Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 221374 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

T Landström  
#370503 Kvinnor är djävulens påfund ;)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#370507
T Landström skrev:Kvinnor är djävulens påfund ;)

X_X Men då har ochså han faktiskt gjort ett gott stycke arbete, skulle jag mena :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

amigo  
#377814
1456837524_dsc_0207.jpg
1456837510_dsc_0204.jpg
Det blev några kubik björkved i söndags, fortfarande känningar i ben o armar :oops: men det gör mindre ont nu än för ett antal veckor sen då jag började fälla . Är väl 5:e eller 6:e helgen i rad nu i skogen :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377819 Då är det bara det jobbigaste kvar, klyvningen. :) Rekommenderarar en Gränsfors klyvyxa.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

amigo  
#377822 Yxa !!!!! Hua...... nä ,jag kör med elektrisk vedklyv :-BD

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377823 Får väl starta en ny tråd då : "Vedklyvning - en bra träningsform" ;)

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

amigo  
#377824 HaHa, jag kom på det samma sekund jag tryckte på sänd, att det ger mer träning med yxa. men jag kände att det skulle göra ont i benen av andra skäl, typ när eggen på yxan träffan smalbenet :shock:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377825 Huggarstövlar mildrar smärtan...

Avatar Fallback

Re: Sv: Trädfällning - en bra träningsform

Blivande snickare  
#377835
amigo skrev:HaHa, jag kom på det samma sekund jag tryckte på sänd, att det ger mer träning med yxa. men jag kände att det skulle göra ont i benen av andra skäl, typ när eggen på yxan träffan smalbenet :shock:

Men du ska ju slå i klabben, inte i benen.
Regel nummer ett i vedhuggarens handbok ;)

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377836 Di i kluriga didäringa finnarna... ;)

Avatar Fallback

Re: Sv: Trädfällning - en bra träningsform

Blivande snickare  
#377898
Mangan skrev:Di i kluriga didäringa finnarna... ;)

Åjo, men no finns de kluråt schack uta dom dä svenskana å! ;)

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#378208 Det är absolut så att trädfällning och skogsarbete är bra träning, och nu vet
jag att det ochså gör den som jobbar med det yngre :lol:
Träffade @sundelius i går, och menar att han såg tio år yngre ut
nu, än när vi reste på Elmia tilsammans i somras:grin: Måste
vara att han nu har jobbat i skogen i flera månader!

1456958112_img_1134_s.jpg


Beviset syns på bilden, och jag skulle inte villa brottas med han nu efter
att han har burit fram all klenbjörken som är travat bakom han på bilden :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

machonisti  
#378232 Länge sedan OAS-forest skrivit...

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Almenson  
#380659 Fantastisk träning. Brukar särskilt nyttja kvistningen som träningsmetod. Och klyvning förstås. Men med gränsforsaren blir det nästan för enkelt :-)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Trädfällning - en bra träningsform

Äboda  
#380689 Kvart i fem, är ute och kapar upp de sista vindfällena efter vintern. Ser en björk som ligger uppe på en höjd. Bestämmer mig för att ta hand om den också trots att jag egentligen är på väg hem. Tar 201:an fyller på bensin och olja och klättrar uppför höjden. Väl på plats ser jag att trädet är betydligt större än vad jag bedömde nerifrån. Drygt 40 cm i rotskäret samt ligger ganska bra i spänn. Klättrar uppför berget för att släppa spänningarna i trädet från mitten. Upptäcker då att jag inte stängt locket till kedjeoljan ordentligt och det mesta runnit ut. Markerar i alla fall ut kapställena och klättrar ner igen. Tar den stora sågen då trädet var större än jag först bedömde det och klättrar upp för backen igen. Startar sågen och gör ett första kap för att släppa ner kronan och släppa spänningarna i stammen. Klättrar sedan ner mot roten för att göra nästa kap, då tar soppan slut i den sågen. Bara att klättra ner till fyrhjulingen igen. Konstaterar att jag börjar bli rätt trött och att det är bättre att fortsätta imorgon. Packar ihop sågarna och sätter mig på hjulingen och trycker på startknappen. Ett trögt surrande från startmotorn hörs men inte en antydan till att motorn vill starta. Bara att kliva av och greppa startsnöret. Konstaterar att det krävs betydligt mera för att dra runt en 500 cc motor än att starta sågen. Drar ett antal gånger och inget händer. Fortsätter att dra och fortfarande ingen reaktion. Börjar fundera på att lämna allt i skogen och ta en promenad hem för att återkomma i morgon med nya krafter. En koll i bränsletanken, borde vara tillräckligt men slår över till reserven. Med förnyat hopp fortsätter jag att dra i snöret och efter ett antal försök så kommer den första livsgnistan och hoppet återvänder. Efter ytterligare ett par drag spinner katten som den skall igen. Vid det laget är rejält förhöjd och tröjan rejält blöt av svett.
Hade jag befunnit mig på någon form av träningsanlantglig, vilket jag dock aldrig gör, hade jag antgligen kastat in handduken för länge sedan. Sitter nu i soffan hemma och kopplar av med ett glas i handen, nöjd efter dagens strapatser och ser fram mot morgondagen. Visst är skogsarbete den bästa träningsformen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).