Gallring

Stamskador gran-kan man laga ?

12 inlägg 8748 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stamskador gran-kan man laga ?

hlb  
#375621 Idag halkade jag på en spak p.g.a. våta handskar, och satte kranen i en fin gran. Barken borta på 5 x 5 cm, 2 meter över marken. Blir naturligtvis röta i framtiden. Kan man måla på något skyddsmedel omedelbart. Jag tänker på ympvax eller något sådant. Tacksam för tips och ideer av folk med erfarenhet.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

Sture Andersson  
#375628 Ska bli intresant se vad du får för svar på detta ,det händer ju rätt ofta att man klantar till det och det blir ett märke.Har testat med tjära men det verkar inte göra nån nytta.

Användarvisningsbild

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

rokon  
#375639 Nu är det ju vinter och med temperatur under plus 5 grader de närmaste dagarna i hela Sverige, inget att bry sig i nu. Sporerna har inte det så gynnsamt nu sen kommer trädets naturliga skydd med kådan.

Användarvisningsbild

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

rokon  
#375640 annars om du vill ha det enklast tillgängliga medlet så fyller du en blomspruta Med AD-blue det har ca 30% Kväve vilket är rätt blandning som det är. Bara duscha på, men det skall göras samma dag flera dagar senare gör det ingen nytta

Användarvisningsbild

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

hlb  
#375641 Hade hoppats på ett klokt svar från Jens också, men han kanske fortfarande sitter fast i diskmaskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

Ferguson system  
#375661 Det er egentlig veldig lite du kan gjøre. Før ble det ofte brukt alskens rare remedier på skader og snitt, noe som nyere forskning viser at ikke har noen hensikt. Det eneste som hjelper er å renskjære barken med skarp kniv rundt skadestedet i firkant eller rektangel. De rette skårene stimulerer treet til å gro over skaden på sikt (samme funksjon som greinputa har når den gror over ett riktig utført beskjærings snitt).

Avatar Fallback

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

jannee  
#375670 Hipp som happ, en del självläker andra bli lite ytröta, inget som du behöver ligga sömnlös över.
Har sett stora skador som varit helt täckta med kåda, när man sågat i det har det bara varit någon halv centimeter dåligt virke = sådant som barkmaskinen ändå skaver av.

Användarvisningsbild

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

JensSkoog  
#375716
hlb skrev:Hade hoppats på ett klokt svar från Jens också, men han kanske fortfarande
sitter fast i diskmaskinen.
:lol: :lol: :lol:

Klokt eller oklokt :mrgreen: Tror "jannee" och "Ferguson System" har gett dig mycket bra råd.
Tidigare målade eller tjärade man, men det har visat sig enligt experterna att inte göra
något positivt, heller det motsatta. Tjära och annat skapar heller ett "röterum" som gör att
kådan inte gör jobbet. Om du renskärer, så gör det ytterst varsamt så du bara skär bort "tjafserna"
och inte inn i veden.

Bästa är att lämna det och låta trädet ta hand om det själv. Goda chansar när det är
på den här tiden. Betydligt värre om det sker sommarstid, men ofta går det bra på
den tiden ochså. Senn har jag ochså fått lära att en gott gallrat skog toler
mera av sådant än en eftersatt.

Användarvisningsbild

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

halvproffs  
#375760 Håller med Jens där att när det är bra marker brukar det inte bli så mycket röta. Tvärtom vid magra marker. Under savningstid borde det ju vara bättre eftersom saven täcker över såret nästan omedelbart.

Användarvisningsbild

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

hlb  
#375919 Tack för alla tips. Jag hänger en vass mattkniv i traktorn plus en duschkanna med Add Blue när det är mer än +5.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

tallen100  
#375922
hlb skrev:Tack för alla tips. Jag hänger en vass mattkniv i traktorn plus en duschkanna med Add Blue när det är mer än +5.

Ta av dom våta handskarna också :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stamskador gran-kan man laga ?

hlb  
#375936 Jag hör vad du säger, @Tallen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).