Öppna kategorin

Officiella gnäll och gnöl tråden!

172 inlägg 53870 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

svampbob  
#376923 Ännu en gång har jag upptäckt att sjukdom gör dig lat. Blev förkyld i söndags och har sedan dess åkt till jobbet beväpnad med alvedon och näsdukar. Var helt inställd på skogsdag på fredagen och började känna mig bättre på torsdag eftermiddag. Åkte runt i en massa ärenden och möten på förmiddagen åkta hem direkt efter lunch och direkt ut i skogen. Började hugga och det gick lite halvdåligt och sedan dök lata tankar upp i huvudet. Försökte driva på men gnistan fattades. Lastade ett lass och åkte hem. Efter att jag hade lastat av så kom jag ihåg att jag hade varit sjuk i veckan och insåg då att det var det som hade orsakat de lata tankarna. Att man aldrig kan lära sig hur kroppen funkar :grin:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

machonisti  
#376926 Åkte efter jobbet till skogs torsdagkväll.
Kunde inte förstå varför kroppen var så lat.
Började fundera, innan jag fattade.
En novis som mig:
5 tankar på lördag
5,5 tankar på söndag
5 tankar på måndag(ledig från riktigt jobb)
4 tankar i mörkret efter jobbet på tisdag
onsdag ledig från skogen
Torsdagkväll: kroppen känns slak som bara den... det blev bara tre....
Fredag: vill bara vila
Lördag: -------------?

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

sundelius  
#376931
machonisti skrev:Åkte efter jobbet till skogs torsdagkväll.
Kunde inte förstå varför kroppen var så lat.
Började fundera, innan jag fattade.
En novis som mig:
5 tankar på lördag
5,5 tankar på söndag
5 tankar på måndag(ledig från riktigt jobb)
4 tankar i mörkret efter jobbet på tisdag
onsdag ledig från skogen
Torsdagkväll: kroppen känns slak som bara den... det blev bara tre....
Fredag: vill bara vila
Lördag: -------------?


Imponerande macho, jag har bara skogsarbetet just nu men jag är redigt slak så här på fredag :oops:

Avatar Fallback

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376939 Måste gnälla lite över min dag.....
Tänkte att de skulle bli en bra skogsdag nu när jag hade en ledig fredag, men problemen började redan i onsdags när jag sköt en tryckslangen från traktorn till ett fördelningsblock i drivvagnen så en massa olja rann ut, samtidigt har jag haft ett oljud från vattenpumpen som inte vågade ignorera längre.
Sagt o gjort, rev ut pumpen igårkväll och fick i en ny men fick montera ihop resten o fylla kylet idag och resten av skyddsplåtarna.
Dock behövde jag diesel och hydralolja med innan jag kunde hänga på skördarn och dra till skogs o hugga vindfällor.
Lyfte upp tanken på släpet o drog upp till såifa macken i byn, väl där blev de fel kod så kortet spärrades, f-n bort till en annan mack och tar Mastercard istället och hoppsan det tar stopp vid 1500 spänn mer duger visst inte ett bankkort till.
Nåväl de blev en skvätt så jag klarar mej över helgen så tankar traktorn htemma sen o byter till skogsstassen o drar ut till skogs med skördarn.
På 4e trädet går de inte såga igenom 1a stocken av nån anledning, av nån anledning hade jag bara 50 bar i tryck ut till skördarn och 200 till kranen och skördarn är kopplade i en serienippel i kranventilen, ger upp o ska luncha först men märker att maten blev kvar hemma så de var bara att åka hem igen....
Lite mackor senare börjar felsökningen med att plugga serienippel o då var de tryck så 3/1 ventilen blir mistänkt bov har efter koll spänning till den vid körning av skördarn så jag beslutar att plock ner den och öppna den.
Ja har den o tanken på taket pga takmontaget så jag behöver tömma retursida för att de ska rinna mindre olja så en slang kopplas i ett returuttag till en dunk och locket på returfilter öppnas så töms retursida.
Ventilen plockas ner delas och jag tycker slider kärvar, fixar de och monterar tillbaka den o sliter ut slangen till dunken och startar för att kolla trycket.....Efter ett par sekunder ser jag oljan flödar över sidorutorna :shock: nödstopp
Fram med uppsamlingskärl o de rann friskt, dra fast filterlocket o startar igen men lika dåligt tryck.
Stänger nu av huvudströmmen och tar ut nyckeln innan jag lossar filterlocket igen och i med slang i returen igen o dränerar, lossar och tar ner ventilen igen och sliter ut de jag nu inser är en chockventilerna, 2 små o ringar som ska täta mot huset har visst gett upp så en ny tur upp till byn och får tag på 2 nya på LBCS verkstad.
Skruvar ihop o kommer ihåg dra fast locket på returfilter innan jag provstartar och de fungerar till Slut, sen återstår bara att sanera oljespillet på hytten, kanske kan bli nåt gjort i helgen iaf.
Kortet blev visst bara spärrat i 24 timmer :D

Avatar Fallback

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

jannee  
#377027 Jag blir så dj**la besviken på min egen skog när man läser om Kubik Fabriken. En ann har på sin höjd G32 eller t.o.m. någon G34, men inte f*n hinner träden upp i den höjden innan rötan eller någon storm tagit dem - blir så dj**la lack 😈
En ann får dras med rotagrova morötter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

branndal  
#377028 Å du är missnöjd med G32, det bästa en annan har är ju G26. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

Vardon  
#377041
jannee skrev:Jag blir så dj**la besviken på min egen skog när man läser om Kubik Fabriken. En ann har på sin höjd G32 eller t.o.m. någon G34, men inte f*n hinner träden upp i den höjden innan rötan eller någon storm tagit dem - blir så dj**la lack 😈
En ann får dras med rotagrova morötter :mrgreen:


Skogen är alltid bättre på andra sidan rågången...

