Uppvärmning

Byta panna calmar v33

98 inlägg 44951 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376978
Hansson skrev:Jag skulle inte valt en Calmar panna.

Den är felkonstruerad.
Inloppet för primärluften är högt upp i vedmagasinet.

Det gör att hela vedinlägget övertänder. Pannan är känslig mot torr ved osv.

Det finns pannor som är mycket bättre än calmar.

Kolla på Baxi.Effecta.
Det finns fina tyska/österrikiska pannor fast då blir det dyrt.



Senare versionen av övre lucka har annan utformning så att tilluften kommer in längre ner. Extremt torr ved är den känslig mot. Har eldat ved som torkat i mer än 5 år inomhus och det är ingen favorit för den. Kör nu med ved som är ca 2 år och det går mycket bättre. Sotning är enkelt och i takhöjd räcker det med 1.80. Man kan köpa en flexibel axel till borrmaskinen för sotningen av rören om man vill.
http://www.harald-nyborg.se/bojlig-axel.html

Jag tycker att den är mer prisvärd än Baxi och Värmebaronen. Valet föll på Calmar V33 eftersom den har uttag på sidan för pellets men annars så skulle det gärna ha blivit en Atmos.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Sandström87  
#376980 Nu har pendeln svängt till atmos fördel och motiveringen stavas självdrag. Atmos dc35 sf kan eldas med självdrag om strömmen far tycker det känns bra plus att keramiken är relativt billig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#380083 Hej,
Jag delade denna tråd då den vek över mot förugnar. De kan få en egen tråd tycker jag: Elda ved i förugn

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#408688 Hej på er!

Nu har vi gått och köpt hus med ca 25 ha skog.
I huset står en Calmar panna v33. Så jag försöker läsa på så mycket som möjligt om den nu innan vi flyttar in. För jag förmodar att min sambo inte gör det. :)
Min erfarenhet av elda är själva vedhanteringen samt kamin så det blir nytt nu med panna.
Första frågan, kan nästan gissa svaret men vill gärna höra. Vad innebär övertändning?
Till pannan står det även 2 stycken ackumulatortankar. 500 liter/st så totalt 1m3. Detta tycker jag verkar vara väldigt lite? Husets area är 150m2 plus 100m2 biarea så totalt 250m2 som ska värmas upp. Kan inte tänka mig att det är allt för välisolerat. Enligt mäklaren går det år 30m3 per år. Då vet jag egentligen inte om det är fast, staplat eller löst mått.
Sen hoppas jag det ger sig med själva sotningen när vi väl är på plats. Vi flyttar in 1 december så pannan är det första som ska igång.
Tankar funderingar???
//Thomas

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Tosca  
#408701 Kolla med mäklaren så att panna och skorsten är sotade, det ingår väl i säljarens upplysningsplikt tror jag.
Ring kanske även själv och fråga sotaren om skorstenen, det borde finnas ett besiktningsprotokoll hos dem.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

jannee  
#408724 På tok för lite ackumulatortankar, du bör ha MINST dubbla volymen med tankar för att nyttja pannan och veden på rätt sätt.
30 m3 ved är helt normalt för ett hus på landet där ventilationen är självdrag och kanske lite bristande isolering (är väl sågspån som sjunkit ihop + lite dåligt isolerat runt fönster :oops:
Googla på "överförbränning panna" så kan du läsa dig till vad övertändning betyder.
En Calmarpanna kan du sota själv = för att hålla effekten uppe.
För att nyttja veden på bästa sätt bör den vara fint kluven och TORR samt att du kan elda hårt mot stor vattenmängd = då får du ut bäst med energi ur veden.
I princip ska det endast vid tändningen få ryka ur skorstenen när väl brasan tagit sig bör det endast dallra i luften över skorstenen = inte synas någon rök.
Syns det rök och pannan är varm är det inte sällan bevis på att du eldar för blöt ved.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408746 Till min 50kw panna har 3m3 acktankar, funkar kanon

