Små skogsmaskiner och övriga maskiner

läckage i ventil/spakpaket

10 inlägg 7919 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

läckage i ventil/spakpaket

Sidekicknicke  
#375675 Det läcker någonstans på mitt ventilpaket, har ni några smarta idéer på hur man kan se varifrån det läcker? finns det något knep?

Kan jag ha för stor pump i förhållande till vad ventilpaketet kan "ta hand om"? tänker mig om det pumpar för mycket olja så att allt inte "får plats" igenom. Så att det läcker ut lite här å var typ. Säg pumpen pumpar 40l/m men ventilpaketet kan bara ta han om 30l/m om man kan uttrycka sig så.

lägger med 3 bilder så ni lättare förstår hur det ser ut.



   TS
Användarvisningsbild

Re: läckage i ventil/spakpaket

hemhuggare  
#375711 Spola rent med bromsrengöring och blås torrt med tryckluft och kör igång och försök att se var det läcker det är nog mitt bästa tips

Avatar Fallback

Re: läckage i ventil/spakpaket

Ingoberra  
#375718 Du har ju 2 oringar per slid å en imellan varje sektion, så det finns ju ett antal potensiella felkällor. Dock ser det ut å komma ifrån den övre halvan.

Användarvisningsbild

Re: läckage i ventil/spakpaket

Sidekicknicke  
#376418 Hej har nu blåst rent och kollat på ventilpaketet, har hittat ett läckage iaf. Det läcker i det runda hålet som är under gängstången. (inte slangsidan) Det ser ut som det sitter en skruv med insex där. Vet ni om det är en insex med oring där?

Vad heter den som är under ventilpaketet? (finns ett par st på ovansida oxå)

   TS
Avatar Fallback

Re: läckage i ventil/spakpaket

ÅsaNisse  
#376462 Är det ett kinapaket? De har tendenser att läcka rakt genom materialet i någon por. I gengäld rostar dom inte.

Avatar Fallback

Re: läckage i ventil/spakpaket

ulfgustav  
#376468 Det verkar vara ett paket av Italiensk tillverkning i allafall
Jag kan inte i detalj hur detta är uppbyggt men pluggen under dragstången har sannolikt en oring som kan vara skadad om du upptäkt läckage där.
Har du tur så kanske du kan ta bort dragstången och sedan få upp pluggen för att byta oring.
Då du återmonterar så är det viktigt att samtliga dragstänger har samma åtdragningsmoment annars så kan slider börja kärva bla.

Avatar Fallback

Re: läckage i ventil/spakpaket

Hema  
#376487 Menar du att "oljan" som läcker på de första bilderna, sedan hamnar på skruven på sista bilden? Eller är det en annan läcka? Första känns som om du redan fått svar på. Jag är lite osäker, men den sista bilden så borde du väl kunna skruva isär försiktigt och kolla så att ev. packingen är hel. Önskar dig lycka till och jobba lugnt och metodiskt.

Användarvisningsbild

Re: läckage i ventil/spakpaket

Sidekicknicke  
#376505 Jag hoppas att oljan från läckan jag hittat orsakar droppen på sista. Men får laga första för att utesluta något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: läckage i ventil/spakpaket

Sidekicknicke  
#376695 Har bytt o-ringar under gängstång och mellan alla spakdelar. Hittade ett par som var trasiga. Rejält trasiga skulle jag påstå. Har nu provkört i ca 5-6min och allt ser bra ut än.

   TS
Avatar Fallback

Re: läckage i ventil/spakpaket

Hema  
#376709
Sidekicknicke skrev:Har bytt o-ringar under gängstång och mellan alla spakdelar. Hittade ett par som var trasiga. Rejält trasiga skulle jag påstå. Har nu provkört i ca 5-6min och allt ser bra ut än.

Vad härligt med enklare fel och hoppas nu det förblir tätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).