Skojigt/Galet

Oväsen i skyn

18 inlägg 7228 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oväsen i skyn

Fredrik Reuter  
#375458 Det blev ett jäkla oväsen i skyn här precis. Ett plan hörde jag att det var och surfade in på flightradar24. Det var en Antonov AN-124 som flög över på 9.000 meters höjd.

Gissar att detta är skapligt stort plan, för väsen förde det, även här på marken.

@skogsjan695xl borde hört det exakt nu... :lol: (enligt kartan).


https://www.flightradar24.com/ADB5282/8e11869



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Tjita1  
#375461 Nja, allt är väl relativt, men så jävla stor är den inte. Däremot är den rysk och rätt gammaldags, så det är väl inte precis några bulleroptimerade motorer på en sån.
Vänta tills du hör en Tu-95 Bear. Då ska du få höra på buller.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Fredrik Reuter  
#375468 Hehe, ja så är det säkert.
Men om man jämför med Dreamliners och annat kommersiellt flyg som går över här så var det extremt stor skillnad.
Det var ju nästan så det skallrade i rutorna och de andra märken man ju inte ens!

Nu är den snart i Åkre, Otnes i Norge. Destination Trondheim kanske? (se länken ovan).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

skogsjan695xl  
#375472 Inte hört nått. Iof med de 2 busungar jag har så hör man inte om det knackar på dörren heller.

Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Tjita1  
#375475 Röros, verkar det som.. Konstigt ställe att flyga till, men det är ju en fraktmaskin, så det är ju inte dom vanliga rutterna dom följer.

Nä, dom allra modernaste, typ 787, A350, A380 osv har ju extremt bulleroptimerade motorer, så dom hörs ju nästan inte alls. Stort bypassförhållande och turbulatorer och grejer, så det blir ett väldigt utblandat och lågtempererat gasflöde, vilket ger liten effekt på omgivande luft i form av tryckvågor (=ljud). Sen är dom ju mycket snålare än gamla maskiner också, vilket ju inte heller är så dumt. Jag vill minnas att en fullsatt A380 drar ungefär 0,3 liter per passagerare per mil, och det är i 8-900 km/h...

Avatar Fallback

Re: Oväsen i skyn

sojoh  
#375482 Jag följde planet som såg att gå in och landa i Trondheim och de var nog rätt lågt när de drog på och fortsatte förbi flygplatsen?! Sen försvann de från FR.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Oväsen i skyn

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375507 För ett par år sen så kom det såna över oss nästan var natt periodvis. Fick då reda på av frugan som jobbar på Volvo att dom hyrts in för att flyga komponenter från Umeå till Göteborg tror jag det var.
Vaknade ofta av dom.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Fredrik Reuter  
#375516 Javisst, det var ett speciellt ljud!

Men sedan är jag sedan min skördarkarriär märkt för livet med ljud från ovan, spattig kan vara ordet.

Jag gallrade då i gamla kronskogen i anslutning till Glaskogen. Där tränar militären, bla med att stryka trädtopparna med Herculesplan. En gång kom de bakifrån och flög rätt över mig och skördaren. Det var nära kalsongbyte kan jag säga, tur det var nära för ombyte fanns ej i hytten...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

ananders  
#375525 Nu är samma plan på väg söderöver just nu över småland.

Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Göt  
#375534 en fråga där jag brukar gå in på flightradar och kolla och det är dom stora jetplanen på väg till Usa tex men dom mindre motorflygplanen finns det någon hemsida för att se vart dom är på väg jag tänker tex på plan som kanske går mora-Arlanda och så

Avatar Fallback

Re: Oväsen i skyn

Hema  
#375540
Fredrik Reuter skrev:Hehe, ja så är det säkert.
Men om man jämför med Dreamliners och annat kommersiellt flyg som går över här så var det extremt stor skillnad.
Det var ju nästan så det skallrade i rutorna och de andra märken man ju inte ens!

Nu är den snart i Åkre, Otnes i Norge. Destination Trondheim kanske? (se länken ovan).

Hörde du det påväg tillbaka?

Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Fredrik Reuter  
#375543 Hehe, nej, det gjorde jag inte.
Blev lite konfunderad själv och gick och tittade, men de verkade kört mer över Åmål på tillbakavägen, därför kanske det inte blev något större ljud från dem...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Fredrik Reuter  
#375548 Nu kom det ett ljud igen. :wink:
Men det var ambulanshelikoptern denna gång.

https://www.flightradar24.com/SEJXA/8e1b2f4

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

hlb  
#375551 Kan radaruppgifterna vara fel. Den passerade rakt över här i Småland på tillbakavägen. Ljud som en bautahelikopter med kolvmotorer fast mycket snabb. An124 är väl jetdriven? Tu95 har däremot propellrar (turboprop), men har ändå maxfart på en god bit över 900 km/tim. När Krusse flög non stop till Kuba över Sverige utan förvarning, hann våra J29 aldrig ikapp för identifiering. Tu95 är fortfarande i drift.

Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Fredrik Reuter  
#375554 Hej,
Här har du historiken på flighten, så kan du se hur väl det stämmer, återkom gärna hlb!

https://www.flightradar24.com/data/flig ... 2/#8e11869

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).