Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68621 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376156 Det är mest totalvikt det handlar om. Verkligheten talar ett tydligt språk.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376184
hlb skrev:Det är mest totalvikt det handlar om. Verkligheten talar ett tydligt språk.


Har du nån jämförelse sida vid sida under samma förhållanden ?

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Camwood  
#376194 På tal om marktryck så måste en skotare ha mindre marktryck på samma mängd virke som ska köras över samma spår!!! Allså en skotare skapar mindre skador i skogen än en maskinkombination som en traktor och en vagn.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376215 Lastindex/nyttolast och bäryta borde de ju va som påverkar spårbildningen mest?..och hur stor volym som måste köras på samma ställe(basvägen eller ev. "flaskhals")... Breda däck på lättare traktor o vagn så kan nog siffrorna se rätt okej ut för traktorekipage i det hänseendet?...

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Seb macahan  
#376219 Jo med siffror kan man ju bevisa vad som helst.
Jag vill påstå att nästan alla skotare kör med band. När man svänger med band så gräver banden ner sig i marken. ju fler ggr du passerar i kurvan ju mer grävs/skyfflas upp. Marktrycket är kanske i bland lägre men resultatet för ögat brukar väl ändå se värre ut.
Sen den viktigaste faktorn kanske. Skotarföraren kör så effektivt hen anser. Börjar det regna måste hen fortsätta. och den närmsta vägen är A-B.
Kör man ut själv med traktor så kan man kanske avbryta när det är som sämst väder och eller dra sträckningen eller lägga nån halvtimme på o risa.
Jag tycker mig då sällan se några skotningar som är gjorda med skotare som ser prydligare ut än om de gjorts med traktor.???

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376245 Jag blir bara såå trött. Har @Camwood aldrig varit utanför tullarna? Gå tillbaka i tråden så ligger det bilder för jämförelse. Lyssna på @Seb macahan som är erfaren och klarsynt. En 24 tons grävare kan med bredbandsutrustning ha samma marktryck i kg /cm3 som en människa, men kör över ett kärr och jämför spåren med om en man har gått över.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376246 Jaha, blev det allmän pajkastning nu?

Min erfarenhet är att en lite traktor kan göra stora spår. Även utanför tullarna.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

jannee  
#376248 Är väl inget att hymla om. En skotare kör närmsta vägen, rakt över stenar och igenom surhål - för han kan.
En medelstor traktor med vagn kan köra över en del stenar och blötare partier medan en liten traktor ( MF 135, BM 400/430 ) kör RUNT stenar och blötare partier. Självklart blir det mindre körskador när man kör på fast och jämn mark, även om man måste köra flera vändor.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Vardon  
#376250
hlb skrev:Kanske någon är intresserad av mina siffror på kapacitet? Jag körde 2014 och 2015 ut två slutavverkningar på 1300 resp 1500 m fub med traktor A95 och 9+ tons vagn Patruuna 4169. Detta för att undvika körskador. Som gammal pensionär kör jag bara 5 tim/dag. Mitt genomsnitt är 12 mfub/tim, med ca 500 m till avlägg. En stor skotare ville ha ca 40:-/mfub för motsvarande körning, så jag hade 480:-/tim plus bonus med att inte få körskador. Vid skotning av vidfällor blir kalkylen med jämförelsen väldigt mycket roligare.


Bara nyfiken, ungefär vad räknar du med för kostnader för traktor och vagn per timme?

Ni som kör med egen skotare i egen skog? Får ni mer / mindre eller likvärdiga skador?

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

sundelius  
#376269
Vardon skrev:
hlb skrev:Kanske någon är intresserad av mina siffror på kapacitet? Jag körde 2014 och 2015 ut två slutavverkningar på 1300 resp 1500 m fub med traktor A95 och 9+ tons vagn Patruuna 4169. Detta för att undvika körskador. Som gammal pensionär kör jag bara 5 tim/dag. Mitt genomsnitt är 12 mfub/tim, med ca 500 m till avlägg. En stor skotare ville ha ca 40:-/mfub för motsvarande körning, så jag hade 480:-/tim plus bonus med att inte få körskador. Vid skotning av vidfällor blir kalkylen med jämförelsen väldigt mycket roligare.


Bara nyfiken, ungefär vad räknar du med för kostnader för traktor och vagn per timme?

Ni som kör med egen skotare i egen skog? Får ni mer / mindre eller likvärdiga skador?


Din sista fråga Var don är jag också nyfiken på?
Skillnaden mellan liten traktor och liten skotare hoppas jag att jag har ett svar om ett par veckor. Att jag vinner i smidighet, komfort och framkomlighet är nog klart men är också nyfiken på jämförelsen på markskador

