Öppna kategorin

jobbig granne och stort träd !

69 inlägg 24925 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375483
Isaksson skrev:UPPDATERING!!

Imorse kl 07.10 vaknade jag av en traktor och minuter efter en motorsåg.
jag tog en titt ut genom fönstret och såg att R har tagit hit en traktor som drar fram trädet och kapar upp det..
han som kör traktorn är ganska välkänd i byn och FD."kompis" om man kan kalla han för det iaf så kände jag han!

tänk att efter vi har flyttat trädet då passar det sig att kapa upp det och flytta på det, men inte nog med det så skottade han upp en hög med snö som blockar vägen.. fast den snön är borta.. ganska fult gjort av R och traktorföraren som mest troligt inte ens har ett motorsågskort... :lol: :lol: :lol: någon verkar sur

Ps. på ena bilden så är snöhögen inte klar.. alltså efter fotot togs så vart den mycket större


Du har ju inte svarat på vad som gäller finns det väg servitut eller ej?
Du skriver att han skottade upp en hög med snö... fast den snön är borta?? Hur kan snön vara borta, Vad hände där emellan??
På sin egen fastighet behöver R inget motorsågskörkort...

Elmia
Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

ÅsaNisse  
#375486 Beträffande gammal hävd så gäller den i många fall, men då för det som var på den tiden hävden uppkom. Det vill säga att transportera sig med häst och vagn eller cykla på en väg är inte det samma som att ha en livlig biltrafik till och från ett sommarstugeområde. Inte heller att 60 tons virkesbilar ska få köra där en 3,5 tons Volvo Snabbe körde massaved på 40-50 talet.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375489
ÅsaNisse skrev:Beträffande gammal hävd så gäller den i många fall, men då för det som var på den tiden hävden uppkom. Det vill säga att transportera sig med häst och vagn eller cykla på en väg är inte det samma som att ha en livlig biltrafik till och från ett sommarstugeområde. Inte heller att 60 tons virkesbilar ska få köra där en 3,5 tons Volvo Snabbe körde massaved på 40-50 talet.


I rättsfall kan man utläsa att för att man med framgång ska kunna påtala ”urminnes hävd” måste utnyttjandet på börjats innan 1880-talet. Regeln ” urminnes hävd” upphörde att gälla år 1972 i och med Jordabalken. Så därför måste nyttjandet redan innan dess pågått så länge att det då (1972) skulle kunna bedömas som urminnes hävd. Numera finns det inga lagregler som stödjer att nyttjanderätter eller för den delen servitut skulle uppkomma därför ett visst utnyttjande skett under en lång tid eller så kallad hävd.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Isaksson  
#375492
Sweden-viking skrev:
Isaksson skrev:UPPDATERING!!

Imorse kl 07.10 vaknade jag av en traktor och minuter efter en motorsåg.
jag tog en titt ut genom fönstret och såg att R har tagit hit en traktor som drar fram trädet och kapar upp det..
han som kör traktorn är ganska välkänd i byn och FD."kompis" om man kan kalla han för det iaf så kände jag han!

tänk att efter vi har flyttat trädet då passar det sig att kapa upp det och flytta på det, men inte nog med det så skottade han upp en hög med snö som blockar vägen.. fast den snön är borta.. ganska fult gjort av R och traktorföraren som mest troligt inte ens har ett motorsågskort... :lol: :lol: :lol: någon verkar sur

Ps. på ena bilden så är snöhögen inte klar.. alltså efter fotot togs så vart den mycket större


Du har ju inte svarat på vad som gäller finns det väg servitut eller ej?
Du skriver att han skottade upp en hög med snö... fast den snön är borta?? Hur kan snön vara borta, Vad hände där emellan??
På sin egen fastighet behöver R inget motorsågskörkort...



ja. G har sevitut!

och det var inte R personligen som kom och tog bort trädet igen....

   TS
Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

Hema  
#375499 Varför inte boka in en tid, där ni alla kan prata, gärna med något externt opartiskt vittne. Så att ni kan iaf försöka få till en förändring, för det börjar låta som sandlådenivå på det hela.

Användarvisningsbild

Re: jobbig granne och stort träd !

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375550 Kanske dags att skrämma liv i tv-programmet Grannfejden...

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

elis  
#375560 Är det bara jag som vill se ett kartutsnitt av hur tomter och vägar ligger. Är bilderna tagna från samma håll? Träd på ena men inte på andra?

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

tallen100  
#375561
Vedmaskin skrev:Kanske dags att skrämma liv i tv-programmet Grannfejden...

Ja det är ett program man saknar :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: jobbig granne och stort träd !

Hema  
#375578 Gillade när de fick ställa sig vid en vattenpöl och bli nedskvätt av grannen som körde förbi. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).