Skördare

Kvistknivar TJ 746B

3 inlägg 4634 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvistknivar TJ 746B

Supereva  
#359647 Tycker mina kvistknivar är lite "korta" i skäret innan kvistarna går emot förstärkningen på utsidan av kniven. Detta resulterar i att grovkvisten tvingas att brytas av istället för att skäras av.
Hur ser nya knivar ut?
Någon som har bilder på nya eller nån broschyr med bra bilder?
Kan man svetsa på nya "skär" på dom smidda knivarna?
Alla erfarenheter mottages tacksamt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar TJ 746B

Fredrik Reuter  
#359737 Hej,
De kan ju ha slipats ner med tiden, men frågan är om bladet är så rackarns brett ens från början.
Bilden nedan är från instruktionsboken till 746 och det enda som tar upp kvistknivarna. Tyvärr lite skralt med information men det ser ut som att bladet inte är så brett innan förstärkningen kommer, kanske är tanken att tillräckligt mycket av kvisten ska hinnas skäras av innan den bryts av utåt?

Med rätt ämne borde det gå att lägga på knivarna, vet dock inte själv vilken typ av ex svetstråd som funkar. Många knivar är ju smidda, vet inte hur det är med dessa.

Avatar Fallback

Re: Kvistknivar TJ 746B

Supereva  
#376772 Har nu kört ett bra tag med en påsvetsad kniv och det har hållit (ta i trä). Hittade en smidd kniv här på hyllan som brustit i Gudrun. Gjorde en mall på formen och tillverkade ett nytt skär av en hardoxplåt. Skar bort och fasade rejält på kniven som förvärmdes innan jag svetsade dit med någon rostfri universalpinne som skulle funka vid sammanfogning av olika stålkvaliteter.
Jäkla jobb och mycket, mycket slipning innan eggen var klar. Hardox är väl inte helt optimalt ur eggsynpunkt då det inte riktigt har rätt hårdhet efter svetsningen men det duger gott.
Blev en jäkla skillnad på kvistningsegenskaperna nu när kvistarna skärs av istället för att brytas. Hyvlar dock en del bark så jag får väl slipa lite mer motegg när andan faller på. Förlängde även den fasta kniven 25 mm. Ska fixa även den andra rörliga kniven vid tillfälle.
Kikat en del på logmax knivar. Dom måste ju vara optimala eftersom dom har förstärkningen längst bak och då kan den ju alldrig råka i kontakt med grov kvist.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).