Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

50 inlägg 16770 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Fredrik Reuter  
#374600
JF skrev:
Fredrik Reuter skrev:
550 skrev:Jag har sett över möjligheten att flytta hela skogsforum till servrar i USA och kapa hälften av kostnaden. Men det som slår mig är att jag då över tid flyttar hundratusentals kronor från Norden/Sverige till USA. Det känns inte rätt i och med att vi fokuserar på skogsbruk i Norden, eller hur?

Respekt!
Och förresten, Facebook har väl gjort tvärtom, flyttat sina servrar från USA till Sverige?


Tack!
Ja, det stämmer. Delar av Europas "Facebookande" går via deras serverhall i Luleå.
Men! Jag hade kanske varit beredd att flytta skogsforums servrar till USA om Obama gav oss 100 miljoner SEK för att flytta.

Nu blir det "Gnöl och Gnäll" trådsvarning här men Sverige gav 100 miljoner i statligt stöd åt Facebook för att de skulle etablera sig i Luleå.

"Monsterhallen" förbrukar ca 1% av hela Sveriges elproduktion på årsbasis och har skapat smått unika 35 heltidstjänster hittills.

Nu vill Luleå kommun utveckla detta och flera stora drakar är intresserade att etablera sig, men då sätter Facebook stopp för detta, de vill ha egenrätt i Luleå.

Sakta men säkert förbrukar vi alltså mer och mer el på att allmänheten somnar in och bli mindre produktiva. Det är "likes" och animerade katter som gäller!

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

husqvarna_med_sthil  
#374604 Så lite som nödvändigt men beg traktor utan lastare med huggarvagn vill jag nog iaf ha och då ska traktorn vara mera skogsanpassad och mellan 50-100 hk så man på ett bättre sätt kan frakta efter väg.
Sedan vill jag nog också ha en begagnad traktor till med frontlastare slunga och schaktblad till trepunkten.
...Nu har jag gjort av med 350-400... eller låt säga 500. Då finns halva beloppet kvar och jag skulle välja att lägga 100 på ett litet sågverk och kanske kan man trycka in en hyvel i det beloppet.

Sedan skulle jag handla en mindre plog, en harv samt en jordfräs och naturligtvis en vedmaskin. En dumpervagn i lämplig storlek skulle också inhandlas samt en mindre grävmaskin. Nu borde stålarna vara slut kan jag tänka...

Nu har man gjort av med en miljon på beggade prylar som kommer att kräva sitt underhåll... I verkligheten med en miljon i handen skulle jag prioritera en maskinhall med vettig inredning för att kunna hålla grejerna jag redan har i bruk och resterande belopp skulle läggas till ett snickeri i laggårn med en hyvel som hjärta. Där skulle jag bygga växthus, lekstugor och hundkojor av hemsågat virke och sälja efterhand. En liten smedja i hörnet ordentligt avskärmat får också plats att smida knivblad av gamla såmaskiner och harvar :grin: ...eller ..nä nu får det vara bra.
Fast den där dumpervagnen skulle jag också vilja ha... hmm :roll: beröm till den som orkat läsa dravlet haha

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Hema  
#374616
Fredrik Reuter skrev:
JF skrev:
Fredrik Reuter skrev:Jag har sett över möjligheten att flytta hela skogsforum till servrar i USA och kapa hälften av kostnaden. Men det som slår mig är att jag då över tid flyttar hundratusentals kronor från Norden/Sverige till USA. Det känns inte rätt i och med att vi fokuserar på skogsbruk i Norden, eller hur?

Respekt!
Och förresten, Facebook har väl gjort tvärtom, flyttat sina servrar från USA till Sverige?


Tack!
Ja, det stämmer. Delar av Europas "Facebookande" går via deras serverhall i Luleå.
Men! Jag hade kanske varit beredd att flytta skogsforums servrar till USA om Obama gav oss 100 miljoner SEK för att flytta.

Nu blir det "Gnöl och Gnäll" trådsvarning här men Sverige gav 100 miljoner i statligt stöd åt Facebook för att de skulle etablera sig i Luleå.

"Monsterhallen" förbrukar ca 1% av hela Sveriges elproduktion på årsbasis och har skapat smått unika 35 heltidstjänster hittills.

Nu vill Luleå kommun utveckla detta och flera stora drakar är intresserade att etablera sig, men då sätter Facebook stopp för detta, de vill ha egenrätt i Luleå.

Sakta men säkert förbrukar vi alltså mer och mer el på att allmänheten somnar in och bli mindre produktiva. Det är "likes" och animerade katter som gäller!

Ja det är absurt, lika absurt när vi lånade ut 100 miljarder till världsbanken för sämre ränta än vi lånar av dem. Logiskt hade det varit att amortera ist.. Man kan fundera på med vilken rätt de kan havda sin ensamrätt... Bra ämne.

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Hema  
#374617
husqvarna_med_sthil skrev:Så lite som nödvändigt men beg traktor utan lastare med huggarvagn vill jag nog iaf ha och då ska traktorn vara mera skogsanpassad och mellan 50-100 hk så man på ett bättre sätt kan frakta efter väg.
Sedan vill jag nog också ha en begagnad traktor till med frontlastare slunga och schaktblad till trepunkten.
...Nu har jag gjort av med 350-400... eller låt säga 500. Då finns halva beloppet kvar och jag skulle välja att lägga 100 på ett litet sågverk och kanske kan man trycka in en hyvel i det beloppet.

Sedan skulle jag handla en mindre plog, en harv samt en jordfräs och naturligtvis en vedmaskin. En dumpervagn i lämplig storlek skulle också inhandlas samt en mindre grävmaskin. Nu borde stålarna vara slut kan jag tänka...

Nu har man gjort av med en miljon på beggade prylar som kommer att kräva sitt underhåll... I verkligheten med en miljon i handen skulle jag prioritera en maskinhall med vettig inredning för att kunna hålla grejerna jag redan har i bruk och resterande belopp skulle läggas till ett snickeri i laggårn med en hyvel som hjärta. Där skulle jag bygga växthus, lekstugor och hundkojor av hemsågat virke och sälja efterhand. En liten smedja i hörnet ordentligt avskärmat får också plats att smida knivblad av gamla såmaskiner och harvar :grin: ...eller ..nä nu får det vara bra.
Fast den där dumpervagnen skulle jag också vilja ha... hmm :roll: beröm till den som orkat läsa dravlet haha

Lät sunt.

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

klunseduns  
#377659 Det blir nog en begagnad skotare av märket Woodtiger eller Vimek 606 tt.
Sen en begagnad Vreten 12 ton huggarvagn med drivning, flak mm.
Som kommer med någon skön traktor.

Finns det pengar över så släng in en plog, vedmaskin & vägsladd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).