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Göt  
#408757 Har 1500 liter och en värmebaronen 40 kw panna på ett hus som är 100 m2 Det fungerar. Du kanske inte behöver byta panna men kanske få in lite större tankvolym.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#408764 Knegas jag håller med Jannee till fullo att det borde vara minst dubbla volymen acctankar.. Det har ju fungerat tidigare med 2x 500l så kör så i vinter och gör ett eventuellt byte till större acctank till våren jag skulle slänga ut en 500l'ers och sätta in en 1500-2000l istället för denna (behåll den med vv-beredaren)... Har ungefär samma yta att värma upp och gör av med ca 30m3 staplad blandved (2/3 barr och ca 1/3 löv)... Jag eldar med ATMOS 50kW och 3000 l acctankar... Som sagt större vattenvolym gör att du eldar effektivare under större delen av eldningstillfället..

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#408809
Tosca skrev:Kolla med mäklaren så att panna och skorsten är sotade, det ingår väl i säljarens upplysningsplikt tror jag.
Ring kanske även själv och fråga sotaren om skorstenen, det borde finnas ett besiktningsprotokoll hos dem.


Pannan och skorstenen är besiktigade och godkända. Det vi saknar är en energideklaration, kanske mindre intressant men ändå bra att ha så det kommer.

jannee skrev:På tok för lite ackumulatortankar, du bör ha MINST dubbla volymen med tankar för att nyttja pannan och veden på rätt sätt.
30 m3 ved är helt normalt för ett hus på landet där ventilationen är självdrag och kanske lite bristande isolering (är väl sågspån som sjunkit ihop + lite dåligt isolerat runt fönster :oops:
Googla på "överförbränning panna" så kan du läsa dig till vad övertändning betyder.
En Calmarpanna kan du sota själv = för att hålla effekten uppe.
För att nyttja veden på bästa sätt bör den vara fint kluven och TORR samt att du kan elda hårt mot stor vattenmängd = då får du ut bäst med energi ur veden.
I princip ska det endast vid tändningen få ryka ur skorstenen när väl brasan tagit sig bör det endast dallra i luften över skorstenen = inte synas någon rök.
Syns det rök och pannan är varm är det inte sällan bevis på att du eldar för blöt ved.


Nu har jag googlat övertändning. Verkar som jag och pannan kommer växa in i ett förhållande för bästa kärlek och värme. ;) Dock låter det ju helt sjukt att veden kan vara för torr. Men det stod det ju även tidigare här i tråden.

Delsbo skrev:Knegas jag håller med Jannee till fullo att det borde vara minst dubbla volymen acctankar.. Det har ju fungerat tidigare med 2x 500l så kör så i vinter och gör ett eventuellt byte till större acctank till våren jag skulle slänga ut en 500l'ers och sätta in en 1500-2000l istället för denna (behåll den med vv-beredaren)... Har ungefär samma yta att värma upp och gör av med ca 30m3 staplad blandved (2/3 barr och ca 1/3 löv)... Jag eldar med ATMOS 50kW och 3000 l acctankar... Som sagt större vattenvolym gör att du eldar effektivare under större delen av eldningstillfället..


Ja, det är en bra ide. Första vintern blir att använda det som finns, sen klura ut hur jag ska få in mer acctank.volym. Har väl en liten dröm i samband med det att få upp lite solfångare på taket för sommarbehovet.
Ska vedeldningen fungera för mig behöver den vara så effektiv som möjligt.