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

JensSkoog  
#377072
Vardon skrev:Skogen är alltid bättre på andra sidan rågången...

Det stämmer nog oftast, det, men inte här jag driver :lol: :lol:
Mycket fult och tråkigt i den skog jag får vara "chef" över, men om jag blir
deprimerad tar jag mig en sväng på andra sidan av rågången, så blir jag glad till sinns :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

Göt  
#377075 Det är tur vi har Jens så det finns nån positiv :grin:

ooops var kanske dumt att skriva positivt i den här tråden :oops:

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

Vardon  
#377080 Nu kan det inte bli sämre
Jodå det kan det

Typiskt positivt tänkande.

Dessutom gul snö i skogen kan vara punsch. En riktig optimist prövar...

Avatar Fallback

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

Blivande snickare  
#377637 Fan. Här ska man glad i hågen ut på kvällspermission, hoppar i bilen, vrider om nyckeln å så går bilen 5 sekunder... X(

Provar igen, vevar men lovar inte. Fan. Kollar säkringar, alla hela, provar kasta om reläer, start imobilizer, motor utan resultat. Byter den hela säkringen till bränslepumpen, utan resultat. Kollar tändkablar å stöpslar, fortfarande inget resultat...
Blir desperat å ringer en kompis med egen verkstad, får domen bränslepump i tanken eller dess relä. Tydligen kan några smällar i tankbottnet få igång den tillfälligt men såklart inte denna gång.. :[
Sen gav jag upp, han skulle söka ny å se vad den kostar så nu återstår bara att få hem den.
Guld värt med såna kamrater!! :)

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

machonisti  
#377739 Senaste värmeböljans effekt!

Denna vinter har varit suverän vad gäller att hugga dikeslinjer. Det har varit så bra is i dikena att man kunnat gå på jämnt underlag.
Sedan senaste blidväder för en vecka sedan har det snöat ett ca 10 cm puderlager. Vilket gjort att kylan inte kunnat göra nån verkan.
Glad i hågen stegade jag iväg för att hugga i söndags.
Testade isen med en fot, den höll.
Håller med båda fötterna.
Tar ett steg framåt.
Plums!
Vatten i stövlarna.
Bara att knalla hem efter 3 st smågranar.

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

sundelius  
#377762
machonisti skrev:Senaste värmeböljans effekt!

Denna vinter har varit suverän vad gäller att hugga dikeslinjer. Det har varit så bra is i dikena att man kunnat gå på jämnt underlag.
Sedan senaste blidväder för en vecka sedan har det snöat ett ca 10 cm puderlager. Vilket gjort att kylan inte kunnat göra nån verkan.
Glad i hågen stegade jag iväg för att hugga i söndags.
Testade isen med en fot, den höll.
Håller med båda fötterna.
Tar ett steg framåt.
Plums!
Vatten i stövlarna.
Bara att knalla hem efter 3 st smågranar.


Inget och gnälla över Macho, det här får du skriva om i tråden " Fadäser (hur dum får man bli) :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

machonisti  
#377763
sundelius skrev:
machonisti skrev:Senaste värmeböljans effekt!

Denna vinter har varit suverän vad gäller att hugga dikeslinjer. Det har varit så bra is i dikena att man kunnat gå på jämnt underlag.
Sedan senaste blidväder för en vecka sedan har det snöat ett ca 10 cm puderlager. Vilket gjort att kylan inte kunnat göra nån verkan.
Glad i hågen stegade jag iväg för att hugga i söndags.
Testade isen med en fot, den höll.
Håller med båda fötterna.
Tar ett steg framåt.
Plums!
Vatten i stövlarna.
Bara att knalla hem efter 3 st smågranar.


Inget och gnälla över Macho, det här får du skriva om i tråden " Fadäser (hur dum får man bli) :wink: :mrgreen:

Ja, men det blev kallt om fötterna. Ju :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Officiella gnäll och gnöl tråden!

alias  
#377767
machonisti skrev:
sundelius skrev:
machonisti skrev:Senaste värmeböljans effekt!

Denna vinter har varit suverän vad gäller att hugga dikeslinjer. Det har varit så bra is i dikena att man kunnat gå på jämnt underlag.
Sedan senaste blidväder för en vecka sedan har det snöat ett ca 10 cm puderlager. Vilket gjort att kylan inte kunnat göra nån verkan.
Glad i hågen stegade jag iväg för att hugga i söndags.
Testade isen med en fot, den höll.
Håller med båda fötterna.
Tar ett steg framåt.
Plums!
Vatten i stövlarna.
Bara att knalla hem efter 3 st smågranar.


Inget och gnälla över Macho, det här får du skriva om i tråden " Fadäser (hur dum får man bli) :wink: :mrgreen:

Ja, men det blev kallt om fötterna. Ju :mrgreen:


Och jag som trodde att finnar gick omkring med stövlarna breddfulla med vatten vintertid bara för att härdas :grin:

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).