Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 72991 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Seb macahan  
#375954 Inte vad jag vet.
Det skiljer ju ganska mycket mellan olika vagnar hjul boggi etc. Sen är det nog rätt mycket pyssel om det ska bli bra. Det brukar vara rätt mycket pyssel med allting om det ska bli bra :grin:

FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

magnusbygg  
#375955 Jo det är väl så. Pratade med tillverkarna av min vagn om man kunde efter montera navdrift på den.
Jojomensan inga problem!
Men det var ett jädra pris o inga garantier. :-(

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Seb macahan  
#375956 Vad har du för vagn?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

magnusbygg  
#375967 Hypro, en av dom första.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#378030 Såg denna annonsen i dag.
Verkar som det er bra drag i Black Bruin 5 motorer: 3,2 t enligt annonsen.

http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/a ... e=71839660

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

magnusbygg  
#378065 Gäller bara att vinna på lotto med.:-D

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#382301 Lite off topic, men tycker ändå frågan passar in här. Det är ju min tråd så jag bestämmer :wink:

Jag kom att fundera på en sak med tanke på att elbilar blir bättre och allt vanligare. Skulle det gå att driva hjulen på kärran med elmotorer och sedan ha en kraftig generator på kraftuttaget? Vet inte så mycket om hur det ser ut på elbilar, men motorn måste ju skyddas från smuts och vatten på något sätt. En elmotor tar väl inte heller skada av att snurra utan ström vid längre transporter? Det går väl till och med bromsa lite med en elmotor?

Fendt har ju ett koncept med elektriskt kraftuttag, så det borde inte vara någon omöjlighet, och det ser inte ut att vara någon liten generator de har heller: http://www.fendt.com/se/3211.asp

Allt gott: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382306 De skulle säkert gå men de blir inte enklare att konstruera och styra hastigheten med.
Änsålänge så är hydrauliken standardgrejer medan elbilarna är byggda av specielgrejer och de påverkar priset.
En genarator på traktorn som ska ge 40kw är inte liten heller och ska man gå via batteriet eller direktdrift eller via typ frekvensomriktare

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#382310 Jag har inte funderat så mycket på hur det praktiskt kan genomföras, men tanken slog mig att tekniken finns ju. Så jag ville släppa ut den tanken och låta någon som vill och kan spinna vidare på idén, om det över huvud taget är något att spinna vidare på. Jag kan för lite om ämnet för att uttala mig om hur det skulle kunna förverkligas.

MVH: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#389206
Morgan Nordin skrev:Är det navmotor med frikopplingsknapp(ar) i navcentrum är det i regel en Auburn hjulväxel. Motorn i detta fall är en orbit och sitter påskruvad på växeln. hydraulmotorn bör ha en "declutchfunktion" som frikopplar motorn om vagnen blir dragen av traktorn men detta räcker inte till som frikoppling på väg = behovet av mekanisk frikoppling.

De egentliga navmotorerna - i regel Black Bruin - är tyvärr väldigt dyra men har som sagt fördelen att man kan ha kedjor på både drivna och bromsade hjul vilket efterfrågas i flera länder.

MVH
Morgan, K.T.S Maskiner

Vilken av dessa två ger bäst dragkraft? Hur mycket skiljer det i pris?


Någon nämnde Weimer och kuggkrans på insidan av fälgen. Någon som har bild på detta? Låter inte som den bästa av lösningar, men vid lite eftertanke låter det ändå som en hyfsad kompromiss mellan navdrift och rulldrift. Borde vara enkelt att frikoppla mekaniskt. Om man hade något liknande en bromstrumma med kuggar i så skulle det kanske till och med gå att göra ett universal kit för att eftermontera drivning på nästan alla kärror. Men som sagt en kompromiss blir det helt säkert.

MVH: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#415440 Hur perfekt passar drivrullarna i mönstret på däcken på de olika märken. När jag kollat på Moheda verkar det stämma väldigt bra. Hur viktigt är det att det stämmer EXAKT? Hade det varit kugghjul i järn hade det blivit katastrof om kuggarna inte stämde, men nu är ju ena halvan av drivlinan i gummi.

Tänker lite såhär: Om man någon skulle köpa en kärra med rulldrift nu, och om ett antal år behöver byta däck, men då kanske inte hittar exakt rätt mönster. Ribborna kanske skiljer någon centimeter. Inget som hänt mig då jag ännu inte har drift på vagnen, men jag leker lite med tanken. @gnisten83, du har väl bytt däck på din vagn, hittade du exakt rätt mönster?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#415447 En sak som dök upp i mitt huvud nu om dagen, er om det inte blir omvänd drivkraft mot däckstorleken mellan nav vs rulle drift.
Det jag menar er at navdrift blir vel stärkare ju mindre diameter det er på däcket, och Robson driften blir stärkare ju större diameter däcken har, eller tenker jag helt fel nu??? :???:

Annars er det interessant dette med ruller och riktiga däck til dessa, JohannesG.
Enligt min Kesla ÅF så håller däcken i minst 10år, men man vet ju inte hur ting ser ut om 10år när det gjelder däck, ellar nånting annat för den skull.

Såg en video i går av en Valtra A83 med en Kesla 12t (tror jag) med 4wd navdrift, och den såg slö ut.
Med typ halft lass på vagnen orkade inte drivningen med att slira i leran, utan föraren fick jokka fram och tilbaka med vagnssvängen för att få drivningen til att dra framåt.
Om drivningen er uppåt 3t på dessa, så bordet vel hjulen slira i leran, eller???
(Ska se om jag hittar videoen igjen).

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

olli  
#415449 Med rulldrift spelar däckens storlek ingen roll, utan kraften och hastigheten är lika oavsett. Tänk att rullen drar direkt mot marken. Med navdrift borde man däremot få olika utväxling beroende på hjulstorlek.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#415453
olli skrev:Med rulldrift spelar däckens storlek ingen roll, utan kraften och hastigheten är lika oavsett. Tänk att rullen drar direkt mot marken.

Ok.
Jag tänkte det blev samma prinsipp som med dreven på en cykelkedja. :oops:
Så då spelar det ingen roll om storleken på vare sig drivrullan eller hjulen då altså, det drar samma oavsett???

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

olli  
#415459 Drivrullens storlek spelar givetvis roll.
Tänk igen att den rullar direkt mot marken. Större rulle ger högre fart men mindre kraft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).