Tackar för alla lärorika svar och erfarenheter som finns på detta forum. :)

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Göt  
#408829 Undrar om solfångare lönar sig, eldar 2 pannor var 5:e dag sommartid för varmvattnet. Jag hade också den funderingen att sätta in solvärme.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#408832 Nä, lönar sig gör det säkert inte. Snarare en bekvämlighets grej. Men 2 pannor vad 5:e dag låter inte så jobbigt.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408833 Vi eldar ca var 7:e på sommaren men då är vi bara två i hushållet.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#408862 Vi eldar också varje 7 dagar under sommaren (som längst 9 dagar) och är två i hushållet... Vår totala vedförbrukning är 30 m3 (travad/staplad) per år, varav 15m3 jan t.o.m april och 5m3 maj t.o.m aug och 10 5m3 sep t.o.m dec...
Jag satte in 15m solslinga i acctanken med vv-beredaren 2007 (alltihop nyköpt system panna och acctankar) bara för att det kunde vara bra att ha någon gång senare men har fortfarande inte kopplat in solpaneler, först och främst av kostnadsskäl och att vi ändå har ved från skogen för att täcka årsbehovet... Man har blivit 60år nu och kommer kanske att sätta upp paneler om 5-10 år beroende på hur kroppen håller för skogsarbete (hoppas jag slipper panelerna)... Men, det är rätt och riktigt att köpa tank som är förberedd med slinga OM man skulle komma på idén.... Du (Knegas) har ju ingen erfarenhet ännu av hur bra befintlig panna fungerar, så jag tycker nog att du så tidigt som möjligt testkör elpatronen som förmodligen sitter i någon av acctankarna för att veta att du har en fungerande backup om det skulle behövas... Jag har en 9kW patron i tanken med vv-beredaren som jag INTE HELLER har kopplat in men som inte är äldre än 9år varför jag inte är så nervös för funktionen ännu (men jag bör nog koppla in och testköra min också snart nog)... En bra ide vid nybyggen av systemet till våren är att sätta samtliga cirkulationspumpar (och även pannan) på stickpropp (vi gjorde så) vilket gör det mycket enkelt att köra systemet på bensindrivet elverk om man vill vid storhaveri på elnätet.... Har försett mig med både hängslen och livrem då vi också har en converter från 12V DC till 220 V AC som automatiskt slår över till de annars underhållsladdade batterierna vid elavbrott ...

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#408979
Delsbo skrev:Vi eldar också varje 7 dagar under sommaren (som längst 9 dagar) och är två i hushållet... Vår totala vedförbrukning är 30 m3 (travad/staplad) per år, varav 15m3 jan t.o.m april och 5m3 maj t.o.m aug och 10 5m3 sep t.o.m dec...
Jag satte in 15m solslinga i acctanken med vv-beredaren 2007 (alltihop nyköpt system panna och acctankar) bara för att det kunde vara bra att ha någon gång senare men har fortfarande inte kopplat in solpaneler, först och främst av kostnadsskäl och att vi ändå har ved från skogen för att täcka årsbehovet... Man har blivit 60år nu och kommer kanske att sätta upp paneler om 5-10 år beroende på hur kroppen håller för skogsarbete (hoppas jag slipper panelerna)... Men, det är rätt och riktigt att köpa tank som är förberedd med slinga OM man skulle komma på idén.... Du (Knegas) har ju ingen erfarenhet ännu av hur bra befintlig panna fungerar, så jag tycker nog att du så tidigt som möjligt testkör elpatronen som förmodligen sitter i någon av acctankarna för att veta att du har en fungerande backup om det skulle behövas... Jag har en 9kW patron i tanken med vv-beredaren som jag INTE HELLER har kopplat in men som inte är äldre än 9år varför jag inte är så nervös för funktionen ännu (men jag bör nog koppla in och testköra min också snart nog)... En bra ide vid nybyggen av systemet till våren är att sätta samtliga cirkulationspumpar (och även pannan) på stickpropp (vi gjorde så) vilket gör det mycket enkelt att köra systemet på bensindrivet elverk om man vill vid storhaveri på elnätet.... Har försett mig med både hängslen och livrem då vi också har en converter från 12V DC till 220 V AC som automatiskt slår över till de annars underhållsladdade batterierna vid elavbrott ...

Det var ett bra tips att ha stickkontakter till allt. Det ska jag ta med mig. Vad räknar du med att elförbrukningen är på pannan inklusive allt annat som styrs av ström för eldningen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).