Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Redskap till gödsling

22 inlägg 15401 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Göt  
#365725 Jag har också funderat på det hur många kilo per hektar ska ni ut med Det lär ju spridas ganska jämnt. Om man gör handelsgödsel på en åker så ställer man in och räknar hur fort man åker är det egentligen genomförbart i skogen meden fyrhjuling och ja man kan gödsla för mycket

Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Esignman  
#376099 Hur tror ni kloka forummedlemmar det skulle funka att ta en gödningstratt till en mindre traktor och sätta den på ramen till fyrhjulingens timmervagn och koppla kraftöverföringsaxeln till en bensinmotor istället? Någon som har kunskap om kraftbehov, koppling osv? Man borde få med sig betydligt med gödning än på de eldrivna spridare som finns till atv.

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

Hema  
#376128
Esignman skrev:Hur tror ni kloka forummedlemmar det skulle funka att ta en gödningstratt till en mindre traktor och sätta den på ramen till fyrhjulingens timmervagn och koppla kraftöverföringsaxeln till en bensinmotor istället? Någon som har kunskap om kraftbehov, koppling osv? Man borde få med sig betydligt med gödning än på de eldrivna spridare som finns till atv.

Har lite dålig koll på hur jobbigt det är att få snurr på spridaren, men har en svag känsla av att det är rätt lite. Då kanske det skulle vara enklare med 12V batteri och en 12V-motor som ligger runt 500v/min eller?

Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Esignman  
#376158 Ja el är ju enklare. Frågan är som sagt bara vilken effekt som krävs för att snurra runt allt

Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Göt  
#376166 Tror inte att det skulle räcka med batteridrift och vanliga gräsklipparmotorn är nog tveksamt, men kan nog inte påstå att det går speciellt tungt med dom minsta modellerna

Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Aayden  
#376182 Har lekt med en vän till hennes trädgårdsodling med en lösning till en Amazon som tog 600 kg gödning och vi fick ok snurr med 10 hk motor. Kraftöverföringem fick vi ta hjälp av en proffs svetsare med att samman föra orginal kraftöveringsaxel och koppling till motorn

Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Martin Hansson  
#722655 Hur gick de gödslingen? Blev de något med polarisen 6x6 ?

Fundera att köpa liknande nämligen men hittar ingen vettig spridaren. Där av myby de är lättare att bara låna en år hänga på traktorn. Tänker gödsla efter 2 röjning. Fina ytor att köra på och har man då en 14m spridning blir de enkelt... Eller ?
🚜 🌳 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).