt" men aldrig kört. Men nackdelen är nog att hålla bromsarna i skick och att lägga av och på banden vid transport, är nog i så fall smidigare att köra den på en kärra efter traktor.
Har för mej att ja hört att dom ska vara mycket enkla att lägga omkull med kranen på taket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).