Fakta, vad jag klurat ut så här långt.
Basmaskin valmet CK 870 med Valmet DS 411 A motor f.d. skotare. Avlägsnats tak-kran, bakre boggiaxel och lastrede. Det här är en senare version av modellen som har navreduktioner i fram-axeln och därmed 34 tums hjul. Bakhjulen är lite udda storlek: 26 tum. Tidigare modeller hade ingen navreduktion och därmed 26 tums hjul också på framaxeln. Den har en 'hård' växellåda med mekanisk koppling, men det finns också en vätskekoppling inbakad som ska spara på drivlinan.
Valmet CK 870 var en mycket populär skotare i Finland på 1970 talet. Enligt källa ska marknadsandelen t.o.m. ha överstigit 50% i något skede.
Hiab-kran med fällhuvud har monterats framför bak-axeln.
Pika 36 processor har monterats i ändan på bakramen.
Betalde 6000 e, moms 0% för den, inklusive piggkedjor till framhjulen.
Fel som säljaren meddelat om: Bromsar finns ej, Pikamat 45 datorn är död och "läckage finns".
Säljarn ska utvidgat sin strötorvstäckt och huggit brännved i en mosse, så det förklarar att han inte behövt bromsar
Har funderat på att förbättra maskin enligt följande.
- Att skapa fullständig bakåtmanövrering, nu finns broms, gas och terrängstyrning, men kopplingen fattas. Gäller att konstruera en anslutning till befintliga kopplingspedalen.
- Bygga midjelås med hjälp av hydraulcylinder.
Målsättingen är inte lacka, eller på annat ytligt sätt restaurera maskin, men befintliga tekniska felen ska åtgärdas.
Började i våras med att samla ihop dokumentation. Fick via Alex skogsservice tag på en tidigare Pinomäkianställd, som tydligen haft en viktig position i produktutvecklingen. Han har försett mig med information angående Pika 36 & Pikamat 45.
Basmaskinens reservdels- och användarhandbok levererades av Komatsu Forest.
Började undersöka maskin under semestern. Konstaterade att datorn fick 24 volt in, men att jordsidan felade. Det går en 25 polig 'ut'-kabel från Pikamat 45:an och där den ansluts till en kopplingsbox i hytten med ett D-typs kontaktdon hade jordledaren brunnit. Skaffade ett nytt kontaktdon och lödde fast kablarna i kontaktdonet. Nu ficka jag liv i Pikamaten och den verkar vara hel!
Däremot vägrar den starta upp om den 15-poliga 'in' kabeln från aggregatet är kopplad. Har antagligen en kortslutning någonstans i eller på väg till aggregatet.
Tog till följande en titt på fällhuvudet. Tryckslangen till sågen måste bytas pga läckage och även sågmotorns axeltätning läckte. Demonterade motorn och bytte packboxen, eller 'stefan' som man ofta kallar den här. Packboxen kan bytas från utsidan: borrade några hål och drog ut den med skruvar. Fick rådet att testa motorns skick genom att sätta dräneringsslangen i en hink och såga. Kommer oljan med tryck ur dräneringen så är motorn slut, men så vart inte fallet här.
Månne någon på forumet har en aning om vad sågmotorn är för fabrikat och modell? Axeln är 25 mm tjock.
Vad är funkionen med tryckkärlet här, ovanför tryckluftsröret?
Dit går dräneringen från sågmotorn och en anslutning till ventilen som delar oljan mellan cylindern för svärd ut och sågmotorn.
Hur månne kedoljan doseras? Det går en slang från oljebehållaren till någonslags doserare/ventil och därifrån ner till svärdet. Tror doseraren är ansluten till ventilen som delar oljan mellan cylindern för svärd ut och sågmotorn.
Undrar till sist om någon på forumet har fullständiga manualer för Pika 36 aggregatet och Pikamat 45 datorn?
Fick kopierade manualer av säljaren. Låter kanske konstigt, men kopiorna för Pika 36 innehåller endast jämna sidonummer, medan kopiorna för Pikamat endast innehåller udda sidonummer.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto