Uppvärmning

Bergvärme+vedeldning

33 inlägg 35374 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

bgl  
#376423 Chresters ursprungliga tankar och frågor gällde i första hand ekonomi, inte så mycket teknik.
Beskrivningen visar en anläggning med äldre utrustning där kvarvarande teknisk livslängd får stor inverkan på ekonomisk bedömning. Redan en 11 år gammal värmepump är ingen ungdom längre utan kostsam reparation eller utbyte kan komma snart. Det är"bara" en kostnad, men en 40 år gammal cortenskorsten som kanske står mer eller mindre inbyggd i huset är dessutom en risk. Besiktning vart annat år innebär att vid skada på röret kommer den i genomsnitt att användas i ett år innan kameran upptäcker skadan! När vår skorstensstock blev utdömd 1989 byggde vi utvändigt pannrum med friliggande stålskorsten. Den köptes från ett företag som i huvudsak tillverkar och monterar industriskorstenar. Medskickat var ett tydligt besked, den håller säkert 15 år troligen 25 år, allt däröver är bara bonus som kan utnyttjas eftersom den står fritt från huskroppen.
Under alla omständigheter bör en stålskorsten från 1970-talet som först eldats med olja och därtill hörande kondensrisk och därefter med ved betraktas som ekonomiskt förbrukad. Dessutom vedeldning i en kombipanna som alltför lätt ger så höga rökgastemperaturer att stålet över tid påverkas.
Med bara VP kostar uppvärmningen cirka 12000kr/år. Att minska den kostnaden så mycket genom tidvis vedeldning att det ger märkbart resultat är svårt, bara att sota och besikta 2 skorstenar kostar
tusenlappar.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

Chrester  
#376812 Har nu konsulterat en äldre och vis rörkrökare som skall börja med att kontakta nibe för att höra sig för hur bergvärmen kan ställas in för vårt ändamål. Han liksom många andra här ratar kombipannan och tycker att den toppmatade med en effekt på 40kwh är värd att spinna vidare på. Dock måste vi införskaffa större ack.tank gärna runt 2500l. Har sett att det finns att köpa i den storleken av olika företag både isolerade och oisolerade. Är det vanligt att man beställer en tank av en smed om man vill ha lite speciella mått? Isolera gör jag gärna själv osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376825 Jag köpte en oisolerad skräddarsydd tank från Borö med mycket speciella mått. Detta fixar en rörmokare om du inte vill krångla själv.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

Göt  
#376863
Chrester skrev:Har nu konsulterat en äldre och vis rörkrökare som skall börja med att kontakta nibe för att höra sig för hur bergvärmen kan ställas in för vårt ändamål. Han liksom många andra här ratar kombipannan och tycker att den toppmatade med en effekt på 40kwh är värd att spinna vidare på. Dock måste vi införskaffa större ack.tank gärna runt 2500l. Har sett att det finns att köpa i den storleken av olika företag både isolerade och oisolerade. Är det vanligt att man beställer en tank av en smed om man vill ha lite speciella mått? Isolera gör jag gärna själv osv.


Du får kolla på priserna när jag installerade tankar så köpte jag tankar (flera) som gick in genom dörren. Annars finns det företag som svetsar på plats. Brukar finnas begagnade tankar utlagda i tidningsannonser ganska billigt


hoppas att det blir bra

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

Amatörhuggare 62  
#376900 När Svågern byggde ut och om.
Svetsades tanken på stället.

Den är stor !!
Kommer inte ihåg liter nu.
Men den är som en mindre Reaktor.

Sotaren var häromdagen, och stålpipan.
var okej. Nu i alla fall.
Men får nog göra en skorstensfond ifallatt :???:

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

dwurg  
#377048 Det var ju också lite andra regler förr. När jag skulle till att byta och rev upp lite i innertaket runt pipan, så visade det sig att det var lite si och så med isolering mm. Råsponten hade kolat ganska rejält runt pipan. Varken sotarn eller försäkringskillen vart speciellt imponerad och kunde inte riktigt förstå att det inte börjat brinna.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

jannee  
#377060 Vi renoverade en drängstuga för många herrans år sedan. I sammanband med detta rev vi befintligt murverk/skorsten.
Rakt igenom murverket/skorsten fanns en bärande balk, den var avbrunnen där den gick genom skorstenen, tydligt ett vanligt förfarande när man byggde förr i tiden. 😈

