Arbetskläder för skogen

Dubba huggarstövlar?

9 inlägg 9524 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dubba huggarstövlar?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3263 Hur många här har ett par dubbade skor? Vilka dubb?
Någon som testat Maxi-grip som man drar i med skruvdragare?

/Nisse



   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3759 Maxi-grip verkar intressant!! tänkte beställa en sats av varje av "sko"dubben! finns en mindre o en större variant! dom dubbstövlar eller rättare sagt "spikstövlar" jag har nu blir lite för mycket under normala förhållanden! köpte dom från canada för sisådär 4 år sen! kallas "caulkboots" med gängor ingutna i sulan! bara att skruva ur å byta! helt suveräna vid vindfällen & "bröten" när det ska klättras hit å dit å springas på stammar mm! :D sen har dom även fått följa med ut på anglings äventyr också! mycket bra då också med tanke på att man ofta har "glykol" i blodet då!! :lol: men rekomenderas ej på parkettgolv!! :lol: dom korta är ca12mm sen finns det en längre "redwood" variant som är 16-17mm å sylvassa! så dom slits ganska fort om man går på hårda underlag!


Bild



Bild

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3775 Brutala dojjor! Är det sågskydd och vad kostade dom?

Väntar på ett varuprov på maxi-dubben för att se om de fungerar.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3782 Ja,det är sågskydd! det är vanliga klass 3 "huggarstövlar" men med en annan sula! viking heter dom! kommer inte riktigt ihåg vad dom kostade,men jag tror det blev ca 1700-2000 med frakt,moms å tull! men det var inkl extra dubbar och dubbverktyg! tror modellen vw69 eller nåt! finns även vw59! den är inte lika robust! sen tror jag att det är färre dubbar i den!! det finns en som heter "black tusk" som är jäkligt fin! det är en kompromiss mellen känga å slövel, med gummiunderdel men läderöverdel med snörning! den är lite dyrare!....ja....det finns alla sorters skor "over there" med dessa dubbar!hehe! lite "overkill" kan tyckas! med har varit glad många gånger att jag haft dom! man halkar INTE!! tvärt om så fastnar man nästan :) tog lite tid att vänja sig vid dom! det gäller att lyfta på fötterna!
Har kikat runt lite efter sågkängor med samms sula! annars blir det "black tusk" när dom här är "slut"! det kommer ju nån storm då å då!!

Om nån ska beställa,så se efter noga så det är minst stålhätta på dom! dom är lite dåliga på sågskydd "över där" finns en uppsjö av jäkligt fina kängor med "spiksula" men utan vare sig stålhätta eller sågskydd! det är tydligen viktigare att inte halka än att såga av sig foten!! :D

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4022 Nu har jag fått hem å testat MAXI-GRIP! den modell jag har heter HM 11! med en hårdmetalldubb! den finns i 24,100 eller 150 pack! fick även hem den "vanliga" skodubben typ ringdubb! har inte yestat den än,men kan nog på rak arm säga att den inte är lika bra som HM 11, pga att om det fastnar skit å snö inuti "ringen" som sedan fryser så kommer ju den inte att funka nåt bra! men det återstår att se! ska testa den på ett par joggingskor! Jag kommer absolut att beställa fler av HM 11 och ev HM 15! på "ringdubbarna" drar man i dom med vanlig stjärnskruvmejsel, på HM dubbarna får man med en insexhylsa att sätta på en skruvdragare! funkar kanon! :D

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4035 Har också fått ngra varuprov på dubb. Det som lockade med Maxi-ringmodell var en skonsammare dubb som lätt kan skruvas ur. Jag hoppas de fungerar bättre än man kan tro. Den vanliga dubben är rätt lik de som kom original på mina vinterlöpardojor.
Pratar man vanlig dubb finns ju en uppsjö av varianter att välja på.
Tex endurodubb finns det en del sorter. Anders Ericsson tror jag tar hem en del via sitt ftg.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4512 Har testat ring-dubb o HM11 på varsin stövel.
Tycker inte HM11 var så bra.Kanske drog jag i dem lite för djupt. HM15 kanske passar bättre för stövlar/kängor.
Ring-dubben var helt överlägsen på blankis. Visst trampar man in skit i ringen men de verkar gå bra ändå.Mina var den större modellen. Fick korta ned de ca2mm för att inte riskera trampa in dem i sulan.

Inga minusgrader att testa i ännu..

Hur går det med dina dubb, huggarn?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4725 Mina funkar mycket bra tycker jag!!framför allt så verkar dom inte slitas nåt!! :) dom biter ju inte som dom på stövlarna!! men dom är ju lite extrema!! :D jag skruvade i mina så att förutom dubben så så sticker även ca2mm av skruven ut!! jag har ganska många dubb i mina stövlar!("muckboot") ca 10-12 dubbar i varje!! ska även ta hem hm 15 mfl å prova!! på dom större kan man ju kanske få lov att klippa av skruven en aning så att det slipper kännas som man går på en spikmatta!! :lol: hur går det med ringdubbarna?

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4764 Äre nåen som har provat Husqvarnas/Jonsereds dubb som man kan använda till deras stövlar?

Är faktiskt lite sugen på att köpa hem ett paket bara för att testa...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).