Öppna kategorin

Odla grödor

45 inlägg 16843 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

ananders  
#375597
jannee skrev:Jag köpte en dunk (10 liter) på Lantmännen, be bara någon som har sprutlicens så ordnar det sig. Tidigare behövdes det ingen licens. T.o.m tillåtet/lämpligt att använda Roundup för att döda vass, dock endast genom avstrykning. (kommer tydligen INTE ut i vattnet :?: )
Måla gärna f*n på väggen men håll er till sanningen. :mrgreen:
Forskarna har tydligen "lite" olika åsikter om hur farliga dessa medel egentligen är :?:
Eftersom MP inte lyckats skaffa fram belägg för att förbjuda dem är de kanske ändå ganska harmlösa 😈


Hmmm :-? , var har du hittat att det ska vara tillåtet att behandla vass. Jag har gått igenom de gällande produktdatablad för olika rounduppreparat och hittar inget sådant. Dessutom så gäller 6 meters skyddsavstånd till sjöar och vattendrag.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Hema  
#375598 Svedjebruk och låta marken ligga i träda kanske har sina fördelar, om man nu har mark till det.

En annan fråga, hur gör man för att hålla ovälkomna gäster borta? Kanin, hare, sorkar, rådjur och viltsvin. Klart har man riktig otur så finns mördarsniglar i naturen där man bor. Vet att elstängsel eller fårstängsel kan funka mot vildsvin.

Sedan om man vill ha fruktträd så är det väl nästan ett måste att ha dessa inhängnade de första 20åren?

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375601 Är det helt galet att tänka sig att i stället för att bearbeta med maskiner och gift i den omfattning som nämns i tråden, i stället odla i tunnelväxthus? I lådor med ny jord ovanpå den gamla åkermarken.
För självhushåll behövs ju inte så mycket. Tunnelväxthus ger, trots kostnaden, fördelen att du lättare kan stänga ute skadedjur och kontrollera klimatet. Lite så vi tänkt och redan påbörjat i mindre lådor. Med markduk avsedd för det under så har det fungerat riktigt bra och ogräsrensningen är lättsam. Vi odlar smultron, sallad, sockerärter, morötter ,rödbetor, dill och persilja. På åkermarken utan duk under har vi satt vinbärsbuskar i ny jord ovanpå den gamla marken. Fungera bra det med, men enklare med buskar förstås.

Helbra tråd! :smile:

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375605
Hema skrev:
Mangan skrev:Monsanto ligger inte bakom DDT, det uppfans i Schweiz och har räddat livet på hundratals miljoner människor världen över. Används fortfarande för att bekämpa malariamyggorna.

Okey de kanske inte uppfann DDT men de tillverkade och hävade att det var säkert. Nu är det förbjudet i de flesta länder.


Det är förbjudet över hela världen för jordbruk, men används ganska mycket för att bekämpa malaria.

Monsanto Has Been Removed And Banned By: Austria, Bulgaria, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Japan, Luxembourg, Madeira, New Zealand, Peru, South Australia, Russia, France, and Switzerland! (NaturalNews) By now, most of us are aware of the GMO problem and the political corruption akin to it.

Jag vill då inte ha med de företagen att göra, om jag kan slippa.[/quote]

Vad innebär det att ett företag har blivit "removed and banned"? Verkar ju vara rena skrämselpropagandan detta. Mångs kemiföretag har tillverkat DDT, inte bara Monsanto.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375606
Uvskogen skrev:Lite så vi tänkt och redan påbörjat i mindre lådor.


En förbluffande brist på bilder?!?! :D

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

ananders  
#375610
Uvskogen skrev:Är det helt galet att tänka sig att i stället för att bearbeta med maskiner och gift i den omfattning som nämns i tråden, i stället odla i tunnelväxthus? I lådor med ny jord ovanpå den gamla åkermarken.
För självhushåll behövs ju inte så mycket. Tunnelväxthus ger, trots kostnaden, fördelen att du lättare kan stänga ute skadedjur och kontrollera klimatet. Lite så vi tänkt och redan påbörjat i mindre lådor. Med markduk avsedd för det under så har det fungerat riktigt bra och ogräsrensningen är lättsam. Vi odlar smultron, sallad, sockerärter, morötter ,rödbetor, dill och persilja. På åkermarken utan duk under har vi satt vinbärsbuskar i ny jord ovanpå den gamla marken. Fungera bra det med, men enklare med buskar förstås.

Helbra tråd! :smile:


Finns ju egentligen inget rätt eller fel, det bästa är ju att prova sig fram och se vad som passar en själv bäst.
Det ni har testat med tunnelväxthus används av en del hallonodlare och några jordgubbsodlare har mindre odlingar på bord i växthus så man kan stå och plocka.

