Servicebyggnader

Ladugårdstransformering.

61 inlägg 36679 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#376375 Tänkte dela med mig av mitt projekt att göra en gammal värdelös mjölkladugård till en (hoppas jag) funktionell multi lokal med modern standard.

Den är byggd omkring 1930 och första bilden är från ca 1940. Killen på MCn är Erik Karlsson som tog över efter sina föräldrar, Ladugården renoverades 1973 med för tiden modern lösning med gjutna foderbord och båsplatser av trä, Mjölkmaskin och kyltank. Måtten på byggnaden är ca 50x9m varav ladugårdsdelen 25m. Erik och hans fru Lilian drev mjölkbesättningen fram till ca 1997. Det fanns plats för 18 uppbundna djur, samt hästspilta och nedsänkta kättar för grisar och kalvarna. Jag var ofta och hämtade mjölk här när man var liten, då vi bodde i grannbyn knappt en km bort.
Jag och min familj fick möjligheten att förvärva gården 2012 av deras dotter som nu är pensionär och inte bott på gården i modern tid, Erik bodde här till sin bortgång -06. Gården har varit i samma familj sedan 240år, troligen låg den gamla ladugården på samma plats då en rad med grundstenar syns en knapp meter bakom nuvarande ladugården.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

brantek  
#376379 Rolig tråd! Ska bli intressant att följa. :-)

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#376382 Nästa bild är från 1950-talet, med klassiskt eternittak, vagnslidret på baksidan blåste omkull i gudrun och plockades bort -09, då lades även nytt plåttak på hela byggnaden, hade det inte gjorts är jag tveksam till om jag gett mig på detta projekt, ladugården är kraftigt rötskadad i delen där djuren stått pga bristande ventilation. detta tilsammans med att höhiss använts i taknocken har gjort att flertalet av bärande stolpar knäckts. när detta upptäckts så har man monterat spännjärn genom byggnaden för att hålla ihop den. Nåväl efter besiktning med bysnickaren som är duktig på sånt här kom vi fram till at det är värt att kosta på en renovering/ombyggnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

Amatörhuggare 62  
#376387 Spännande att följa.
Mina sista djur gick innan Jul.
Och jag har också en Ladugård, som nu är tom.

Den skulle man ju kunna bygga om till maskinhall.
Taket finns ju redan.

kommer följa detta, med stort intresse, för att få uppslag.

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#376389 Åså en bild från nutid med lilla dottern i full action! Tyvärr har jag inte tänkt på å ta bilder innan renoveringen utvändigt, men som ni ser så har det hänt mycket lite exteriört på närmre 100år! Portarna var säkert superpraktiska på den tiden när det gick å köra rakt igenom med häst å dyngkärra, men 1,5meter brett räcker liksom inte till idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#376391
Amatörhuggare 62 skrev:Spännande att följa.
Mina sista djur gick innan Jul.
Och jag har också en Ladugård, som nu är tom.

Den skulle man ju kunna bygga om till maskinhall.
Taket finns ju redan.

kommer följa detta, med stort intresse, för att få uppslag.


Ja, jag hoppas detta kan inspirera!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Fredrik Reuter  
#376422 Hej,
Samma här, ska bli spännande och intressant att följa!

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#376432 Tamejtusan, har inte frun mer koll på var jag har mina bilder än jag själv! Den ser rätt fräsch ut, men skenet bedrar! (Gäller inte frugan)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

molnia  
#376480 Det hära ska jag följa! riktigt intressant! :smile:

Vi renoverade ju ladugården och höskullen för några år sedan som beskrivs i min tråd.
Vi har planer för att renovera logen med avväxling av stolp och bredare port på gaveln men det får vänta.
Syrran vill ha hjälp med deras nybygge detta år.

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#376872 Efter att fyllt på ladugården med allt tänkbart med prylar(mest skräp) under de två första åren vi bott här så var det dags att börja städa ur både detta och allt som låg kvar där inne sedan tidigare. Detta var ett digert arbete, fy fan vad skit! I en av häst boxarna hade de fyllt på till bredden med kapad och kluven ved, då även vedboden var full så såldes veden för fri avhämtning, smidigt, i botten av boxen låg ett par-tre decimeter med spån och halm vilket östes ut och städades fint! Vilken tabbe, det låg där av en anledning, när det blev kallare tokfrös vattnet så det blev å ta frågans värmefilt å lägga på golvet med isoleringsskivor ovanpå! Gjorde susen, men frun blev purken! Här är gjort så att vi har hydrofor och vattenfiltret i en uppvärmd holk mitt i ladugården, så det blev vattenlöst i hela huset.
Nästa rensningsprojekt fick bli en våning upp, där låg allt hö kvar, började dra loss och ösa ut med ett vanligt dammfilter på snoken, men det hjälpte föga med feber och hosta som följd, det fick bli riktig mask med gasfilter i, funkade mycket bra. 10 lass med småbilar östes ut, däribland skelett från såväl råttor, fåglar och en torkad platt katt, yummy! När jag var ett par meter från slutet kom där fram en gammal kartong och i den låg en Smålandsposten från 1986! Det sista längst in var mera likt jord än hö! Detta gjordes hösten 2015.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

Amatörhuggare 62  
#376911 Gammalt Bös å Hö.
Skall man passa sig för lite.

Jag hade halvmask i somras, men fick Råttdamm
i Ögonen. Sjuk i 14 dar. Både Antibiotika och Pencillin.

Köpte denna på Ahlsell, sedan gick det bra.

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#376916 Jag märkte att det var irriterande för ögonen, men hade väl ventilerat och körde korta pass, så det gick rätt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376942 Kan det gå så illa? :shock: Gjorde rent lite på höloftet i helgen, men det var rejält korsdrag och småfruset.

Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

valtra mega  
#376959 Vid arbete med gammalt hö och halm kan man råka ut för sorkfeber https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorkfeber
Fick sorkfeber när jag tömde en gammal ängslada enda positiva med det var att man inte kan få det några flera gånger

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#376962 Ja, kanske var det man åkte på men jag tror det är vanligare norrut?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).