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

Chrester  
#377069 Rörkrökaren tyckte jag skulle undvika begagnade tankar då det kan vara himla lurigt att veta skicket på dem. Blir nog till att titta efter en ny tank ev. bygga en på plats. Känns som vi fått en rätt bra bild av hur vi vill ha det med vedeldningen efter lite begrundande. Vi kommer köra på den toppmatade och sätta in en ny acktank på ca 2500l. Slänga ut kombipannan, den gamla acktanken och oljetanken på 10m3. Detta ger även bra möjlighet att forma pannrummet inför en ombyggnad som kommer framöver. Med ny acktank kommer vi givetvis elda åretrunt men ha kvar bergvärmen som får hålla en grundtemp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

Hema  
#377100 När du ändå gör detta, vad blir merkostnaden för att lägga en solfångare (för vatten) på taket/sydvägg om sådant ligger lämpligt till?

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377152
Hema skrev:När du ändå gör detta, vad blir merkostnaden för att lägga en solfångare (för vatten) på taket/sydvägg om sådant ligger lämpligt till?


Även om du inte vill montera solfångare nu så beställ tanken med solslinga så finns den där när det är dags.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377365
Hema skrev:När du ändå gör detta, vad blir merkostnaden för att lägga en solfångare (för vatten) på taket/sydvägg om sådant ligger lämpligt till?

Jag skulle satsa på elpanel isåfall på taket, mindre bök med några trådar som föder elpatron och värmepump. Pratade med en idag, han hade fått läck på en anslutning på solfångaren uppe på taket, inte bara att löda och få tätt tydligen, stora temp.skillnader där.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377403
bengt.a skrev:
Hema skrev:När du ändå gör detta, vad blir merkostnaden för att lägga en solfångare (för vatten) på taket/sydvägg om sådant ligger lämpligt till?

Jag skulle satsa på elpanel isåfall på taket, mindre bök med några trådar som föder elpatron och värmepump. Pratade med en idag, han hade fått läck på en anslutning på solfångaren uppe på taket, inte bara att löda och få tätt tydligen, stora temp.skillnader där.


Att köpa en solelpanel för att mata en elpatron måste vara att gå över ån efter vatten. Inte nog med att du får transmissionsförluster, det blir flera gånger dyrare också.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377432
busholle skrev:
bengt.a skrev:
Hema skrev:När du ändå gör detta, vad blir merkostnaden för att lägga en solfångare (för vatten) på taket/sydvägg om sådant ligger lämpligt till?

Jag skulle satsa på elpanel isåfall på taket, mindre bök med några trådar som föder elpatron och värmepump. Pratade med en idag, han hade fått läck på en anslutning på solfångaren uppe på taket, inte bara att löda och få tätt tydligen, stora temp.skillnader där.


Att köpa en solelpanel för att mata en elpatron måste vara att gå över ån efter vatten. Inte nog med att du får transmissionsförluster, det blir flera gånger dyrare också.

Inte gratis med vattenburet heller, ej heller problemfritt. Transmissionsförluster ? Har du tillräckligt många kvadrat så säljer man överskottet dock inte fler kWh än man förbrukar

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377446
busholle skrev:Att köpa en solelpanel för att mata en elpatron måste vara att gå över ån efter vatten. Inte nog med att du får transmissionsförluster, det blir flera gånger dyrare också.

Jag förstår inte heller det där med transmissionsförluster. Med el blir ju transmissionsförlusterna från taket ner till värmeanläggningen i stort sett obefintliga medan det för vattenburen värme kräver rätt rejäl isolering för att undvika förluster.

Eller menar du effektiviteten i konverteringen från det infallande solljuset? Med vakuumrör kommer man nog upp i över 50% effektivitet medan man med solceller kanske når 20%.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377468 Det blir ju två steg det ska transformeras först från ljus till el sedan från el till värme.
En elpatron ligger på ca 95% och kompletterat med ovanstående blir då verkningsgraden 0,95*0,2= 0,19 d.v.s. 19%.
En solvärmepanel dubblar lätt verkningsgraden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).