Avverkning (slutavverkning)

Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

17 inlägg 7329 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Hema  
#375504 Om vi leker med tanken att alla skog kommer bli tillgänglig för bolagsköp. Hur kommer detta påverka oss skogsägare?

Känns sdock som om det finns risk för en ny guldrusch, såsom det blivit inom skol och sjukvården, efter privatiseringsvågen. Investor satsar väl mest just nu på just sjukvård och flyktingmottagning.

Har en längre tid haft en tanke på att istf att våra pensionspengar hamnar på börsen, så borde man köpa skog för pengarna ist. Sedan förhoppningsvis skulle intäkterna bli tillräckligt stora attt det går att leva på avkastningen. Visst det är inte helt säkert, men känns ändå säkrare än börsen.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375508 Om bolagen får köpa skog, kommer priset gå upp. På samma sätt (men inte lika mycket) som priset gick upp när kreti och pleti fick köpa 1994 (tror jag det var).

Användarvisningsbild

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Fredrik Reuter  
#375511 Hej,
Jag delade inläggen ovan från tråden Vart är utvecklingen påväg?
Detta för att det är en spännande frågeställningen och en egen tråd kan absolut behövas.

Här nedan är delar ur Famags tankar i tråden ovan, tror det var denna skrift som startade denna tråd egentligen.

Famag skrev:Lagar kommer att ändras så bolag får fritt att köpa privatägd skog. ( vill Liberalerna redan i dag )
I och med det så kommer bara dom tjurigaste skogsägarna att finnas kvar.
För när penningguden Mammon sagt sitt, så får denne många anhängare.
Så här tänker jag just i dag.
I Morgon kan det vara något helt annat.

Avatar Fallback

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

bgl  
#375519 Det är redan nu och sedan många år en realitet i vissa områden! Där kyrkan är etablerad som skogsägare köps nästan alla skogsfastigheter som kommer ut på marknaden av just kyrkan.Ibland är kyrkan så tidigt positionerad att omgivningen ställs inför fullbordat faktum. Kyrkan rider högt på det enkla faktum att många som ska sälja en gård hellre säljer till någon som är stor och anonym än till en grannfastighet. Vid en försäljning av en stor skogsegendom, ca 1000har, här på trakten för drygt 30 år sen sa den delägare som företrädde säljande familj helt öppet att "inga bönder på trakten" ska få tjäna på att vi tvingas lämna gården! Såldes till Västerås stift. Dessutomjuder kyrkan regelmässigt högst när så krävs och mycket sällan som samhället har några invändningar, möjligen något mindre skifte som ligger nära bebyggelse har berörda myndigheter synpunkter

Användarvisningsbild

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Fredrik Reuter  
#375520 Jag tror det skulle ändra spelreglerna totalt.
Idag är det en reglerad marknad där värdefulla egendomar som inte tillverkas längre byter ägare i det lägre lagret.
Skulle det ske en förändring tror jag det skulle öppna upp för multinationella företag att placera pengar, kanske se det som att på sikt "köpa länder".

Här nedan är Apple Inc egna kassa (fjärde kvartalet 2015), i SEK.
Obs, detta är alltså pengar Apple har på banken och är deras egna.

2255000000000

Användarvisningsbild

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Fredrik Reuter  
#375523 Alltså, Tvåtusentvåhundrafemtiofem Miljarder SEK.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

rokon  
#375524 Jag tror Liberalerna åker ut ur rikstan om detta sker, fast det kanske dom gör ändå! :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Hema  
#375526 Det är lätt att hålla sig för skratt och helt plötsligt känns SNF som det minsta problemet på lite längre sikt.

Känns som om det lobbas effektivt hos de olika partierna. Jan Björklund fick göra en kovändning angående skolan (det gick visst inte felfritt med privatiseringen). Borde man inte lärt sig av historien, nu när man vill ändra på lagen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Fredrik Reuter  
#375529 Vart finns förslaget, någon som har en länk?

Avatar Fallback

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

jannee  
#375530 Mindre/medelstora fastigheter som varken kyrkan eller AB bolagen är intresserade av kommer att stiga i pris, dessutom kommer landsbygden att bli än mer ödelagd.

Avatar Fallback

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Hema  
#375536
Fredrik Reuter skrev:Vart finns förslaget, någon som har en länk?

Vet inte om detta blir helt korrekt eller taget ur sitt sammanhang men:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/med-anledning-av-prop-200405_GS02MJ10/?text=true
Under stycket: Krav på förvärvstillstånd
Eftersom Folkpartiet vill avskaffa jordförvärvslagen kan vi följaktligen inte ställa oss bakom kravet på förvärvstillstånd före avverkning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

isteskog  
#375545 Måtte det inte bli verklighet ...... 😡

Avatar Fallback

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

brassel  
#375558 Kom och tänka på vad en menade hänt med Nya Zealand...
"NZ var tidigare en socialdemokratiskt styrd sluten planekonomi, den öppnades för ett 30 tal år sedan och ett stort antal Australiska och Amerikanska drakar inom konsumtionsvaror etablerade sig snabbt, de slog ut den inhemska ekonomin och har nu bildat monopol och oligopol inom många sektorer av samhället.
Jag föreställer mig att USA skulle sett ut så här om de saknat sin mycket stränga monopollagstiftning.
Kvaliteten på konsumtionsvaror är också den lägsta jag sett någonstans på jorden, det som inte går att sälja någon annanstans skeppas hit.
El är ungefär dubbelt så dyrt som i Sverige, Internet ca 5 ggr dyrare än Sverige som i sin tur är flera ggr dyrare än USA."
"Min kommentar är avsedd att något beskriva vad som händer efter att vänstern genom bidrag och omfördelningspolitik krossar ett lands ekonomi, den personliga friheten ökar för alla men landet som sådant förlorar sin frihet, allt av värde köps upp av utländska storbolag"
http://fnordspotting.blogspot.se/2016/0 ... l.html?m=1

Avatar Fallback

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Hema  
#375671 Sista raden i den kommentaren på den bloggen:
Sverige kommer på samma sätt bli en råvaruproducent då högskattesystemet kollapsar och pengarna omfördelas.

Skulle priserna på skogsråvara gå upp eller ned?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

JörgenO  
#375761 Något som skulle kunna inträffa om skog kunde köpas fritt är bildandet av investeringsfonder med syfte att köpa skog för fondandelsägares räkning. Det finns efterfrågan på investeringsalternativ för passivt ägande av skog.
Jag har för mig att det finns sådana fonder, grundade av svenskar om jag inte minns fel, som investerar i Baltikum och Rumänien.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).