Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre sågar.

27 inlägg 15039 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre sågar.

Jocke91  
#374737 Detta inlägg är mest en kul grej som troligen inte är så mycket för dom som dyrkar sågar med inbyggda luftläckor. Men förhoppningsvis finns det någon med lite intresse för sågar i allmänhet som kanske kan se något nöje i det (hoppas jag).

Då jag fick tag på en 346 som var rejält skuren och var tvungen att hitta en ersättningscylinder, som helst inte skulle kosta en förmögenhet. Så blev det till ett litet projekt att pyssla med en stund. Cylinder inskaffades innan jag fick sågen då jag visste att cylindern var kass. Dock så visade det sig att den engelska säljaren på ebay sålde mig en cylinder som var tillverkad i Kina.. Aja sånt som händer när man letar billiga saker.
Tanken från början var nog att låta bli cylindern, men när en 45mm cylinder på 50-52cc har mindre spolportar än en 30cc såg så blir jag lite lätt klåfingrig. Så min dremel åkte fram och cylindern blev några gram lättare. Inget vackert jobb då jag är i stort sett nybörjare på detta, men testar man inte så lär man sig inte heller.

Nästa detalj var förgasaren, den var utav märket Zama vilket jag är lätt skeptisk till. Försökte i god tro beställa en Walbro från Husqvarna men visade sig att jag fick en Zama av dom då deras Walbro utgått ur sortimentet. Troligen bättre att sälja en Zama som man kan hitta på nätet för 100-200kr, för 900kr bara för att det ska vara en originaldel då. Istället för att sälja en Walbro för samma peng men mindre vinst och saker som går att lita på.
Så tillbaka till återförsäljaren med Zama skiten... Hittade istället en Walbro 198-A på nätet vilken troligen ska sitta på en 357/359 men det gör ju bara saker mer intressanta då jag läst att dm skulle passa.
Nästa steg var att när man ända letade på nätet efter kostsamma Idéer, att skaffa luftintag och luftfilter till 357 med.

Under tiden jag väntade på förgasare och luftintag så monterade jag ihop sågen med den lite lätt Kinakompenserade cylindern och Zama förgasaren med original luftintag.
Konstaterade rätt snabbt att ljuddämparen vägde för mycket och därav så införskaffades 5 st Kina ljuddämpare för mindre än vad en original kostar. Anledningen att jag köpte Kina ljuddämpare är att dom inte har slängt in en massa onödigt skräp inuti dom. Helt tomma :lol:
Här är ett litet test med dom grejerna på sågen.
https://www.youtube.com/watch?v=islU5gnUdQg&feature=youtu.be


Hur som helst så finns det vissa brister med cylindern och jag var inte nöjd med prestandan då jag livit lite smått miljöskadad av annat folk som har samma intresse.
Så jag skaffade en meteor (italiensk) cylinder då dom verkar vara bättre över lag. Trodde att en orörd sådan skulle gå bättre än den från Kina. Så på med den och på med 357 grejerna. Nästa rad av händelser och problem denna meteor cylinder orsakade tänker jag inte gå in i detalj på då jag redan överskridit vad som är lagom att skriva.
Det slutade i vilket fall med Kinacylindern med en meteor kolv och 357 förgasare och luftintag. Detta för sitta på för stunden trots vissa problem som jag inte för bukt på. Gasspjället vill inte alltid gå tillbaka som det ska då det spänner lite mot luftfiltret vilket tar ut sin rätt i vissa lägen. Nu är ju detta ursprungligen en äldre 346 med 42mm cylinder, glömde nämna det tidigare.
Hur har ni som kör eller har kört 346 med 357ans luftfilter och förgasare löst detta?

Hur som helst så här är det senast resultatet med den sistnämnda kombinationen grejer.
https://www.youtube.com/watch?v=UsFAI6P1Cc8&feature=youtu.be

Om det över huvud taget fortfarande är någon som läser detta så börjar del två här vilket är en liten ovetenskaplig jämförelse med lite äldre sågar. Då jag är lite lätt rubbad så har jag svårt att förstå vissa saker, och måste därav undersöka det lite närmare. Min Husqvarna 346 från sent 90-tal eller i början av 2000 nånting borde ju i teorin vara snabbare än sågar i ungefär samma storleksklass från 60-70 talet. Utvecklingen har ju gått framåt, eller?
Nu har ju 346an en billig eftermarknadscylinder som nån sågtokig dåre från de värmländska skogarna försökt få till att gå drägligt, så den går ju inte riktigt så bra som en 346 ska göra, men den hänger troligen på rätt bra ändå.
Den är ju trots allt ca 30 år nyare än min Homelite XL-103 (ca 1968, 57-58cc nånting), och ca 20 år nyare än min Partner P55, vilken började tillverkas i slutet på 70-talet. Själva motorn på Partnern är i stort sett samma som på R16 som dom började tillverka i slutet på 60 talet, bara lite portar i cylindern som dom ändrade på inget som märks.
Visst dessa äldre sågar har några kubik mer än 346an men dom har ju lite ålderskrämpor med så ta med det i beräkningen.
Så för att komma till saken så här har ni först min Homelite XL-103 från 60-talet i samma bit.
https://www.youtube.com/watch?v=27ewbguPx6c

Så har vi Partner P55 kvar. Fortfarande samma trädbit.
https://www.youtube.com/watch?v=iSBQOGeCV78

Räkna tider får den som vill göra, jag anger inga då det är lugnast så.

