Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195173 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Noob  
#376314 Nu kickar jag igång denna tråd igen.... rolig ju!

Jag har kikat runt lite på era hemsidor och uppfinningsrikedomen med att packa och hantera veden är ju närmast oändlig.

Baltikumveden i småsäckar ja... den packar ni ju inte för en rimlig lön såklart.

När jag bodde i USA köpte man inte sin mysved i småsäck utan den var inslagen i krymp-plast. Ungefär samma mängd som på Statoil.

Fördelen är tudelad. Veden skräpar inte ner när man hanterar den... alltid något skit som trillar ur säckarna ju?

De jobbade rimligen mer rationellt med packmaskin, stoppar inte dit veden pinne för pinne... varför finns inte den lösningen i Svedala? Mer småskalig produktion kanske?

Men nog går det att hitta packmaskiner beggade utan att bli ruinerad om man är lite händig???

Nu har ni något nytt att tjata om... vilket pack- och hanteringssystem är egentligen bäst? :P

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#377016 Krympplast känns ovettigt, veden innehåller ju alltid fukt och möglet borde komma som ett brev på posten om det är helt inplastat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#377022
herjman skrev:Krympplast känns ovettigt, veden innehåller ju alltid fukt och möglet borde komma som ett brev på posten om det är helt inplastat.


Inte om veden är helt torr innan du plastar in. Tror jag ska prova det till sommaren. Vedsäckarna tog slut förra våren så de sista kubikerna travade jag på två storpallar. De har stått ute i vinter så den veden vill jag inte sälja nu men hade jag tagit av ensilageplasten och snurrat in dom när det var högsommartorka så hade jag nog vågat sälja den veden nu.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#377030 Bara att prova. Ta några klabbar och vik in i plast, så ser man snabbt att det finns fukt even om dom höll så lågt som 14% innan. Men det finns väl plast som är perforerad :?:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377056 På skogs elmia för många år sedan. Var det någon som sålde någon grej så man kunde plasta in ved i buntar som en ved korgs storlek.

Man plastade bara mitt på ved bitarna. Då kunde man även hålla om plasten som ett handtag tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#377280
svampbob skrev:
herjman skrev:Krympplast känns ovettigt, veden innehåller ju alltid fukt och möglet borde komma som ett brev på posten om det är helt inplastat.


Inte om veden är helt torr innan du plastar in. Tror jag ska prova det till sommaren. Vedsäckarna tog slut förra våren så de sista kubikerna travade jag på två storpallar. De har stått ute i vinter så den veden vill jag inte sälja nu men hade jag tagit av ensilageplasten och snurrat in dom när det var högsommartorka så hade jag nog vågat sälja den veden nu.


Jo men helt torr ved existerar ju inte, svårt att få det under 8-10%

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#377301
herjman skrev:
svampbob skrev:
herjman skrev:Krympplast känns ovettigt, veden innehåller ju alltid fukt och möglet borde komma som ett brev på posten om det är helt inplastat.


Inte om veden är helt torr innan du plastar in. Tror jag ska prova det till sommaren. Vedsäckarna tog slut förra våren så de sista kubikerna travade jag på två storpallar. De har stått ute i vinter så den veden vill jag inte sälja nu men hade jag tagit av ensilageplasten och snurrat in dom när det var högsommartorka så hade jag nog vågat sälja den veden nu.


Jo men helt torr ved existerar ju inte, svårt att få det under 8-10%


Snickerivirke brukar säljas helt inplastat vet att jag har köpt list och plankgolv sommar kommit inplastat. Jag måste kolla för ev har jag kvar ett paket liggande på lagårdsvinden sedan tio år.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#377515 det låter som att någon får testa!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Noob  
#378279 Ja ni ser... nu blev det fart! :grin:

Briketter säljs ju alltid i krympplast. Men det är sant att det funkar ju bara på torr ved, där finns att tänka på.

Det funkar, det var på typ Walmart jag köpte veden. Inte för att Walmart är särskilt kvalitetsmedvetna, men veden var okej.

Frågan är ju rationaliteten liksom och vilka maskiner ni behöver. Tittar man på briketter har dessa ju jämn form, en bunt ved är ju väldigt ojämn.

Jag tvivlar lite på ensilageplasten då man ju inte ser veden man köper, den är ju vit. Men tanken är inte dum... USA-plasten var typen som krymper av värme, men stretch-palst är kanske en bättre idé?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

husqvarna_med_sthil  
#382239 Jag skriver i denna tråden bland er erfarna vedare. Jag eldar inte mera än max 10-15 själv per år på två gårdar och mera ved blir det förstås. Nu är det en del folk som har frågat mig om jag kan lägga av ett lass hemma hos dem och det vore ju en smidig lösning men vad tar man betalt för det ? Lastarean på vagnen är 1,2 meter och stockarna kan göras mellan 4-5 meter. .. Vad tar jag betalt ?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#382249 Är det björk skulle jag ta 1500 kr för ett lass

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#382251
svampbob skrev:Är det björk skulle jag ta 1500 kr för ett lass

Låter rimligt och så en tusenlapp i transport eller mer om du har en bit att köra. Totalt 2500 kr.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

husqvarna_med_sthil  
#382263 Jag tackar för era svar. Om det är mestadels annan löv än björk antar jag priset sjunker och likaså för gran. .. Då ska jag ta och meddela priset så får de bestämma själva sedan hur de vill göra.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Kvisten_  
#385104 hur mycket skiljer sig torktiden för 100cm ved gentemot 33cm? staplad dvs

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#385114 Om grovleken på veden är ungefär densamma skiljer det inte mycket på torktiden då veden inte torkar mycket från kapsnittet.
Men överlag brukar ju 100 cm bitar vara av grövre kaliber och därmed torkar den långsammare.

Har aldrig riktigt förstått meningen med 100 cm kluven ved. Om man inte då har en panna där man kan kasta in metersved rakt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).