Vedmaskiner, flishuggar

Pw klyv eller faxe

35 inlägg 22275 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

totte  
#376077 Ur bruksanvisningen:

Byt olja första gången efter ca 30
timmars klyvning. Andra bytet behöver vid
normal körning inte göras förrän efter ca 4-
500 timmars klyvning.


Faxe rekommenderar byte efter 20 timmar. Så gjorde jag med min och det syntes på den gråktiga smörja jag tappade ut att det nog inte var helt fel.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

BM Buster  
#376303 Med mitt inlägg menar jag inte att man inte ska byta olja, man ska alltid följa tillv. rekomendationer.
Eftersom jag byggde allt utom motor och hydraulpump själv så kunde jag rengöra balken som fungerar som tank minitsiöst invändigt innan den togs i drift. Och självklart kollar jag att oljan ser bra ut årligen. Men när jag läste i tråden så slog det mej att jag inte bytt eller fyllt ngn. olja än.
Men det kanske är dax nu. :shock:

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376615 Har en också en känsla av att Faxes klyven är den vanligast förekommande i landet. Och jag gillar deras klyvar skarpt. Men även PW klyven tror jag är ett bra val.

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

totte  
#376627
BM Buster skrev:Med mitt inlägg menar jag inte att man inte ska byta olja, man ska alltid följa tillv. rekomendationer.
Eftersom jag byggde allt utom motor och hydraulpump själv så kunde jag rengöra balken som fungerar som tank minitsiöst invändigt innan den togs i drift. Och självklart kollar jag att oljan ser bra ut årligen. Men när jag läste i tråden så slog det mej att jag inte bytt eller fyllt ngn. olja än.
Men det kanske är dax nu. :shock:


Är nog dags. Att tanken är helt ren är en sak, det bör den vara även på fabrikstillverkade av kvalitet. Det är inslitningen av metalldelar, framför allt i pumpen som gör att det kommer ut små metallpartiklar i oljan. Därför som man skall byta efter rätt kort körtid. Sen kan man köra på. enligt PW-manualen 4 - 500 timmar, enligt Faxe det något luddigare "några år".

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377074 Bytte nog inte olja förren efter 50 timmar på min Faxes klyv. Och visst känns det befogat. Men jag tror inte det är så känsligt när man väljer att göra det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).