Nu påstår jag inte att gamla sågar är bättre än dagens sågar då det finns så mycket annat än kraft och skärhastighet som faktiskt har utvecklats. Vikten har blivit lägre, säkerheten är betydligt bättre jag har till och med höet talas om något som heter kasstskydd och trio brake, vibrationsdämpningen är betydligt bättre med.

Skulle jag gå en hel dag i skogen och fick välja på dom tre sågarna så skulle jag ta 346an men skulle jag stå och kapa ved en hel dag så skulle det lätt bli P55an. Homeliten är såpas till åren kommen att jag i stort sett bara kör med den på utställningar och sådant.

Nu ser jag att detta inlägg blev lite väl långt vilket inte var meningen.
Tror inte det är många som orkar läsa igenom det ändå.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

johan eriksson  
#374751 Roligt att se filmerna och jämföra olika sågar. Att Partnern skulle kapa fortast är jag iofs inte förvånad över då de går bra och har 3/8 kedja.
Har gjort lite arbete på en Husqvarna med de senaste dagarna, ska provköra på lördag, ska se om den vill fastna på film.

Inte lätt att vara sågskadad :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Chuck Norris  
#374759 Jag är djupt imponerad, främst av längden på ditt inlägg. och vilket sågintresse :surp: själv köper jag en ny som bara skall gå och sen in på verkstad så fort den krånglar det minsta. Bytt tändstift är det största ingrepp jag gjort.

Användarvisningsbild

Husqvarna 346 XP(G)

traktorz  
#374823 Husqvarna 346XP(G) med Ø45mm cylinder (544 14 29-07) på 50cc var väl höjdpunkten på tvåtakt, innan omsvängningen till friskluftsmotorer kom. Vore därför häftigt att se 346-modellen med AutoTune tändning och förgasaråterkoppling.
Fast om ("keep it simple stupid") KISS-princip tillämpas, givetvis med konventionell membran-förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

totte  
#374838
Nu ser jag att detta inlägg blev lite väl långt vilket inte var meningen.


Det var det väl visst det :lol:

Sågtokig, javisst,men det var ju inte nån nyhet precis! Måste man väl vara för att lägga ner en sån massa onödigt jobb på en semi-kina-såg :mrgreen:

Nå, 346:an låter ju i alla fall ordentligt. Men normalt skall en 346:a inte klå en Partner på kapning, även om den hade en bra originalkruka, den var ju sin tids kvistningssåg. Hyggligt med kraft, men framför allt en jädrans massa varv.

Tor förresten att du kunde få ut lite snabbare kapning med Homien med lite aggressivare kedja, den tappar ju inget varv alls när du lägger på ordentligt, orkar dra en hel del mer.

Sågar i 50 - 60 cc klassen med riktigt rejält bottendrag är väl en svunnen tids grejor, numera är det väl mest de riktigt stora sågarna som är optimerade för rejält med kraft i botten, annars är det mest bara varv.

Tror nog att jag sopar banan med dom där med 621:an. Den är oslagbar. :grin:

Riktigt rolig läsning, mer sånt! \M/ :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374858 Jag har känt dig ett tag nu Jocke och det är härligt att få följa med resan och se hur du konstant utvecklar och underhåller ditt intresse!
Stolt erkänner jag att jag är en av dem som uppviglar dessa härliga dumheter.

De här med olika sågar är spännande och roligt att testa, kolla o jämföra.
Se hur en XL-12 från 60-tal håller jämna steg med dagens sågar eller hur de äldre rastar de nyare.
Likaså tekniska grejer är roligt. Finns hur mycket som som kan testas och då ser man och lär sig nya erfarenheter hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Jocke91  
#374921 För mig vore det ett stort nederlag att lämna in en såg på verkstad, då låter jag den hellre sitta i ett hörn och samla damm :lol:

Får se hur länge jag kan låta bli att bråka mer med 346an men med tanke på de smått frustrerande problem som uppstår när man ändrar vissa saker på den så får det nog vara bra för en stund.
Tycker den låter lagom nu, kommer nog ändå aldrig få den att låta som en homelite.

Om jag sätter på en aggressivare kedja på Homeliten så vill nog inte jag hålla i sågen, den har redan en rätt aggressiv kedja (skovel tandad) vilket känns rätt väl i frusen hägg. Men en mejselkedja eller liknande skulle nog ge mer hastighet. XL-12 vågade jag inte riktigt jämföra med då jag är lite osäker på om min skulle hänga på bra eller ej. 103an varvar lite mer så den visste jag skulle ge 346an en match.

