Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68648 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#377969
Seb macahan skrev:Sen finns det massor av andra faktorer. Jag har en väldigt ekonomisk granne.....Han lejer alltid in traktorskotare i sina gallringar. Varför??? Vet ej men så gör han.

Vi kan ju inte bara acceptera att det bästa är så alla gör? Då hade vi ju skotat ut skogen med häst fortfarande, men bara för att dåtidens traktorer var sämre än de första skotarna betyder ju inte det att det alltid kommer o vara så. Det kanske är så ett tag till men det börjar väl ändå närma sig?

Kan vara så enkelt som pris, traktorgubbarna kanske kör billigare än en entreprenör??
Givetvis gör sig skotaren bäst i svår terräng.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

johan n123  
#378072 ok jag har fattat att skotaren är effektivare nu även om det tog lite tid :grin: men då återstår bara en fråga pris?? vad kostar skotaren i drift och hur hög kapacitet har den och hur många timmar om året moste den gå jämfört med en traktor

   TS
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

husqvarna_med_sthil  
#378082
johan n123 skrev:ok jag har fattat att skotaren är effektivare nu även om det tog lite tid :grin: men då återstår bara en fråga pris?? vad kostar skotaren i drift och hur hög kapacitet har den och hur många timmar om året moste den gå jämfört med en traktor


Nu blir det nog jobbigt för skotaren att hävda sig för den självverksamme i egen skog, vad jag tror, men kanske bättre att andra får redogöra som vet säkert :grin:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#378124 Det är väl det som är typiskt för Finland. Medelskogsägaren äger bara kring 20 eller var det 25 ha. ca 70 % av finnskogarna är privatägda.
Gissar vi på att endast 5 % driver med traktor så det blir en himla massa kranvagnar.

Jag känner många med traktor och kranvagn men oftast brukas den på mycket små gallringar, men det finns undantag.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

loppan  
#378137 Kan det vara så att man binder upp mindre kapital på trakrorskotaren mot skotaren?
Om det skiljer en miljon i fasta kostnader så kan det väga upp kapacitetsförsämringen och så kanske det räcker med 1000 driftstimmar per år för att få någorlunda resultat.

Detta skulle räknas lite mer ingående på för detta handlar bara om ekonomi i slutändan.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#378138 Känner traktorägare som tycker om sin traktor, och sina spakar utan att egentligen behöva dem.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#378152 Jo mycket är väl en intressefråga och handlar inte så mycket om själva ekonomin, och tur är väl det för det är inte mycket som går ihop sej ekonomiskt idag :???: Men en Thailandsresa varje år är heller inte ekonomisk :lol:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#378156
tallen100 skrev:Jo mycket är väl en intressefråga och handlar inte så mycket om själva ekonomin, och tur är väl det för det är inte mycket som går ihop sej ekonomiskt idag :???: Men en Thailandsresa varje år är heller inte ekonomisk :lol:

På frågan: Lönar det sig att köpa grävmaskin?
Kom svaret.
Det löns ju med sommarstuga också!

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Bosse1  
#378166 Det är ju lättare och förhandla om körningen om man har nåt själv å köra med :shock:

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#378176
machonisti skrev:
tallen100 skrev:Jo mycket är väl en intressefråga och handlar inte så mycket om själva ekonomin, och tur är väl det för det är inte mycket som går ihop sej ekonomiskt idag :???: Men en Thailandsresa varje år är heller inte ekonomisk :lol:

På frågan: Lönar det sig att köpa grävmaskin?
Kom svaret.
Det löns ju med sommarstuga också!

:lol: Jo det är ju så, och sådant drar ju också med sej en massa sidoinköp. gräsklippare tex och den är sällan rolig att köra! Så hellre en maskin av något slag :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#378177 Påminner om situationen hemma hos oss då ja växte upp.
Farsan var på mig hela tiden om att mattan var lång då vi gick med handklipparn.
Så köpte han traktorklipparn: Inte ett ljud om avlastning.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#378178 Nä åkklipparen är en lika bra uppfinning som falukorven.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).