Före och efter jobbet

Affärsplan

24 inlägg 8758 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Affärsplan

Tjita1  
#376643 Tja!
Jag har gjort en affärsplan. Jag tar gärna emot era åsikter om hurvida jag är helt ute och cyklar eller om det faktiskt skulle kunna gå runt, förbättringsförslag etc.

Första sidan fattas då den enbart innehåller personuppgifter.

Shoot!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Rasken  
#376650 Hej!

Det var en fin affärsplan.... Imponerande!

Sedan till kritiken, det är väl lite sådant du vill ha förmodar jag.

En liten språk ord grej. Det heter Motormanuellt skogsarbete.

Att du inte har någon erfarenhet av riktigt skogsarbete är en klar nackdel, tror nästan att du måste skaffa dig det innan du startar. Kanske kan ha lite praktik på ett lantbruk med skog eller skogsföretag.

Resultatet du har fått fram, kan du drömma om.... Siffror i all heder, men det stämmer aldig. Det kommer att komma massa extra utgifter, försäkringskostnader, bil, reparationer, kläder, självrisker. Sedan kommer du att vara sjuk vissa dagar, inflänsa, förkylningar. Du kanske måste vara ledig lite ibland. Du kommer inte att ha fulla arbetsdagar, vissa dagar kommer du att jobba 3 timmer men vara igång 10 timmar. Andra dagar kommer du inte att ha några uppdrag allas. Ett tips, när du inte har jobb, se till att du har ett vedhuggningsavtal med någon så att du kan få in några kronor i alla fall. Det gäller att sysselsätta sig som egen, men med vad har mindre betydelse bara pengarna rullar in.

Hoppas att något av detta är till hjälp.

Rasken

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

svampbob  
#376654 Du löper en sto risk att bli fattig på det där. Timpenningen är väldigt låg. 500kr+moms där tycker jag att brytpunkten ligger. Att jobba åt privatpersoner är riskabelt. Mycket prat och lite köpande av tjänster. Därtill är det konsumenttjänstlagen som gäller och där vinner alltid kunden vid tvist. Satsa på att jobba åt företag och ta privatpersonerna på lediga stunder.

Jag har själv startat ett nytt bolag i veckan så än vågar jag tro på företagande.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Tjita1  
#376664 Siffrorna är förstås allt annat än klara än. Får inte riktigt rätt på den budgetmallen jag använder. Sen ska jag ju investera en del av dom där pengarna i maskiner också, EGT:s mall tar inte med det alls. Skumt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Tjita1  
#376667
svampbob skrev:Du löper en sto risk att bli fattig på det där. Timpenningen är väldigt låg. 500kr+moms där tycker jag att brytpunkten ligger. Att jobba åt privatpersoner är riskabelt. Mycket prat och lite köpande av tjänster. Därtill är det konsumenttjänstlagen som gäller och där vinner alltid kunden vid tvist. Satsa på att jobba åt företag och ta privatpersonerna på lediga stunder.

Jag har själv startat ett nytt bolag i veckan så än vågar jag tro på företagande.

Fast i en annan tråd kom vi ju fram till att det inte finns nån skogsägare som betalar mer än 300 kronor i timmen..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Rasken  
#376690 Det är där i problemet ligger att ingen i skogsbranschen betalar mer än 300 kr/tim.

Vissa uppdrag inom skogen som är lönsamma är special uppdrag åt till exempel åt länsstyrelsen mer restauerings uppdrag. Kan vara betesmarker eller Rikkärr, Slåtterängar mm. Stigar, leder är andra bra uppdrag. Men uppdragen är få och oftast kantade av problem av olika slag som du får lösa efter bästa förmåga.

Och som Svampbob sade är Privatpersoner svåra att jobba åt, det går men det är jobbigt. Jag arbetade mycket åt privatpersoner tidigare, nu är de få som jag gör jobb åt. Jag skulle inte orka att bara jobba åt de.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Göt  
#376880 Jag skulle vilja säga att du skall släppa redovisningsarbete och deklaration till en kompetent redovisningsbyrå. Man missar mycket på att göra det själv. Själva bokföringen kan man göra själv.

För mej är det helt i en annan värld att göra en affärsplan är det något dom skall ha på arbetsförmedlingen?

Skulle jag råda någon att starta ett företag så skulle jag tycka att man skall kombinera ett lönearbete med uppstart av företag.

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

svampbob  
#376884
Rasken skrev:Det är där i problemet ligger att ingen i skogsbranschen betalar mer än 300 kr/tim.

