Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Aktiv Kvicken

21 inlägg 12963 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aktiv Kvicken

halvproffs  
#270203 Är det någon här som har en sådan? Eller kanske kört? Omdömen?




   TS
Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

ulfgustav  
#270207 Hej
Kul att se filmen den torde vara mer än 30 år gammal, jag har för mig att maskinen tillverkades under några år i slutet på 70 talet, blev ingen storsäljare direkt skulle tro att det tillverkades mindre än 50 maskiner, i lite olika utföranden. Körde den ett fåtal gånger men har ingen direkt erfarenhet av den

Användarvisningsbild

Re: Aktiv Kvicken

totte  
#270227 Intressant! Hade helt glömt att den fanns. Var väl en rätt framsynt konstruktion på många sätt, vet inte varför den inte slog igenom bättre. Nån som vet mer?

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

Tosca  
#270234 Var väl i grunden uppbyggd som Bamsen, så stel bakaxel var väl en nackdel.

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

skogshasse  
#270237 har aldrig sett en sådan maskin men den verkar mångsidig

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

elis  
#270238 Var en till salu på blocket i fjol den var utan kran och vagn och lite för dyr. Annars har den stor vill ha faktor, borde vara perfekt att hänga Farman efter när föret är dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Aktiv Kvicken

Seb macahan  
#377852 Hej Hittade en sån här på blocket i dag.

Verkar vara en fin maskin och väl genomtänkt. Kan inte fatta varför inte denna såldes mera av?? Nån som vet. Det känns som den är svaret på vad vi många söker efter i dag, gällande småskaligt skogsbruk.
Det ligger på blocket för 40'
Men jag är mer intresserad av historian bakom, vet nån?

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Aktiv Kvicken

Seb macahan  
#377868 Nja, kvicken var den jag fastnade för. Den är ju jätte söt och verkar hur smidig som helst.
Hade min maskinhall varit klar och det hade varit närmre till Örnsköldsvik hade jag nog varit på väg.
Tänk o renovera upp denna lilla skönhet. Blev riktigt sugen på det. Men jag har väl o göra ändå på nått vis. Finns det någon som kört en?

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

ulfgustav  
#377955 Lite om Kvicken
Redan under 60 talet så tillverkades första varianten av Kvicken användes främst av elbolag, volvo PV motor, bandstyrning, manuell växellåda, sedan i slutet av 70 talet så togs den upp igen, den legendariske Sven Persson vurmade för denna då han ville ha ett alternativ till hästen. Grundkonstruktionen var redan då gammal och det sattes inte till några egentliga resurser för att modernisera, visserligen byggdes några med hydrostatisk drift, men förar ergonomin var bedrövlig. Om konstruktionen hade uppdaterats främst på komfort och ergonomi så skulle den nog kunnat bli en succe, men så blev det tyvärr inte

Användarvisningsbild

Re: Aktiv Kvicken

Seb macahan  
#377966 Så du menar att herrn i filmen ljuger när dom säger att det är "personbils komfort" i kupén. Eller jämför dom med en A-ford? :lol:

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

ulfgustav  
#378005 Ljuger och ljuger, han har "skarvat" en hel del.
Liten maskin och trång hytt, uppfyllde minimi kraven från myndighet men inte mera.
Jag beklagar verkligen att inte konstruktionen levde vidare

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

dwurg  
#378008 Ja filmen var ju lite rolig, i början när dom drog likheter med en personbil så var en av likheterna framkomligheten =)

Avatar Fallback

Re: Aktiv Kvicken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378032 http://www.blocket.se/vasternorrland/Ak ... w=2&last=1

NR 1 till salu. En svaghet var drevet bak som driver hjulet. Hört att kuggarna brukar ge upp ganska fort. Finns säkert begränsat med just den reservdelen men en mekanisk verkstad borde kunna tillverka en och sen skickar man den på härdning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).