Uppvärmning

Bergvärme+vedeldning

33 inlägg 35364 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bergvärme+vedeldning

Chrester  
#375785 Hej!

Jag och min sambo har köpt en gård med inriktning skogsbruk/mindre djurhållning. Den tidigare ägaren installerade bergvärme 2005(nibe fighter 1215) innan dess använde han en kombipanna från 1974(CTC 266B). Nu till min fråga.

Vi kommer behöva gallra ur skogen rejält samt ta ner lite träd här och var och kommer således ha mycket stor tillgång på ved.

Bergvärmen behöver inte använda särkilt mycket tillskottsvärme(ca 500h på 10år) så den är nog helt helt ok i storlek för vårt enplanshus från -73. Men vi märker ju såklart en rejäl ökning på elräkningen under de kalla månaderna. Är det helt tokigt tänkt att under tex nov-mars stänga av bergvärmen och elda i kombipanna?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

bgl  
#375797 Kort svar i brist på tid:
en bergvärmeanläggning, väldimensionerad, som är betald och bara elpriset kan påverkas kan i princip inte konkurreras ut med något annat .
Ingen värmepump mår väl av att vara avstängd längre tider.
Om ni tänker hålla vedpannan igång med sotning, besiktning osv så gör några brasor då och då vid lägsta utetemperatur, mest för att minska belastningen på borrhålet.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

jannee  
#375798 Nej - tvärtom. Du får på köpet ett bättre ventilerat hus, pannan behöver luft för att fungera optimalt, m.a.o. blir det ett bra självdrag.
Murverket/skorstenen mår också bra med lite värme.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

Chrester  
#375802 Tack för svar!

Det stämmer det du säger att man inte skall stänga av pumpar osv. För att minska belastning på borrhålet krävs det väl att både pannan och bergvärmen går samtidigt och att bergvärmen har behållning av uppvärmningen pannan tillför vid eldning? Just nu är pannan och akumulatortanken avstängda via vreden. Kan man tänka sig att det är en lösning annars att varmvattnet passerar pannan och akumulatortanken innan den går till bergvärmen?
Veden skall tas om hand oavsett om vi eldar med den eller inte och kan vi spara ett par tusenlappar i månaden vintertid tycker vi det är värt arbetet med att elda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

bgl  
#375804 Vi vet för lite om bakgrunden till frågan;
Står vedpanna i separat pannrum?
Separat skorsten eller murad, inbyggd i huset? viktig fråga pga husets ålder.
Hur produceras tappvarmvatten?
Hur är borrhålet dimensionerat? Kanske ingen vinst för hålet att stödelda vid låg yttertemperatur.
Förväntad kvarvarande livslängd för vedpannan? Påverkas den av eldningsfrekvensen?
Tänker ägaren byta till ny vedpanna när den gamla tjänat ut?
Förväntad kvarvarande livslängd för skorsten? EV stålskorsten från 1970-talet är i princip skut.
finns många fler frågor vars svar har stor påverkan på svaret på ursprungsfrågan!

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

bgl  
#375807 Såg din kommentar när jag hade sänt min senaste:
Kanske litet missförstånd. Jag menar inte laddning av borrhålet via vedeldning utan att borrhålet får "vila upp sig" vid lägre belastning från VP-en.
energitransporten från berggrunden mot borrhålet pågår hela tiden, oberoende av belastning, så längre det finns temperaturskillnad mellan berggrunden och vattnet i hålet.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

jannee  
#375818 Har "lite" svårt att förstå varför det är mer fel att stödelda än att elementet till värmepumpen slår till.
En skorsten som det eldas i håller bättre än motsvarande som det inte eldas i.
På den gamla "goda" tiden sotade man på sin höjd EN gång/år ibland bara vartannat. Inte sällan eldades det med skitved i kakelugnar, kaminer och köksspisen. Mer än en soteld har man varit med om i ungdomen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

Chrester  
#375837 Kombipannan står i samma utrymme som bergvärmen. Är i ett pannrum under huset. Den har en separat stålskorsten. Kombipanna har mestadels körts på olja om det är av betydelse för livslängden. Livslängden på pannan kan jag inte bedömma men det har som sagt eldats sparsamt då den mest gått på olja. Oljetanken vi har i pannrummet är på 10m3! Aldrig sett ett sånt monster till tank innan. Tappvarmvattnet kommer just nu från bergvärmen. Har för mig att borrhålet är 180m djupt om det säger dig något. För att göra allt än mer krångligt har ägare nr2(han vi köpte av) installerat en toppmatat vedpanna som det finns en separat betongskorsten till utanför huset. Denna var den han brukade mellan 1995-2005 innan han installerade bergvärme. Denna har han dock avrått oss från att använda då den blev så varm för fort? Vi har inte för avsikt att installera nån ny vedpanna.

