Skogsröjning

Skärmställning

4 inlägg 3067 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skärmställning

Skogsperre  
#375662 Hej, ny på forumet, undrar om någon vet vid vilken ca,höjd på gran i en plantering som det är lämpligt att ta ned en björk-skärm :?:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Skärmställning

jannee  
#375676 Beror lite på hur tät björkskärmen är, men när modern (björken) börjar bli styvmor (piska grantopparna) bör den tas ned.
M.a.o. lite från fall till fall. Ibland ryker björken när granarna är 3 till 4 meter ibland får de står kvar till första gallringen.

Avatar Fallback

Re: Skärmställning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375786 Det är väl ingen större risk med att ta ner den tidigt?
Om plantorna kommit igång riktigt och inte är så frostkänsliga så finns det väl ingen större risk med att plocka skärmen?

Jag tog ned en nu i vinter när plantorna är knähöga, resonerade så att nu kan jag gränsla plantorna utan att skada dem väntar jag så får jag hugga vägar.

Avatar Fallback

Re: Skärmställning

uffejohan  
#375790 Jag brukar också vara tidig med röjsågen. Första röjningen när plantorna är midjehöga. Det går så oändligt mycket fortare när man kan svepa sågen i stället för att stå och såga varje träd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).