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375612
Mangan skrev:
Uvskogen skrev:Lite så vi tänkt och redan påbörjat i mindre lådor.


En förbluffande brist på bilder?!?! :D


:oops: :oops:

För tydlighetens skull, vi har inget tunnelväxthus än, men väl allt det andra. Men det är nära nu till inköp

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Göt  
#375619 Det finns många bra sätt att odla nuförtiden och fiberduk är nog inte dumt. I växthus kan man odla sånt som man inte kan odla på friland

Har en bekant som tillslut satte upp viltstängsel runt grönsakslandet. Runt oss är nog vildsvinen de värsta men det går att mota dom med elstängsel

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Hema  
#375694
Mangan skrev:
Hema skrev:
Monsanto Has Been Removed And Banned By: Austria, Bulgaria, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Japan, Luxembourg, Madeira, New Zealand, Peru, South Australia, Russia, France, and Switzerland! (NaturalNews) By now, most of us are aware of the GMO problem and the political corruption akin to it.

Jag vill då inte ha med de företagen att göra, om jag kan slippa.


Vad innebär det att ett företag har blivit "removed and banned"? Verkar ju vara rena skrämselpropagandan detta. Mångs kemiföretag har tillverkat DDT, inte bara Monsanto.[/quote]

Såsom jag har förstått det, får inte längre Monsanto sälja sina produkter i dessa länder.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Bengt.Svensson  
#375722 Gammal vall brukar vi plöja upp tre eller fyra säsonger och odla havre eller blandsäd. Plogen vänder som bekant upp alla rötter i solljuset och det är ett bra sätt att ta död på nästan allt som växer.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Oden  
#375725 :grin: Jättekul med gensvaret!

Är ingen förespråkare av gifter....Men lite lat av naturen :grin: . Men ingen som nappat på min ide om avskalning av ytskiktet med hjälp av min grävare? Inser ju att ev rötter ifrån kirs o dyl går djupare.

På mitt första jobb spred vi gifter såsom totex Gesatop osv... På grusplaner o t om på lekplatser... :cry: . Utan masker o dylikt :shock: . Vi visste inte bättre! Googlade på dessa ämnen o såg att de var förbjudna nu o sedan länge....

Så egentligen är jag intresserad av ett jordbruk som helst inte involverar gifter! Har hittat gammal sprututrustning på markerna dvs gamla sprutor zinksprutor som säkerligen inte har innehållit rosvatten :mrgreen:

Har potatisland sedan tidigare endast ca 40 kvm som dels behöver byta gröda men framför allt invaderats av tistel. Så nu har jag haft pressening över landet sedan i somras. Får se vad det ger?
Men på större ytor blir det nog svårare att handskas med.

Finns en annan tråd på forumet som handlar om tobaksodling. TS är Totte mkt bra tråd!!
Fördelen med tobaksodling är att tobaken bidrar till att minska skadedjuren har jag hört iaf?
Så att finna medelvägen med så lite gift som möjligt plus slippa rensa ogräs hela dagarna vore
Optimalt!

Odla på förhöjda bäddar skall ju vara bra! Kan tänka mig det vad det gäller sallader o andra mindre åtråvärda grönsaker kan vara klockrent. Men som basföda som potäter rovor osv så tror jag det är mer arbetsekonomiskt rätt o köra på med åkrar à la gammal standard?

Någon nämnde skadedjur. Mkt viktigt att ta med i beräkningen. Som tur är finns det mest varg o Björn i mina trakter :???: :cry:

M v h Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375735
Hema skrev:Såsom jag har förstått det, får inte längre Monsanto sälja sina produkter i dessa länder.


GMO-produkter får inte säljas, det är riktigt. Vissa länder gillar inte GMO. Men det har inget med Roundup att göra.
Vissa länder har dock föbjudit roundup för icke-komersiell användning.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Hema  
#375738
Mangan skrev:
Hema skrev:Såsom jag har förstått det, får inte längre Monsanto sälja sina produkter i dessa länder.


GMO-produkter får inte säljas, det är riktigt. Vissa länder gillar inte GMO. Men det har inget med Roundup att göra.
Vissa länder har dock föbjudit roundup för icke-komersiell användning.

Jaha där ser man.

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Göt  
#375801
Oden skrev::grin: Jättekul med gensvaret!

Är ingen förespråkare av gifter....Men lite lat av naturen :grin: . Men ingen som nappat på min ide om avskalning av ytskiktet med hjälp av min grävare? Inser ju att ev rötter ifrån kirs o dyl går djupare.

På mitt första jobb spred vi gifter såsom totex Gesatop osv... På grusplaner o t om på lekplatser... :cry: . Utan masker o dylikt :shock: . Vi visste inte bättre! Googlade på dessa ämnen o såg att de var förbjudna nu o sedan länge....

Så egentligen är jag intresserad av ett jordbruk som helst inte involverar gifter! Har hittat gammal sprututrustning på markerna dvs gamla sprutor zinksprutor som säkerligen inte har innehållit rosvatten :mrgreen:

Har potatisland sedan tidigare endast ca 40 kvm som dels behöver byta gröda men framför allt invaderats av tistel. Så nu har jag haft pressening över landet sedan i somras. Får se vad det ger?
Men på större ytor blir det nog svårare att handskas med.

Finns en annan tråd på forumet som handlar om tobaksodling. TS är Totte mkt bra tråd!!
Fördelen med tobaksodling är att tobaken bidrar till att minska skadedjuren har jag hört iaf?
Så att finna medelvägen med så lite gift som möjligt plus slippa rensa ogräs hela dagarna vore
Optimalt!

Odla på förhöjda bäddar skall ju vara bra! Kan tänka mig det vad det gäller sallader o andra mindre åtråvärda grönsaker kan vara klockrent. Men som basföda som potäter rovor osv så tror jag det är mer arbetsekonomiskt rätt o köra på med åkrar à la gammal standard?

Någon nämnde skadedjur. Mkt viktigt att ta med i beräkningen. Som tur är finns det mest varg o Björn i mina trakter :???: :cry:

M v h Oden


Det är ju i toppskicktet matjorden finns plöj harva och träda. det du kommer att få problem med de är trädrötter som kommer in från sidorna vilket kan göra det svårt att plöja.

När det gäller besprutning så får inte vem som helst göra det längre utan man måste kontakta en bonde med utbildning med sprutförar bevis och med en besiktad spruta. När de gäller Roundup så tar de bort allt ogräs, men det är ett beslut du lär göra själv.

Vi satte det mesta av grönsakerna i på potatisfåror när vi höll på men det är som sagt längesedan nu. en del grönsaker hade vi också i trädgårdsland hemma.

Växelbruk vore nog något för dej odla ett eller par år och sedan svartträda(innebär att man odlar inget och harvar jorden så fort ogräset börjar komma upp)

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

totte  
#375832 Att skala bort toppskiktet är ingen bra idé. Tar du bort den så tar du bort en väsentlig del av markens näringsinnehåll och blivande mullämnen. Det bästa man kan göra är en riktig djupplöjning. Med ordentlig djupplöjning får du ner det ytliga mull/förna-skiktet där det ligger och utsöndrar näring. En åsikt som jag dock inte har några direkta belägg för.

Oden skrev:Finns en annan tråd på forumet som handlar om tobaksodling. TS är Totte mkt bra tråd!!
Fördelen med tobaksodling är att tobaken bidrar till att minska skadedjuren har jag hört iaf?


Tackar! Tror nu inte att du skall förlita dig alls på det. Själva tobaken klarar angreppen, de insekter som går på bladen drabbas av en obehaglig överrasking, när de tvärdör av nikotinförgiftning. Andra odlingar i närheten drar tyvärr knappast mycket nytta av det. De arter som går på, t ex dina kålplantor, går i vilket fall inte på tobaksplantorna.

Oden skrev:Odla på förhöjda bäddar skall ju vara bra! Kan tänka mig det vad det gäller sallader o andra mindre åtråvärda grönsaker kan vara klockrent. Men som basföda som potäter rovor osv så tror jag det är mer arbetsekonomiskt rätt o köra på med åkrar à la gammal standard?


Beror mycket på klimat och jordtyp. På lätta sandiga jordar skall upphöjda bäddar undvikas eller vara mycket låga, annars blir det torkproblem.

På styvare jordar och framför allt lerjord är upphöjd bädd det enda raka. Det blir varmare i bädden och lerjord håller fukten bra, där är risken större för rotdränkning. Det gäller alltså för grönsaksodling av de sedvanliga köksträdgårdsväxterna

Fördelen med upphöjda bäddar är störst i ett kallt klimat, just för att bädden värms bättre än en platt jordyta.

Potatis och andra rotfrukter odlar man som vanligt i rader som kupas. Kupade fåror ger ju samma effekt som upphöjd bädd.

Här talar jag av erfarenhet, efter 25 år med zon 5 - 6 och Västerbottens styvaste lerjord, där vi odlade rätt stor del av vårt grönsaks- och potatisbehov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).