Min Partner P55 visste jag skulle vara snabbare, tror inte ens min Husqvarna 154 hänger på den.
Skulle faktisk vara intressant att jämföra den med en 621, jag kan ta med P55an till motorsågens dag.

Jag du Mange du har varit mycket hjälpsam med att ge mig dumma idéer, tillsammans med alla andra galningar så klart. Dessa idéer uppskattar jag mycket. Tur att vi har Totte som kan hålla ett öga på oss, han är ju van att jobba med galningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

totte  
#374992
Jocke91 skrev:Skulle faktisk vara intressant att jämföra den med en 621, jag kan ta med P55an till motorsågens dag.
.....
Tur att vi har Totte som kan hålla ett öga på oss, han är ju van att jobba med galningar.


Ja ta med den, det kan bli riktigt intressant och kul!

Det går av sig själv att jobba med galningar, det underlättas mycket när man inte är klok själv :D

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Chuck Norris  
#375005 Här snackar vi nördtråd :surp: (positivt menat)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375011
Chuck Norris skrev:Här snackar vi nördtråd :surp: (positivt menat)

Du menar då:

Bild

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376436 Nu skall jag var elak riktigt elak ingen av dom sågarna går bra tror till och med att en standard går bättre.
men du skall få några tips så att den kan gå bättre .
1 kolla vad du har i squis mått = spel mellan kolv och topp en orginal burk ligger på 1,2mm vilket är för mycket.
Kolla hur port höjderna ligger på den skurna cylindern i mot china cylindern i regel så ligger avgas porten helt fel på chingchong burkarna.
När du skriver om meteor cylindern så är det den cylinder som ligger närmast i port höjder i mot original cylinder,
När du skriver att kanalerna år små som på en 30cc cylinder så är det nog inte slutna portar du har utan öppna .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Jocke91  
#376494 Jag uppskattar kritik i alla dess former.
Jag hade en svag aning om att en standard frisk 346a går bättre men var inte helt säker.
Jag har inte kollat squish på denna men vet i alla fall vad du menar. Gjorde en lite tunnare packning då jag inte har tillgång till några verkstadsmaskiner och kan bearbeta cylinderfoten.
Jag är i stort sett nybörjare på detta med att försöka få ut mer effekt ur sågar så alla tips mottages tacksamt.
Jag har kollat hur portarna ligger i förhållande till originalcylindern och det ser helt ok ut på både Kina cylindern och på meteor cylindern. Dock så är det ingen vidare kompression i Kina grejerna och det finns även vissa problem med porer och annat man inte vill ha.
Har några bilder på portningen men det är ingen vacker syn, men kan se om jag lyckas ladda upp dem. Kanske kan se om jag gjort något fel där med så jag slipper göra om det nästa gång?
1456349328_foto0177.jpg

1456349344_dscn123.jpg

1456349375_dscn124.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376517 Man skall inte lägga för mycket på kanalerna dom skall man bara justera i mot urtaget i blocket för annars så tappar man vevhuskompressionen och det vill man inte
Den cylinder som du visar är inte bra att fila på den är lika som original cylindern på 353 och den har öppna spolportar men orginal 353 har större portar än kina cylindern.
Vad var det som inte funkade med meteor cylindern.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Jocke91  
#376531 Problemet som uppstod med meteor cylindern är det att jag inte får dit insugsgummit nog långt in mot cylindern och därav hamnar skiljeväggen på fel sida av den lilla väggen som finns på motorhalvorna. Resulterar i att det spänner om jag tvingar rätt den och därmed går inte spjället i förgasaren tillbaka som det ska. Har kollat på dom olika cylindrarna och meteor cylindern är drygt 1mm tjockare där insugsgummit ska på plats.
Jag skulle gissa på att det kan påverka lite det med. Tyvärr så är det samma typ av kanaler på den cylindern med så vet inte om jag tjänar så mycket på att krångla med den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre såga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376544
knaggen skrev:1 kolla vad du har i squis mått = spel mellan kolv och topp en orginal burk ligger på 1,2mm vilket är för mycket.
Kolla hur port höjderna ligger på den skurna cylindern i mot china cylindern i regel så ligger avgas porten helt fel på chingchong burkarna.
När du skriver om meteor cylindern så är det den cylinder som ligger närmast i port höjder i mot original cylinder,
När du skriver att kanalerna år små som på en 30cc cylinder så är det nog inte slutna portar du har utan öppna .


Golf är de som haft närmast original mått hittills som jag mätt upp på 346.
Även GB har funkat riktigt bra. De är allihop bättre än Meteor, i vissa fall presterar de bättre än Mahle med.
Till 346 finns lite olika varianter på spolportarna beroende på tillverkares filosofi. Har inte sett nån helt öppen likt 44'an.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).