Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre sågar.

27 inlägg 15033 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376584
Mange skrev:
knaggen skrev:1 kolla vad du har i squis mått = spel mellan kolv och topp en orginal burk ligger på 1,2mm vilket är för mycket.
Kolla hur port höjderna ligger på den skurna cylindern i mot china cylindern i regel så ligger avgas porten helt fel på chingchong burkarna.
När du skriver om meteor cylindern så är det den cylinder som ligger närmast i port höjder i mot original cylinder,
När du skriver att kanalerna år små som på en 30cc cylinder så är det nog inte slutna portar du har utan öppna .


Golf är de som haft närmast original mått hittills som jag mätt upp på 346.
Även GB har funkat riktigt bra. De är allihop bättre än Meteor, i vissa fall presterar de bättre än Mahle med.
Till 346 finns lite olika varianter på spolportarna beroende på tillverkares filosofi. Har inte sett nån helt öppen likt 44'an.

Vad är golf vad är gd vad är 44an man kan tro att det är en gissnings lek. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376609 Jo, nu snackar jag som om man pratar med andra sågnissar. Jag förtydligar detta..

Golf och GB är tillverkare av motorsågskolvar. Golf likt Meteor köper in det mesta medans GB gör alla sina själv likt Mahle, Kolbenshmidt och Gilardoni med flera.
Finns några hundra olika tillverkare...

44:an är en legend bland motorsågar och tillverkades 1979-1986 av Husqvarna.
Dess spolportar var helt öppna och denna typ av spolning gav sågen en härlig karaktär som många fastnat för. Så även jag.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377220 husqvarna måste ha en riktigt dålig kvalitets kontroll på sina cylindrar när det skiljer i mellan en ny 346 cylinder och en gammal 346 cylinder på 1.06 mm
tacka fan att en del sågar går bra och andra riktigt dåligt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377322 Räknade lite på effekten att dom sågar som har en högre cylinder har sämre effekt alltså dom klarar inte den angivna effekten som Husqvarna anger.
Återförsäljaren kommer att få ett besök i morgon .orginal cylinder som är sämre än en kina cylinder ser jag som skrämande.
Jag har även mät kolvarnas höjd och dom ligger lika så det kan man bort se i från.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Jocke91  
#377346 Det är rätt mycket med tanke på att det är original grejer och med tanke på vad det kostar med en original cylinder så är det illa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377350 en orginal cylinder med kolv går på 3150kr hur många kina cylindrar får man för det .
jag har några squis mätningar på en 346 som är tillverkad 2007 och en 353 såg som är tillverkad 2003 och ett squis mått på en kina cylinder .
åter kommer i kväll med lite mätningar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Jocke91  
#377360 För det priset så får du ca 17-18st cylindrar från Kina. Om man kollar på det allra billigaste på ebay (176.45 SEK med fri frakt).

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377362 Er jo halveis på ei ny sag viss dei skal ha over 3000 for ein ny sylinder, er vel litt andre ting som må fiksas og.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377394 Vilken tillverkare var det på de kolv/cylinder du köpt som Orginal?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377447
Mange skrev:Vilken tillverkare var det på de kolv/cylinder du köpt som Orginal?

Mahle .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377466 om man titta på squis i mellan en kina burk en 346burk och en 353 burk och den har öppna spolportar
så blir det så här ingen av dom har nedsvarvad cylinder fot .
kina av sämre kvalitet 1.72 i squis eller klämspalt i mellan kolv och topp men har mindre kompressions volym i topp vilket är bra
Husqvarna 346 2007 har 1,02 i klämspalt men sämre kompressions volym än kina burken
Husqvarna 353 med öppna spolportar har 1,45 i klämspalt men sämre kompressions volym än 346 vilket påverkar gasresponsen till det sämre.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 XP(G)

SawTroll  
#378543
traktorz skrev:Husqvarna 346XP(G) med Ø45mm cylinder (544 14 29-07) på 50cc var väl höjdpunkten på tvåtakt, innan omsvängningen till friskluftsmotorer kom. Vore därför häftigt att se 346-modellen med AutoTune tändning och förgasaråterkoppling.
Fast om ("keep it simple stupid") KISS-princip tillämpas, givetvis med konventionell membran-förgasare.


Den cylindren er 44.3 mm (nominelt 44), ikke 45.

45 mm cylindren var for 353, og helt annerledes.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).