Skogsvagn (Huggarvagnar)

Har Kranman underdimensionerade stödben?

5 inlägg 3504 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har Kranman underdimensionerade stödben?

andreaswehtje  
#375943 Det är väldigt lätt att glömma stödbenen nere på skogsvagnen när man skall köra iväg med traktorn. Nu har jag "lyckats" böja båda stödbenen på min Kranman T5000 skogsvagn. Jag har en 2WD 60 hk traktor och tycker att stödbenen borde vara styvare. Är de för klena eller har de ett för mjukt stål? Någon som råkat ut för detta också?

Även Kranman Bison kan man böja stödbenen på också har jag hört...



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Har Kranman underdimensionerade stödben?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375958
andreaswehtje skrev:Även Kranman Bison kan man böja stödbenen på också har jag hört...

Jajamensan det går med lite våld. :sad:
Tanken med de klena stödbenen är att de ska böja sig först innan något annat gör det. Jag köpte ett nytt samt reparerade det gamla för att ha i reserv. Har man en svets och en ny profil så är det inte så svårt, det är värre med stöttorna de är också lite i klenaste laget.

Användarvisningsbild

Re: Har Kranman underdimensionerade stödben?

rokon  
#375964
andreaswehtje skrev:Det är väldigt lätt att glömma stödbenen nere på skogsvagnen när man skall köra iväg med traktorn. Nu har jag "lyckats" böja båda stödbenen på min Kranman T5000 skogsvagn. Jag har en 2WD 60 hk traktor och tycker att stödbenen borde vara styvare. Är de för klena eller har de ett för mjukt stål? Någon som råkat ut för detta också?

Även Kranman Bison kan man böja stödbenen på också har jag hört...

Det är även lätt att åtgärda glömskan med ett tipps som jag själv fångade upp här på skogsforum, tag en burk eller skär av nedre delen av en T-sprit flaska tex, varje gång du fäller ned stödbenen sätter du burken på växelspaken, när du sen skall greppa växelspaken för att åka iväg så kommer du i håg det. Burken kan du hänga upp på spaken för stödbenen sen. Rutiner och invanda arbetssätt som spar bekymmer och kostnader, dessutom billigt tipps.

Avatar Fallback

Re: Har Kranman underdimensionerade stödben?

andreaswehtje  
#375970
Mikael skrev:
andreaswehtje skrev:Även Kranman Bison kan man böja stödbenen på också har jag hört...

Jajamensan det går med lite våld. :sad:
Tanken med de klena stödbenen är att de ska böja sig först innan något annat gör det. Jag köpte ett nytt samt reparerade det gamla för att ha i reserv. Har man en svets och en ny profil så är det inte så svårt, det är värre med stöttorna de är också lite i klenaste laget.


Vad skulle man kunna böja mer än stödbenen menar du? Det bästa är väl att man sitter fast om stödbenen är nere? Kär finnas en stödbensvarnare som tillval till Bison fast då bara 8000 och uppåt,,,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har Kranman underdimensionerade stödben?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376143
andreaswehtje skrev:
Mikael skrev:
andreaswehtje skrev:Även Kranman Bison kan man böja stödbenen på också har jag hört...

Jajamensan det går med lite våld. :sad:
Tanken med de klena stödbenen är att de ska böja sig först innan något annat gör det. Jag köpte ett nytt samt reparerade det gamla för att ha i reserv. Har man en svets och en ny profil så är det inte så svårt, det är värre med stöttorna de är också lite i klenaste laget.


Vad skulle man kunna böja mer än stödbenen menar du? Det bästa är väl att man sitter fast om stödbenen är nere? Kär finnas en stödbensvarnare som tillval till Bison fast då bara 8000 och uppåt,,,,,

På någon Bison modell kör de med dubbla profiler till stödbenen för att öka styrkan men då blir det att A-ramen som stödbenen går i böjs istället och den är betydligt jobbigare att laga. Nog borde det gå att bygga kraftigare så att det håller, jag skulle också vilja ha en kraftigare grind för den på maskinen börjar bli lite dålig så det ska bli en plåtbit längst ner istället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).