Förstår att det är en komplex fråga men fiskar mest i om jag är helt ute och cyklar och det är som att kasta ved i sjön.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

bgl  
#375842 Mer följdfrågor!
Står den senare vedpannan i samma pannrum?
Är någon av skorstenarna inom huskroppen eller vid sidan av huset?
Vilken panna tänker du i så fall elda med ved i?
Om det är stålskorstenspannan, är skorstenen besiktad och godkänd för varaktig vedeldning av både sotarmästare och försäkringsbolag?
Det här blir bara en massa mer frågor, du behöver ett samtal på plats med någon som kan både VP och ved.
Tänk bara på att aldrig släppa in varmt vatten från en vedpanna i returledningen från elementkretsen till värmepumpen.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375850
Chrester skrev:Kombipannan står i samma utrymme som bergvärmen. Är i ett pannrum under huset. Den har en separat stålskorsten. Kombipanna har mestadels körts på olja om det är av betydelse för livslängden. Livslängden på pannan kan jag inte bedömma men det har som sagt eldats sparsamt då den mest gått på olja. Oljetanken vi har i pannrummet är på 10m3! Aldrig sett ett sånt monster till tank innan. Tappvarmvattnet kommer just nu från bergvärmen. Har för mig att borrhålet är 180m djupt om det säger dig något. För att göra allt än mer krångligt har ägare nr2(han vi köpte av) installerat en toppmatat vedpanna som det finns en separat betongskorsten till utanför huset. Denna var den han brukade mellan 1995-2005 innan han installerade bergvärme. Denna har han dock avrått oss från att använda då den blev så varm för fort? Vi har inte för avsikt att installera nån ny vedpanna.

Förstår att det är en komplex fråga men fiskar mest i om jag är helt ute och cyklar och det är som att kasta ved i sjön.


Detta är matnyttig information.
Släpp tanken på kombipannan, den kan du slänga ut. Kombipannor är inte avsedda för ved utan det är i bästa fall en nödlösning om oljan tagit slut.

Däremot en vedpanna från -95 kan vara värd att elda i, detta är nog ditt huvudspår. Kolla lite på tankvolym som är kopplad till vedpannan, det är inte otroligt att den är kopplad utan ackumulatortank och då förstår jag att han tyckte den blev varm fort. Har du en oljetank i storformat stående så finns det nog plats att riva ut den och sätta in ackumulatortankar istället.
Angående lönsamheten så eldar jag hellre än betalar dyrt till ett elbolag. Själv kombinerar jag jordvärme och vedeldning och sedan jag slutade ligga ute i veckorna så eldar vi till ca 90% av värmebehovet.
Hemma är det så kopplat att jordvärmen håller grundvärme i övre delen av tanken när det inte eldas och pannan laddar hela volymen när det eldas. Detta innebär att värmepumpen startar någon gång i veckan när vi inte hunnit hem och tända och när den går så får den lång gångtid då den jobbar mot tank.
Detta är naturligtvis inget man sätter in med nya grejer då det blir på tok för dyrt men själv köpte jag en begagnad panna -05 och kompletterade med en begagnad värmepump -10 och det har fungerat problemfritt sedan dess.
Jag räknar med att livslängden på både pump och panna blir lång då ingen av dem får jobba speciellt hårt. Vi förbrukar runt 7500-8000 Kwh så vi bor rätt billigt och har inte lagt mer än 70000 på både panna och värmepump så som jag räknar är det lönsamt utan att vi fryser.
Det blev visst en roman denna gången....

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

Chrester  
#376377 Låter precis som en lösning jag skulle vilja ha! Den toppmatade var tyvärr inte ny då han satte in den utan är från -81. Jag kan dock förstår att den blev varm med tanke på hur stort utrymmet man eldar i är. Denna är kopplad till akumulatortanken som jag uppskattar är på ca 750l.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

Chrester  
#376380 Verkar vara en panna med finskt ursprung. Beklagar att de knappt går att se vad det står. Finnar gör väl aldrig dåliga saker? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

Tornas  
#376392 Vi har jordvärme och så har vi vedeldning med två acctankar. Eldar ved när vi är hemma och på vintern och kör jordvärmen på sommaren för varmvattnet samt när vi är borta. Fungerar jätte bra och vi har sänkt elförbrukningen med mellan 6-8000 kwh beroende på vintern.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme+vedeldning

Chrester  
#376396 Låter ju super Tornas! Vad har ni för panna att elda i?
Känns som om jag ska kontakta en rörkrökare med lite erfarenhet så får dom hjälpa oss. I och med att allt redan sitter ihop känns det som det borde gå rätt smidigt att lösa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme+vedeldning

Amatörhuggare 62  
#376402 bgl

Jag blir orolig, när jag läser dit inlägg, från Måndag 22 Februari.
Du skriver att stålskorsten från 70 talet är slut.

mina föräldrar byggde pannrum 1974, och flyttade ut Pannan från köket.
På murstocken som är i själva pannrummet. Står en stålpipa i Cortenstål.
Med Rockwol runt och sedan plåttrumma. med en hatt överst.

Jag har för mig att Sotarmästaren filmar denna invändigt, med jämna mellanrum.
Men man kan ju börja fundera, hur länge den håller.

kommer ihåg att när pipan restes, så kom jag hem från skolan.
och det stod 4 gubbar uppe vid nocken. Och några på backen.
Med block å rep och taljor. Var rätt spännande, för en liten grabb.

Idag så hade det varit en Scania eller Volvo, med Bautakran.
Som bara lyft,dit den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).