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

uffejohan  
#376272 Jag har under många år kört med en BM600 och Weimerkärra. Vet inte exakt men skulle tro att totalvikten med fullt lass sällan översteg 10 ton. Jag kan inte se några egentliga körskador nånstans i markerna förutom att mossan är nedtryckt där jag kört fram. Hade inte driv på kärran så jag var tvungen att risa där det var blött så även där är marken i princip oskadad. Köpte för något år sedan en Rottne Rapid G som väger 11 ton i tomvikt. På den lastar jag ytterligare 8 - 10 ton. Visserligen med 700x26.5 hjul men visst blir det skillnad på markskador. Jag försöker även nu att risa blöta överfarter enbart av markskyddssynpunkt och köra så skonsamt jag kan, jag kan ta all tid i världen på att snirkla fram på lämpliga stickvägar. Behöver inte heller köra så många lass som tidigare, men en tung maskin trycker undan det mjuka övre markskiktet på ett helt annat sätt än ett lätt ekipage, särskilt om det är mjuka marker. Dessutom skjuvar 8WD mycket mer än en följsam traktor även om jag aldrig kör med band. Trots den större åverkan på naturen som jag skapar med skotaren, vill jag inte byta ut den mot en traktor och vagn. Har man en gång vant sej med att åka bekvämt i skogen och kunna backa in där man vill, byter man inte gärna tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Camwood  
#376279
1456306747_skador_2015.jpg
johan n123 skrev:kan man få en traktor med huggarvagn lika effektiv som en skotare. för att vad jag vet är det ingen som har prövat med ny traktor med vagn med likbördig kran osv går detta eller vad är skillnaden?? skriv gärna.

Tillbaks till trådskaparens undran så!!
"kan man få en traktor med huggarvagn lika effektiv som en skotare?
Ja det beror ju på om man menar en stor skotare eller en liten! Inte med en mellan eller en stor naturligtvis. Kanske en liten skotare! men som många har skrivit här tidigare så är manöverbarheten o körbarheten helt överlägsen för en skotare. Sen förstår jag inte trådskaparen "att ingen har prövat med en ny traktor med vagn ?? Det finns väl hur många traktorer med vagn som helst här i Sverige. Bara att kolla tuben.
Jag aldrig har kört med en ny 4 wd stor traktor med en stor vagn så jag kan bara gissa hur den kommer fram i skogen men jag anar att det inte går så bra. Däremot så har jag kört ca 100 m3 med mina gamla klenoder som BM 55 med kälke och Fendt Dieselross med vajerkran och kälke i svår terräng. Min pappa körde ut ca 400 m3 en vinter med Fendt Dieselross (den har ca 28 hk) så vist kan man köra med traktorer i skogen och som vi i väldigt besvärlig terräng.
Körskador!!!
Om du kör en viss mängd virke i samma spår med en traktor på dålig mark så kommer du köra fast till slut, du får risa eller ta en annan väg. En skotare kommer troligtvis inte köra fast med samma mängd virke. men spåren kommer att bli djupare och bredare för den har högre markfrigång. Tillslut så kör skotaren fast med om man ökar mängden virke och den kommer att få risa eller hitta en annan väg.
En skotare är bättre att ta sej fram helt enkelt. Att det blir mindre körskador med en traktor stämmer helt enkel inte! att det blir mindre spår beror ju på att den inte kan skapa lika stora spår! man får risa eller fixa en ny väg men det finns inget som hindrar att man gör det med skotare också. Och därmed mindre skador.
Som många har skrivit så körs traktorer på bättre/fastare mark just för att dom inte har något alternativ. Sen har en del skrivit att en traktor kör inte när det regnar mm och en andra exempel som förklaring till mindre skador i skogen! vilket jag tycker inte hör hit utan det kan man väl göra med en skotare också!! Sen gräver inte en skotare med band mycket mer i kurvorna än när den kör rakt fram tycker jag utan spårens djup beror nästan helt på markens beskaffenhet.
En mellan stor skotare (och jag tror en liten också) är helt överlägsen en traktor med vagn med att ta sig fram i skogen. Ska du köra fram lika mängd virke med en traktor med vagn så kommer du att få risa och jobba mer med vägen och det är väl ett svar på trådskaparens undran om effektivitet kontra skotare och en traktor med vagn. Det finns inget som tyder på att en traktor med vagn skulle få mindre skador på bilderna nedan med samma mängs virke.
1456306754_skador_2.jpg

1456306759_hoest_2015.jpg

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376297 Traktorn körs ca 300 tim/år i skogen och ytterligare 300 i jordbruk. Nypris 400 kkr (sonen köpte en förra året) restväde för min 2005 är ca 200kkr.
Värdeminskning över 10 år blir 35:-/tim. Bränsle skogskörn ca 4,5 l/tim blir 50:-/tim. Reparationer reservdelar försäkring ca 5000:-/år blir 10:_/tim. Totalt traktor 95:-/tim-
Griplastarvagn nypris 150 kkr - restvärde efter 10 år 50 kkr. Drifttid 400 tim (skog plus balkörning o dikning) Värdeminskning 25:-/tim. Reparationer ca 1000 :-/år blir 3:-/tim. Totalt 28:-/tim.
Ränta 20:-/tim får väl ingå om man köper nytt.
Totalt traktor och vagn de första 10 åren 143:-/tim.
Blir rätt mycket över av 480:- till en pensionär som tycker bästa lönen är att få vara i skogen.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376299 @Camwood. Dina spårbilder ser inte ut att vara svag och känslig mark. På grusbackar kan man köra stridsvagn utan spår.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Vardon  
#376310 hlb: Kul och bra uträkning. Nu kräver det väl tyvärr att man är pensionär för kalkylen för annars står Magdalena där och vill ha skatt. Men jag uppskattar att du hade bra siffror för i hela den här diskussionen får man nog trots allt ta hänsyn till ekonomisk effektivitet.

Jag hoppas du räknade på detta även innan du körde så du faktiskt kunde njuta lite extra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).