Vissa uppdrag inom skogen som är lönsamma är special uppdrag åt till exempel åt länsstyrelsen mer restauerings uppdrag. Kan vara betesmarker eller Rikkärr, Slåtterängar mm. Stigar, leder är andra bra uppdrag. Men uppdragen är få och oftast kantade av problem av olika slag som du får lösa efter bästa förmåga.

Och som Svampbob sade är Privatpersoner svåra att jobba åt, det går men det är jobbigt. Jag arbetade mycket åt privatpersoner tidigare, nu är de få som jag gör jobb åt. Jag skulle inte orka att bara jobba åt de.


Det är inte alltid lätt att jobba åt företag heller. Jag hjälpte en kompis i morse med ett kontraktsförslag som han hade fått. Det var från ett stort landstäckande konsultföretag och dom erbjöd 1000kr/tim + moms men jag avrådde honom att skriva på kontraktet då det innehöll några skumma skrivningar. Jag blir förbannad då storföretagen försöker med sånt fulspel mot småföretagare.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Rasken  
#376921 Ush... Ja svampbob, det lät inte roligt har hört talas om sådant, men aldrig råkat ut för det själv. Det kan ju sätta en riktigt i klistret.

Undrar hur vanligt det är?

I skogen kan det ju vara prispressen. Hörde om röjare som lagt ett för lågt pris per ha, och håll på att göra konkurs för detta. Bolaget de jobbade åt, var inte till någon hjälp utan menade att har man lämnat en offert är det bara att ta ansvar för det.

Det är väl den mörka sidan med att vara egen....

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

rokon  
#376927 Jag skulle ha strukit formuleringarna jag inte gillade och skrivit under kontraktet, tar dom det så tar dom det!

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Göt  
#377062 Såg att du inte tänkte att gå på start eget kurs. Tycker att det är ett klokt beslut. Gör lite studiebesök hos småföretagare istället och fråga hur dom startade upp företaget och vad som fick dom att få det att fungera.

Jag tycker definitivt att du skall prova.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

svampbob  
#377096
rokon skrev:Jag skulle ha strukit formuleringarna jag inte gillade och skrivit under kontraktet, tar dom det så tar dom det!


Jag föreslog standardskrivningen för ansvar och skadestånd. Jag tycker det är svagt att hålla på med egna skrivningar när det finns en utarbetad standard för hur förhållandena ska regleras.
Med så enormt mycket jobb som det nu finns i byggbranchen så kan man välja och vraka bland erbjudandena.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

svampbob  
#377097 Med tanke på rådgivningsdelen av din företagsidé så tänker jag att det är svårt om man inte redan är ett känt namn i branschen. Jag vet inte hur mycket du har jobbat med det tidigare och känd du har gjort dig.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Tjita1  
#377383 Jobbat med det mot privatpersoner har jag inte gjort, men jag har en tvåårig utbildning nästan i huvudsak mot energi. Man måste ju börja nånstans.

Nån som känner för att gå närmare in på varför det kan bli problem med privatpersoner? Kan man inte avtala sig ur det mesta och låta ansvarsförsäkringen ta resten? Eller vad är det som ska kunna hända?

Sen måste man ju starta lugnt, om inte annat för kroppens skull när det gäller skogsarbete, men det ordnar sig eftersom jag får starta-eget-bidrag första 6 månaderna, och därtill 60000 i engångsutbetalning för att jag har en funktionshinderkod (som i grunden säger att jag inte ska jobba natt, för övrigt).

Ni som har nån form av företag idag, hur är er erfarenhet av banker kontra Almi, och hur tänker ni angående AB vs Enskild firma?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

vetinte  
#377392
Rasken skrev:Det är där i problemet ligger att ingen i skogsbranschen betalar mer än 300 kr/tim


Problem !?!? (Vissa företag nöjer sig med mindre. JA ViTT!!!!).
(Då kan man ju fundera på va man ska betala svart??)
De e väll jattebra :grin:
Som markägare håller man ju nere utgifterna samtidigt som man håller uppe inkomsterna.
De e väll de som är "en god afärside".
Fler o fler skogsföretag annpassar sig efter gängse timpeng. Annars e de adjö.
Svenska regering o LO har tycker ju att de e bra.....
Så de e la klart man ska följa deras "rekomendasjoner".

Med de timpeningen du / ni räknar på över 150-200:- så är det bara en tidsråga när den kallkylen inte håller.

(När fan ska folk se ett samband o inte leva i nån dröm). Suck!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).