Motorsåg och handhållet

Frusen gasvajer 550xpg

52 inlägg 21723 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308694 Ja, eller som idag, det är +7.:(

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313756 Jaha, och idag gick gasvajern av istället. :sad: Kanske har det något med att den frös fast att göra, vad vet jag. Hoppas den inte är svår att byta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

totte  
#313783 Är det inte det ena så är det det andra sa hon som hade näsblod.

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315888 Det krävdes att man demonterade förgasare, tank, handtagsvärme, handtag och gasreglage. :shock:

Skillnad på 339. Ja, den startade och gick ett tag i alla fall. Sen tog soppan slut. Kanske prövar handtagsvärmen imorgon.

gasvajer.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

anersimyra  
#315957
Mangan skrev:Det krävdes att man demonterade förgasare, tank, handtagsvärme, handtag och gasreglage. :shock:

Skillnad på 339. Ja, den startade och gick ett tag i alla fall. Sen tog soppan slut. Kanske prövar handtagsvärmen imorgon.

gasvajer.jpg
En utomordentligt servicevänlig konstruktion på min ära.. :(|) :(|)

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315959 Du, den.där sågen är som en japansk bil - ingenjörerna har verkligen fått jobba för pengarna.

Alla bränsledningar är special, med integrerade genomföringar, tex

   TS
Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

åberg  
#316258 Till vad används hammaren och hovtången?

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316269 Med hammaren slog jag ut sprinten till gashandtaget. Satt som berget! Hovtången var.nog bara mellanlägg för att palla upp sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

svampbob  
#377587 Denna vintern har varit besvärlig när det gäller att få sågarna att frysa ihop. Vi har mycket pudersnö och lämnar man sågarna ute över natten så får man ofta problem dagen efter. I går var båda sågarna så ihopfrusna så jag valde att åka hem en sväng och tina upp dom. Jag borde väl ta in dom över natten alternativt att jag kollar att dom funkar innan jag åker iväg.

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377592 Hände en gång när jag lämnat den ute och det kom snöblandat regn som frös till över natten. Ställde in den en timme, så löste det sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

traktorz  
#377671 Vår MS201 har frusit ihop i vinter, med kastskyddet i låst läge. En annan gång fastfruset i körläget, allvarligt ur säkerhetsaspekten.

Husqvarna 550XPG / Jonsered CS2253WH har klarat kylan och snön bra, men vid ett tillfälle levererade inte oljepumpen den mängd kedjeolja vi tidigare sett.

Svärdet och topptrissan blev dock aldrig varma, ty snön och kylan hjälpte.

Körde först med en blandning av 50% diesel och 50% sågkedjeolja, men det verkade inte förbättra flödet.

Värmer först upp sågen något, för att lättare kunna lossa kopplingen. Tar bort oljepumpen, dess anslutningsslang och blåser rent allt med tryckluft. Skruvar ihop allt och se, nu flödar kedjeoljan som det ska.

Gissar att jag blåst in smuts i gummiläppen som levererar olja till svärdet.

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

forest.  
#737653 Har en 490 som vajern fryser, någon fler som har det problemet med stihl röjsågarna och hur ska man kunna få i fett i vajern?

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737660 Min 490 har frusit en gång. Dagen innan hade jag röjt i blötsnö och lämnade kvar ett fuktigt luftfilter på 490:in.

Nästa dag var det 4-5 minusgrader och då dröjde det inte särskilt lång tid, innan vajern (eller kanske snarare gasspjället) frös.

Sedan dess har jag alltid varit mycket noga med att sätta på ett torrt luftfilter vid den dagliga servicen efter arbetsdagen slut och då sluppit alla problem med frusen vajer (eller om det var gasspjället).

(Å att jag enbart kör batteriröjsåg idag, beror INTE på problem med frusna vajrar).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

utgård  
#737664 Inför vintersäsongen kan man skruva isär gashandtaget och smörja vajern ordentligt. Det blir lätt att dom fryser om man har röjt i blött väder innan .

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737665 Det kan även vara en idé att förvara röjsågen i farstun över natten (med öppen kåpa och utan luftfilter), så att röjsågens innanmäte har en chans att torka ur ordentligt. (Gäller främst om du normalt förvarar röjsågen i ett kallt och fuktigt förråd, garage, verkstad etc.)
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).